Jumaat, 25 Mei 2012

KUASA MAGIS JIMMY PALIKAT


Saya berkenalan dengan lagu “Anak Kampung” beberapa minggu sebelum berlepas ke Kota Kinabalu bagi menyaksikan kemaraan kumpulan Black/Punk Metal NunSlaughter dalam siri tour mereka di Asia Tenggara pada April lalu. Apa yang saya faham, lagu ini telah lama menguasai carta di sana.

ketika di sana saya berbual-bual dengan rakan-rakan metalheads, saya terpanggil untuk bertanya tentang lagu ini. Sudah saya duga, metalheads murtad gila isim pun pasti kecundang dengan lagu ini. Hampir setiap malam saya mendengar cerita mereka berkaraoke lagu tersebut. Ada yang sampai lentok dilantai menyanyikan lagu tersebut, walaupun hakikatnya mereka seperti harimau jadian bila membuat persembahan untuk band sendiri. Hehehe.

Sekembalinya dari Kota Kinabalu, saya melayari Youtube. Saya sangat terkejut apabila mendapati video Anak Kampung dilihat melebihi 2 juta kali. Lagu tersebut turut dihasilkan tanpa kebenaran dalam beberapa loghat oleh beberapa individu yang ingin populariti segera. Dan lebih mengharukan, saya menjadi ketagihan mendengar lagu tersebut. Ia menjadi siulan. Saya gembira. Walaupun saya sering berjenaka dengan lirik dan rentak lagu tersebut. Saya gembira. Hampir seminggu saya memulakan setiap hari berkerja dipejabat dengan lagu ini dari youtube. Kadang-kadang saya menari seperti Puteri Santubong sambil menyanyi lagu tersebut. Hehehe!

Anda suka jururawat? Kan baik kalau dapat masuk wad dan dia jaga kita. hehe!

Teringat pula suatu ketika dahulu. Semasa berkerja di KL. Saya mulakan hari dengan lagu “The River” atau “Broken” dari Sentenced ketika bersiap-siap untuk ke pejabat. Ia merupakan ketagihan. Tetapi dengan perasaan yang berbeza. Saya mulakan hari di pejabat dengan putus harapan. Kebosanan dengan rutin harian. Kebencian terhadap kehidupan. Dan kerungsingan pada sesuatu tanggapan yang buruk bakal mendatang.

Tetapi Anak Kampung membuatkan saya ceria.

Saya termenung sejenak. Saya memikirkan kenapa lagu ini menjadi siulan. Dan mengembirakan hati saya dan banyak lagi orang lain. Kesimpulannya, Anak Kampung adalah sebuah lagu yang etnikal. Bagi mereka yang sudah mengenali masyarakat Sabah, sekali dengar anda sudah tahu ini 100% dari Sabah.

Mengapa ia mudah untuk dihadam? Susunan lagunya sangat ringkas, nada nyanyian sekata dan berulangan. Sebuah lagu easy listening dan RTM friendly. Jadi sesiapa sahaja boleh membawakannya dengan baik atau hampir baik. Malah pemuzik amatur sudah boleh mendendangkan lagu ini dengan baik.

Bagi pemuzik berat atau orang Melayu di semenanjung Malaysia macam kita pula, Anak Kampung kedengaran unik sekali. Kami ketawa besar bila mendengarnya. Tetapi jauh disudut hati, pasti terdetik ‘wow.. lagu semudah ini pun ada aura nya’. Saya pasti Jimmy Palikat menulisnya dengan penuh perasaan walaupun kemampuan beliau hanya setakat ini. Tetapi beliau curahkan seluruh jiwanya di sini.

Bait-bait liriknya mudah dan bahasa pasar. Tiada maksud tersirat dan mesejnya terus kepada si dia. Saya tertawa lagi bila membaca dalam sebuah akhbar yang menemubual Jimmy Palikat, tajuk muka surat itu Anak Kampung bukan lagu kampung. Hehehe! Bagi saya Anak Kampung adalah sebuah lagu kampung. Dan sebab itu saya menyukainya. Ia sebuah lagu kampung yang hebat dan saya mengaguminya. Kalau wartawan itu mengatakan lagu Anak Kampung ini sebuah lagu berteknologi tinggi, karya genius, dan sebuah lagu urban. Mungkin industri muzik kita sama taraf dengan Vietnam atau Timur Leste?

Tiada apa yang perlu dimalukan jika lagu anda sesuai untuk dimainkan di kenduri-kenduri kawin, dinyanyikan mat-mat rempit di pusat karaoke, dijadikan muzik latar kursus-kursus modul kekeluargaan oleh sektor kerajaan dan NGO, ia satu bentuk penghormatan juga.

Muzik yang ringkas, lirik bahasa pasar dan berterus terang membuatkan lagu ini meletup kerana ia sesuatu yang terbuku dihati bila seseorang anak kampung yang ingin memikat si gadis cantik tetapi tidak sepadan. Bukankah kita semua lelaki tersebut? Hahahaha.

Ia sebuah magis yang telah direkodkan sebagai sebuah lagu. Tetapi kuasanya mudah hilang. Saya terus jemu lagu tersebut dalam masa seminggu. Tetapi saya percaya Anak Kampung segera menjadi klassik dan akan menjadi dendangan orang Malaysia zaman berzaman.

Teda kereta ku bawa kau jalan-jalan. Rumah pun tak ada. Ada pun bapak punya…

Tiada ulasan:

Catat Ulasan