Isnin, 30 Mac 2015

OUTCAST (2014)


Baru sahaja saya memuji lakonan Nicolas Cage yang agak memberangsangkan dalam JOE. Dia buat hal pula dalam membawa watak hulubalang bernama Gallain. Hayden Christensen (takkan hangpa tak ingat Darth Vader kot? Anakin Skywalker ingat?) telah membawa watak Jacob, panglima tentera Salib yang membawa diri setelah peperangan terakhirnya menumpaskan sebuah istana kerajaan Islam menyaksikan si Permaisuri membunuh putera-puterinya sendiri dan membunuh dirinya sendiri kerana takut diseksa dan dirogol tentera-tentera Salib. Gallain sebagai guru tempur Jacob adalah yang pertama bertindak meninggalkan tentera Salib setelah kecewa dengan Jacob yang gila perang.

Yang lucunya kedua-dua mereka membawa diri ke pendalaman China (pengambaran berlangsung di wilayah Yunnan). Dalam masa yang sama, tahta maharaja China sedang bergolak disebabkan Putera sulung merangkap Panglima Maharaja membunuh Maharaja namun gagal untuk dinobatkan sebagai maharaja disebabkan mohor di Raja telah dilarikan oleh Putera bongsu dan Puteri baginda lebih awal lagi. Dua beradik tersebut akhirnya terdampar di sebuah perkampungan dimana Jacob sedang berkelana. Mungkin disebabkan keayuan Sang Puteri, Jacob membantu mereka mereka yang hampir berjaya diberkas oleh tentera Maharaja (Putera Sulong mendakwa adik-adiknya itu yang membunuh Maharaja) maka bermulalah siri pengembaran mereka yang akhirnya membuahkan bibit-bibit cinta.

Ditengah perjalanan mereka hampir ditangkap sekali lagi apabila dikhianati oleh seorang ibu ayam semasa menumpang disebuah rumah pelacuran. Akhirnya mereka melarikan diri ke kawasan yang terkenal dihuni penyamun. Dan lucunya ketua penyamun itu adalah Gallain. 


Menonton cerita ini rasanya seolah-olah menonton siri Power Rangers yang dibikin mat salleh. Tentu anda boleh bayang gaya sinematografi, kareografi tempur, teknik dubbing suara dan sebagainya yang sesuai untuk jiwa remaja. Tiada apa yang menariknya tentang filem ini kecuali, Jacob ditampilkan dengan gaya rambut qaza. Oleh itu jelaslah gaza adalah penampilan non-muslim TETAPI ia bukan haram seperti yang dihujah sesetengah pihak. Saya seringkali membuat gaza ketika membuat persembahan bersama Wreck√§r atau ke gig. Namun ia bukanlah kebanggaan saya untuk dikenali sedemikian, ia sekadar imej ketika band dipentas. Rujuk fatwa: 

Abdullah bin Umar melaporkan, "Rasulullah saw melarang daripada melakukan qaza'." (Hadis sahih diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari dan Muslim).

Imam al-Nawawi menjelaskan, qaza' bermaksud mencukur sebahagian rambut di kepala dan dibiarkan sebahagian yang lain. (al-Nawawi, al-Majmu', jil. 1, hlm. 295). Para ulama bermazhab Syafi'i menjelaskan, hukum melakukan qaza' adalah makruh (al-Syirazi, al-Tanbih fi al-fiqh al-Syafi'i, jil. 1, hlm. 14; al-Syirazi, al-Muhazzab, jil. 1, hlm. 439; al-Khatib al-Syarbini, Mughni al-muhtaj, jil. 2, hlm. 269; al-Nawawi, al-Majmu', jil. 1, hlm. 295; al-Nawawi, Raudot tolibin wa umdat muftin, jil. 3, hlm. 234; Ibn Ruslan, al-Zabad fi al-fiqh al-Syafi'i, jil. 1, hlm. 40; Zakariyya al-Ansari, Asna al-matalib fi syarh raudot tolib, jil. 1, hlm. 491; al-'Abbadi, Hasyiah al-'Abbadi 'ala al-ghurar al-bahiyyah, jil. 2, hlm. 304; Ibn Hajar al-Haytami, al-Minhaj al-qawim, jil. 1, hlm. 22; Ibn Hajar al-Haytami, Tuhfat al-muhtaj, jil. 4, hlm. 119; al-Syarwani, Hasyiah al-Syarwani 'ala tuhfat al-muhtaj, jil. 4, hlm. 119; Shihabuddin al-Ramli, Nihayat al-muhtaj, jil. 8, hlm. 148; Qalyubi & 'Umayrah, Hasyiata Qalyubi wa 'Umayrah, jil. 1, hlm. 333; al-Jamal, Hasyiah al-Jamal, jil. 2, hlm. 466; al-Bujairami, Hasyiah al-Bujayrami 'ala al-Khatib, jil. 4, hlm. 346)

Walaupun hukum mencukur sebahagian rambut di kepala (qaza') hukumnya makruh, namun menggayakan rambut mengikut style golongan yang kafir adalah termasuk dalam larangan Nabi Muhammad saw. Abdullah bin 'Amr melaporkan, Nabi Muhammad saw bersabda, "Bukanlah dalam kalangan kami sesiapa yang menyerupai golongan selain kami. Janganlah kamu semua menyerupai golongan Yahudi dan Kristian." (Hadis sahih diriwayatkan oleh Imam al-Tirmizi).

Oleh itu, sebagai umat Islam yang sayang kepada Nabi Muhammad saw dan memerlukan syafaat (bantuan) baginda di padang Mahsyar kelak, maka sewajibnya tidak meniru mana-mana gaya yang diperkenalkan oleh orang Yahudi dan Kristian.

Allah SWT memberikan peringatan bahawa Yahudi dan Kristian tidak akan sekali-kali redha dengan Nabi Muhammad saw dan umatnya, sehingga umat Islam meniru gaya hidup mereka. Firman Allah SWT dalam surah al-Baqarah ayat 120 yang bermaksud, "Orang-orang Yahudi dan Kristian tidak sekali-kali akan bersetuju atau suka kepadamu (wahai Muhammad) sehingga engkau menurut agama mereka (yang telah terpesong itu)."

Atau layari e-fatwa sini.

Filem ini mungkin sesuai untuk tontonan seisi keluarga secara santai. Saya pun kurang pasti kenapa James Dormer tergerak hati untuk menulis kisah sebegini. Ia seolah-olah meniru Transformers untuk mengambarkan hubungan diplomasi antara Amerika Syarikat dan China yang kini semakin akrab. Saya teringat sesuatu yang unik disebut oleh Dr. Mohd Asri, Mufti Kerajaan Negeri Perlis dalam kuliah hadis 40 minggu lalu, China adalah satu-satunya negara yang berperang atas nama Maharaja, tidak seperti yang lainnya.

Pada April 2014, penerbit Outcast, Jeremy Bolt mengumumkan rancangan pengambaran untuk sekuel filem ini. Maknanya, Outcast ada peminatnya?! Pelik.

Bintang: 2/5

6 ulasan:

  1. Filem flop mcm ni pun ada sequel ya.hehe..dah tengok haritu separuh jalan je..tak best laa..

    BalasPadam
  2. haha...aku dah lama putus harapan dengan Nicolas Cage ni....

    BalasPadam
    Balasan
    1. mengarut sungguh dia sekarang ni...

      Padam
  3. kene cari ni...sebab ade darth vader.hahah

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...