Khamis, 25 Ogos 2016

KISAH ROTI CANAI


Semasa darjah 5-6 (1989-90) dahulu, saya dah ke sekolah dengan menaiki basikal. Ada ketikanya saya keluar awal untuk singgah restoran mamak Al Jami untuk beli roti canai. Ketika itu harga roti canai sebiji 30 sen. Wang saku yang ayah bagi ke sekolah 50 sen, jadi ada lagi baki 20 sen. Boleh beli air sirap. Bagaimanapun semasa beli roti canai ini, saya takut sangat kalau terselisih dengan ayah. Kalau dia nampak, pasti saya akan dimarah, katanya saya 'breakfast macam orang taman. Lagak orang kaya-kaya'. Oleh itu saya kadang-kadang saja berani beli roti canai, sedangkan ada kawan-kawan lain sarapan roti canai tiap-tiap hari. Bagi saya ia mewah dan sarapan istimewa yang jarang-jarang dapat rasa.

Dahsyat nilai wang dulu, bila difikirkan 30 sen boleh tampung kos roti canai, plastik kuah kari, kertas bungkus roti dan plastik beg!

Keluarga saya tidak mengajar untuk mengambil breakfast, antara penyebab hingga kini saya tidak gemar bersarapan di awal pagi kerana perut kurang selesa untuk makan pagi. Akhirnya saya tidak lagi membeli roti canai sebaik masuk sekolah menengah kerana lebih selesa makan pada jam 10 pagi.

Al-Jami masih wujud hingga sekarang walaupun kurang hygiene dan kini dikenali sebagai Restoran Ismail. Hari ini saya imbas kembali nostalgia itu setelah sekian lama banned kerana kes tikus dalam kari. Ternyata roti dan kari hitam mereka kekal asli. Rasa sama sejak dahulu!

Tafsiran roti canai mengikut Gregory Han:
" In Malaysia, it's the roti canai (rho-tee chan-ai) that graces breakfast plates. Conjured from flour, water, clarified butter, with a touch of condensed milk, the dough is flipped, flattened, folded, and slapped down like a '90s Bell Biv Devoe ditty onto a hot oiled griddle to proudly puff. Roti canai is prepared with mesmerizing efficiency, and it's obvious why it's commonly referred to as "flying bread.""¨

Roti canai's origins are often connected to the influx of immigrant laborers from India's Chennai region (still commonly known by its colonial name, Madras) across the South Asian sea. Along with their manpower the South Indians brought over the layered flatbread, parotta. Cheap and easy to make, the thin bread quickly gained popularity and can now be found at food stalls and restaurants all over Malaysia, enjoyed plain or sprinkled with sugar, with new variations even offering fillings like Nutella or mayo-spiked salads of chopped cabbage and carrots. But most often roti canai is traditionally accompanied by a small bowl of potato coconut curry for dipping."¨

1 ulasan:

  1. betoi jugak.. kalau ingat balik masa sekolah rendah dulu sapa makan roti canai memang mewah..

    BalasPadam