Sabtu, 28 Ogos 2021

TAZKIATUN NUFUS # 3 MENOLAK KEBATILAN BIARPUN DITINGGAL KESORANGAN

 

Dalam dunia ini, sesiapa pun berlumba-lumba dan berjuang untuk sesuatu yang dirasakan penting buat dirinya. Ada yang berjuang untuk seni, harta, pertubuhan, bangsa, negara, dan agama. Bagi umat Islam sudah menjadi kewajipan kita untuk berdakwah kerana Allah. Dalam kerja-kerja dakwah ini kita akan temui banyak aliran-aliran dan mereka membawa metodologi tersendiri seiring dengan zaman dan teknologi. Ada yang terus mengekalkan cara tradisi (berdialog, penulisan, penerapan imej dan teladan akhlak) dan ada juga yang terbabas hingga tidak lagi mengira batas-batas yang digariskan Quran dan Sunnah (lagu dan nyanyian, hadis palsu, perang siber, reality show dan sebagainya). Itu baru perbahasan tentang metodologi, kemudian kerja dakwah pula terbahagi mengikut fanatism aliran-aliran yang masing-masing mendakwa berada dilandasan KEBENARAN!

Ada gelaran salafi, ada aswaja, ada quraniyyun, ada tradisionalis (nusantara), ada sufiyyah, ada tarekat (yang mempunyai lebih banyak sub-genre tasawwuf-nya, batiniyyah-nya), ada jemaah tabligh, ada Muslim liberal dan macam-macam lagi. Ada yang mendakwa orang yang semacam saya ini tergolong dalam kategori salafi Wahabi? Mungkin kerana saya dari Perlis, dan manhaj (cara beragama) kami tidak secocok dengan pengamalan kebanyakan orang Malaysia, bahkan hampir semua orang Malaysia. Sepatutnya bukan begitu! Sepatutnya kita berdakwah atas apa yang diperintahkan oleh Allah aza wa jalla dan Rasulullah salallahu alaihi wasallam, bukan atas nama aliran dan kumpulan. Apatah lagi membawa istilah-istilah dan pengamalan-pengamalan dan kefahaman-kefahaman yang tidak membawa pada tauhid dan bukan daripada tunjuk ajar Sang Nabi?

Hari ini bila Lepat, yang popular dalam circle tarekat batiniyyah memuatkan poster dengan ayat Quran (bermaksud):

“Dan jika kamu menuruti kebanyakan orang-orang yang ada di muka bumi ini, nescaya mereka akan menyesatkanmu dari jalan Allah. Mereka tidak lain hanyalah mengikuti sangkaan belaka, dan mereka tidak lain hanyalah berdusta (terhadap Allah)” (Surah Al An’am: 116).

Kemudian dia menyisip pula (Surah Al-Israa’: 84) Katakanlah: ‘Tiap-tiap orang berbuat menurut keadaannya masing-masing.’ Maka Rabbmu lebih mengetahui siapa yang lebih benar jalannya”.

Jika anda sering mendengar ceramah-ceramah pendakwah yang tegar dalam parti politik tertentu atau aliran tarekat tertentu, ayat-ayat Quran tersebut sememangnya sering disebut-sebut apabila mereka patah hati kerana fahaman mereka dikritik, ditentang atau dipulaukan. Ini memang hujah popular sesiapa sahaja malah yang terkini turut digunakan oleh golongan anti vaksin. Ayat 16 dari surah An-An'am ini pasti tidak akan keluar dibibir ketika buku tulisan mereka terlajak laris, zikir dan nasyid mereka jadi siulan, kempen mereka mendapat sokongan, atau falsafi mereka dikagumi ramai.

Seolah-olah Allah membela aliran-aliran mereka, padahal konteks firman Allah itu tidak fahami sepenuhnya. Jika golongan yang minoriti itu kebenaran, tentulah golongan yang digelar Salafi Wahabi Perlis lebih berhak mengunakan poster ini kerana mereka ditomah dan diselisihkan sekian lama oleh majoriti penduduk Malaysia. 

 “Dan jika kamu menuruti kebanyakan orang-orang yang ada di muka bumi ini, nescaya mereka akan menyesatkanmu dari jalan Allah. Mereka tidak lain hanyalah mengikuti sangkaan belaka, dan mereka tidak lain hanyalah berdusta (terhadap Allah)” [Quran, Surah Al An’am: 116].

Memang benar apa yang dimaksudkan Allah  dalam ayat ini ialah tentang prinsip golongan jahiliyah yang menyesatkan iaitu dengan meletakkan tradisi masyarakat (kebiasaan) sebagai “kebenaran”. Sedangkan kebenaran itu wajib bertepatan dengan dalil (al-Qur`an dan hadis sahih) tanpa perlu melihat berapa ramai orang yang menerima atau sedikit orang yang menolaknya. Reaksi manusia atau penerimaan positif mereka tidak menunjukkan kebenaran atau penyimpangan sesuatu pendapat. Ayat di atas juga harus dijadikan saranan agar kita melatih diri untuk memberikan komitmen yang tinggi terhadap petunjuk Nabi Muhammad shallallahu ‘alaihi wasallam, walaupun banyak orang telah meremehkan, mengabaikan petunjuk baginda dan mengadakan hal-hal baharu dalam Islam.

Abu Hurairah r.a. meriwayatkan, bahawa Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam telah bersabda: “Islam bermula sebagai sesuatu yang dianggap asing dan ganjil. Dan ia akan kembali sebagaimana permulaannya, dianggap asing dan ganjil. Maka, beruntunglah orang-orang yang ganjil”  [Hadith Muslim no. 145].

Dari hadis popular ini kita dapat memahami dengan jelas, Islam yang terbaik semestinya sebagaimana yang difahami dan dipraktikkan oleh golongan terawal, tiada karut marut dan campur aduk falsafah Yunani, kesamian, kerahiban, kesufian seperti yang dijaja pada hari ini.

Allah mengesahkan tentang hal ini, dakwah Nabi Nuh alaihissalam sendiri hanya diterima oleh sebilangan kecil umat manusia ketika itu. Bayangkan Menurut Ibn Abbas, Nabi Nuh yang berusia panjang dan berdakwah selama 950 tahun.

“Dan tidak beriman bersama dengan Nuh itu kecuali sedikit”. [Quran, Surah Hûd:40].

Rasulullah salallahu alaihi wasallam bersabda (maksudnya) “Aku melihat seorang nabi yang hanya memiliki beberapa pengikut (3 sampai 9 orang). Ada juga nabi hanya memiliki satu atau dua orang pengikut saja. Bahkan ada nabi yang tidak memiliki pengikut sama sekali.” [Hadis riwayat Bukhari no. 5752 dan Muslim no. 220].

Pengesahan ini cukup untuk menjadi dalil sememangnya tanda aras kebenaran bukanlah jumlah pengikut, namun dinilai sejauh mana insan itu mengikut pedoman Al Qur’an dan Sunnah.

“Dan apabila Kami berikan kesenangan kepada manusia nescaya berpalinglah dia; dan membelakangi dengan sikap yang sombong; dan apabila dia ditimpa kesusahan nescaya dia berputus asa. Katakanlah: ‘Tiap-tiap orang berbuat menurut keadaannya masing-masing.’ Maka Rabbmu lebih mengetahui siapa yang lebih benar jalannya’. [ Quran, Surah Al-Israa’: 83-84]

Firman Allah: (“Katakanlah: ‘Tiap-tiap orang berbuat menurut keadaannya masing-masing.’) Ibnu `Abbas mengatakan maksudnya ialah: “posisinya (pangkat)” Sedangkan Qatadah mengungkapkan: “niatnya.” Dan Ibnu Zaid mengatakan: “agamanya.” Jadi Lepat, saya kira dia memahami dari sudut Ibnu Zaid iaitu bermaksud amalan agama. Maka dia tidak mahu orang mempertikaikan dan menilai amal ibadahnya kerana Allah sahaja yang berhak untuk menghukum. Itu benar. 

Kita juga perlu jelas Allah memaafkan keadaan seseorang yang terlupa, dipaksa dan jahil, namun kejahilan boleh dirawat dengan ilmu kerana menjadi kewajipan bagi Muslim untuk menekuni ilmu. Sememangnya apabila telah sampai hujah dan dalil-dalil, maka seseorang itu bertanggungjawab untuk melaksanakan syariat mengikut keputusan hati nuraninya. Dan Allah berhak meniliai ijtihadnya kerana:

“Ketahuilah sesungguhnya kepunyaan Allâh lah apa yang di langit dan di bumi. Sesungguhnya Dia mengetahui keadaan yang kamu berada di dalamnya (sekarang). Dan (mengetahui pula) hari (manusia) dikembalikan kepada-Nya, lalu diterangkan-Nya kepada mereka apa yang telah mereka kerjakan. Dan Allâh Maha Mengetahui segala sesuatu”. [Quran, surah An-Nûr: 64]

“Dan orang yang berdosa tidak akan memikul dosa orang lain. Dan jika seseorang yang berat dosanya memanggil (orang lain) untuk memikul dosanya itu tiadalah akan dipikulkan untuknya sedikitpun meskipun (yang dipanggilnya itu) kaum kerabatnya. Sesungguhnya yang dapat kamu beri peringatan hanya orang-orang yang takut kepada azab Tuhannya (sekalipun) mereka tidak melihat-Nya dan mereka mendirikan sembahyang. Dan barangsiapa yang mensucikan dirinya, sesungguhnya ia mensucikan diri untuk kebaikan dirinya sendiri. Dan kepada Allahlah kembali(mu)”. [Quran, surah Al-Fatir: 18].

 Semoga Allah memimpin kita ke arah taufik dan menetapkan hidayah dalam sanubari.

- Ra1m1

Tiada ulasan:

Catat Ulasan