Isnin, 22 Februari 2016

THE HATEFUL EIGHT (2015)



Filem pengarah IQ genius yang diterbitkan pada Disember tahun lalu. Quentin Tarantino menulis cerita ini sebagai sambungan Django Unchained, namun setelah skrip novel ini tersebar, beliau memutuskan untuk mengarap semula dan menjadikan ia filem asing yang diarahkan beliau sendiri iaitu The Hateful Eight dan tiada pengaruh dari Enam Jahaman ya.. (jangan ketawa, sebab memang ada rakan-rakan yang selalu kaitkan semua benda dalam filem Quentin dengan P.Ramlee... mentang-mentang Quentin gilakan filem keluaran Shaw Brothers) Bagi saya semestinya citarasa beliau dalam filem koboi ini dipengaruhi oleh Spagetti Western (filem koboi Itali).

Jalan ceritanya mudah sahaja, ada plot-plot berasingan macam Kill Bill juga, dan ada suara narrator yang lucu pada akhir babak. Karakter utama semestinyalah John Ruth (Kurt Russell – semakin banyak pula cerita koboi dilakonkan beliau kini, dan best pulak tuh!) dan Major Marquis Warren (Samuel Jackson) yang merupakan pemburu upahan yang masing-masing bertemu dalam ribut salji dan masing-masing membawa penjenayah ke pekan Red Rock bagi mengambil wang ganjaran. Bezanya Major Marquis membawa 3 mayat penjenayah, manakala John Roth pula membawa seorang wanita gang koboi, Daisy Domergue (bagi yang taktau, cowboy tu gelaran kepada geng penjenayah ) untuk digantung di Red Rock. Kedua-dua pemburu upahan ini menjadi rapat kerana Marquis dikatakan sahabat pena Presiden Amerika. Marquis memalsukan sepucuk surat kononnya kiriman Abraham Lincoln bagi mendapat pengaruh dan reputasi dikalangan orang putih.

Dalam perjalanan mereka bertemu pula Mannix, seorang pesara tentera yang ditawarkan untuk menjadi sheriff baru di Red Rock (ini kebetulan yang memang macam mengarut dah ni). Kemudian mereka berhenti disebuah gubuk motel, Minnie Haberdashery bagi mencari perlindungan dari ribut salji yang semakin menganas dan kehadiran mereka telah dinanti orang 6 orang lelaki misteri yang mempunyai masing-masing latarbelakang unik. Disitulah pertempuran terakhir berlaku apabila semua lelaki-lelaki terbabit adalah pengikut Daisy yang merancang untuk membebaskannya.

Biasa sahaja kan? Namun filem ini agak menghiburkan, dengan skrip yang bagus dilontarkan terutamanya dari Samuel Jackson dan watak yang menarik dilakonkan oleh Micheal Madsen sebagai John Gage. Madsen sentiasa muncul dalam filem Quentin sebagai watak pelakon pembantu yang unik, suatu hari nanti mungkin beliau boleh diangkat sebagai watak utama seperti yang telah berlaku pada Danny Trejo. Tidak lupa juga, The Hateful Eight pasti tampil dengan runut bunyi yang sedap-sedap belaka!

3.5/5

3 ulasan:

  1. ntah kenapa dah 2 kali cuba untuk menontonnya...tapi kedua2-dua tertido dipermulaan cerita...mungkin jalan ceritanya agak perlahan...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Serius juga.. den pun tertidoq, pastu sambung esoknya. hahaha!

      Padam
  2. Aku bagi filem ni 8/10.
    Tolak 2 markah sbb panjang dan membosankn pada awalnya. Apa2 pun movie yg menarik.

    BalasPadam