Ahad, 9 Oktober 2016

KONTRADIKSI ZINE (ISU PUDURAYA)


Pertama sekali saya ingin mohon maaf kepada editornya, saudara Khairul M. Zain kerana saya gagal cam beliau walaupun sudah disapa dan diberi naskah zine ini. Beliau lebih kacak di dunia nyata berbanding foto-foto di FB.

Menurut prakata zine ini ( yang khas diedarkan sempena KL Zine Fest 2016 ) editornya pernah menyunting berbagai-bagai lagi penerbitan bawah tanah antaranya Kebebasan Insan, Boycott Manifesto, Harapan Insan dan yang terkini adalah Kontradiksi.

Fokus isu kali ini adalah tentang memoir penulis dan rakan-rakan beliau mengenai Stesen Puduraya. Satu perkongsian, perbincangan mengenai fakta dan kenangan yang begitu tinggi nilai sentimentalnya. Apabila membacanya, saya sendiri tersenyum dan seolah-olah dibawa semula ke zaman 'dark & ambient' itu. Ia deejavu apabila perkongsian masing-masing mirip pengalaman saya sendiri. Saya suka membaca kisah Sayap Anonymous, tulisan seorang perempuan dalam bab memori lain macam, kerana dalam banyak hal fakta yang dirakam, wanita akan menulis isi emosi mereka yang penuh warna itu.

Ada ruang seperti forum Whatapps yang dipelopori editor seperti Hermyth zine tetapi penulis mengunakan medium facebook untuk membawa topik Puduraya ini. Agak menarik kerana mereka-mereka yang memberi maklum balas turut menceritakan kisah-kisah lucu, seram, sedih di pusat pertembungan budaya itu. Akhirnya zine ini dilengkapkan dengan 4 puisi mengenai tapak sejarah di Kuala Lumpur tersebut.

Hubungi: terminalogik@gmail.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan