Ahad, 24 Oktober 2010

MAJALAH i ISU OKTOBER 2010


Apa salahnya jika sesekali aku cuba mengulas sebuah majalah ilmiah yang berhak mendapat perhatian. Majalah I, atau membawa maksud majalah informasi, inovasi, ilmiah, intelek, internasional dan Islamik ini adalah bilangan yang ke -96 isu Oktober 2010. Adalah isu pertama yang aku beli dan terus kagum dengan isi kandungannya.

Membarisi sidang redaksi serba hebat seperti Ustaz Hasrizal Abdul Jamil, pengendali laman sesawang saifulislam.com, Dato’ Khairul Anwar iatu Peguam Sivil dan Syariah. Hafiz Firdaus Abdullah seorang juruterbang dan penulis buku agama, Mohd salahuddin Datuk Paduka Mohamed seorang penceramah bebas dan editor agama DBP, serta banyak lagi insan yang berkaliber.

Majalah yang berharga RM5 ini adalah terlalu murah jika dibandingkan dengan isi kandungan yang sarat dengan hujah, pandangan, fakta dan fatwa yang merungkai salah faham serta menjadi rujukan yang tak lapuk dek zaman. Ini bermakna senaskah majalah ini boleh membawa perubahan besar dalam cara berfikir dan pemahaman anda terhadap gerakan dakwah dan islah.

Fokus untuk untuk isu kali ini adalah siapakah Imam Mahadi? Kupasan yang menarik dari pelbagai sudut dan terperinci telah dibahaskan di dalam majalah ini. Dan antara perkara yang menarik perhatian aku adalah isu gerakan Tajdid. Apakah Tajdid?

Ia adalah satu usaha untuk mengembalikan Islam seperti yang asalnya, iaitu Islam sebagaimana yang dibawa oleh Rasulullah s.a.w, difahami serta diamalkan oleh generasi salafussoleh ( generasi awal umat Islam). Namun persoalan utama yang sering dibangkitkan adalah bagaimana untuk merealisasikan atau membawa gerakan tajdid ini agar ia dapat memberi kesan yang positif kepada masyarakat? Syeikh Muhammad Nashiruddin al Albani r.h dalam usaha menjana gerakan tajdid telah menekannan konsep tashfiyyah dan tarbiyyah. Tashfiyah adalah memurnikan Islam dari apa yang asing atau jauh darinya dalam segala bidang. Tarbiyyah pula adalah pembinaan terhadap generasi-generasi muslim zaman ini dan generasi yang sedang tumbuh di atas landasan Islam yang telah dimurnikan dan bertujuan untuk membentuk pemimpin (khalifah) dengan kepimpinan yang telah ditetapkan syarak melalui cara pengabdian yang paling sempurna kepada Allah.

Antara kupasan hebat yang lain terpapar di isu ini adalah pendedahan eksklusif mengenai pengunaan dinar emas dan sejarahnya pada zaman Rasulullah, pengertian Jihad, wawancara bersama Imam Feisal Abdul Rauf yang mengemparkan New York dengan rancangan pembinaan masjid berhampiran Ground Zero, perkongsian kisah-kisah pengislaman saudara-saudara baru, dan banyak lagi yang pasti nya merungkai berbagai persoalan dan menambah ilmu pengetahuan. Insya Allah.

Dapatkan isu ini sebelum terlambat

http://www.karangkraf.com/e-majalah/i/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...