Sabtu, 25 Mei 2013

SOYLENT ZINE (ISSUE # 1) - MALAYSIA


Melihat cetakan permulaan zine ini seolah-olah memberi harapan baru kepada dunia zine UG tempatan. Rasanya sudah tersangat lama rasanya kita tidak bertemu dengan zine metal dari Malaysia yang benar-benar bertekad untuk menghasilkan zine yang professional tanpa hilang prinsip bawah tanah itu sendiri. Zine lagenda dari pulau mutiara yang saya kenang sehingga hari ini adalah BRUTAL NOISE. Soylent zine merupakan pewarisnya sekaligus meletakkan standard baru dalam penerbitan zine tempatan.

Soylent dipetik dari sebuah filem sains fiksyen/seram berjudul Soylent Green (1968) yang mengisahkan keadaan dunia yang pada waktu itu bergantung pada sumber makanan dalam tin yang dinamakan Soylent Green. Menariknya Soylent Green adalah daging manusia yang dikitar semula sebagai kawalan pencemaran dan lebihan populasi manusia ketika itu.

Kali terakhir saya melhat zine-zine yang mempunyai kualiti cetakan dan input ‘rajin’ sebegini rupa di dalam DEADHEAD zine, sebelum itu hanya dipelopori oleh NOCTURNAL SLAVES, MINTAKATULBURUJ, RAHAB dan CLEWONE. Tahniah saya ucapkan kepada sidang redaksi Soylent zine yang mampu menyunting zine ini dengan pengisian yang padat, font (mungkin Arial) yang mesra mata, soalan-soalan yang santai dan berinfomasi (sebahagian temubual adalah sumbangan dari aktivis UG serata dunia seperti Chan Shek Weng, Christian Barbieri, Brian Straight). Pada saya temubual bersama Bizzarre Charlie Alien, Possessed, Cauchemar, Machetazo, Fondlecorpse dan Kam Lee adalah yang terbaik. Dan lebih menarik The Goregnome dari Fondlecorpse yang melakukan interview bersama ‘bapa death metal’, Kam Lee. Jika anda tidak tahu kenapa Kam Lee saya ishtiharkan sebapa ‘bapa death metal’, rujuk artikel ini.

Zine ini lengkap dengan Meja Kandungan, Pendahuluan kata dari editor, ulasan muzik, dan host The Jenglot yang memberi mukadimah bagi setiap temubual. Bagi pasaran yang meluas, Soylent mengunakan bahasa Inggeris sepenuhnya.

Sesuatu yang menarik mengenai zine ini, ia disunting oleh pasangan suami isteri Zuul Scum dan Jill Girardi. Kedua-duanya fanatic filem seram klassik, illustrasi seram klassik, muzik metal yang turut bertemakan sedemikian rupa. Ia mempengaruhi reka letak zine ini menjadi lebih menarik dan kental seramnya (horror!). 


Peningkatan yang saya harapkan pada masa depan adalah ruang reka letaknya akan mempunyai ruang untuk bernafas (kadang-kadang sedikit foto, latarbelakang hitam dan font yang kecil, memenatkan mata, namun mungkin dilakukan untuk perkiraan muka surat!?). Dan saya juga harapkan setiap isu perlu diselitkan sebuah kumpulan tempatan jika benar anda mahu metalheads tempatan untuk turut menyokong zine anda. Perlu adanya give and take di sini.

Saya tabik sekali lagi pada Soylent kerana mempu menjual zine ini dengan harga RM8 termasuk kos penghantaran dimana rata-rata zine lain di Malaysia dijual dengan harga yang sama atau LEBIH tetapi menyediakan kandungan yang boleh dikhatam dalam masa 15 minit serta cetakan fotokopi.

Isu pertama Soylent ini ditujukan sebagai penghargaan kepada lagenda death metal, Fondlecorpse yang mana jika anda inginkan pakej zine ini bersama 2 trek sampler cd Fondlecorpse yang dicetak secara professional hanya dengan harga RM15 sahaja.

Pasangan Zuul dan Jill turut menguruskan sebuah kedai metal bernama Deadbeat yang juga merupakan sebuah syarikat rakaman dan telah menerbitkan beberapa album kumpulan tempatan dan antarabangsa.

Terbukti perkahwinan rentas bangsa memberi banyak manfaat sejagat! :)

Deadbeat Shop, Lot 2B-04-05, 4th Floor Komtar, Georgetown, 10000 Penang, Malaysia


Tiada ulasan:

Catat Ulasan