Selasa, 21 Mei 2013

PEREMPUAN YANG PATAH HATI (JARGON BOOKS)


Saya menonton filem Les Misérables sebelum terus melanjutkan masa lapang hari ini dengan membaca pula buku Perempuan Yang Patah Hati karangan Rasydah Othman. Dengan cuaca diluar sana hujan sepanjang hari, keadaan menjadi sangat depresif, suram dan penuh seni. Les Misérables adalah sebuah filem muzikal yang romantic serta padat dengan drama. Begitu juga kandungan buku ini.

Perempuan Yang Patah Hati, seperti tajuknya buku ini sarat dengan puisi, sajak, nukilan dan coretan dwi-bahasa (Bahasa Melayu dan English) Rasyidah Othman yang menjurus kepada emosi yang suram, gothik, murung, dan takdir yang mungkin sekali adalah berdasarkan pengalaman dan naluri penulis sendiri. Berdasarkan susun ayat dapat dihidu pengaruh penulisan beliau turut datang dari ahli falsafah, ahli sufi dan novelis Barat.


Rasyidah turut memuatkan ilustrasi-ilustrasi kerja tangan beliau pada beberapa puisi terpilih yang membuktikan beliau berbakat dalam kedua-dua bidang. Penulisan dan lukisan.

Beliau banyak bermain dengan kata yang sedih, hati lara dan suratan pertemuan dua insan. Anda juga akan bertemu dengan berdozen perkataan dan seperti Aphrodite, Ophelia, Gibran, Tuhan, dan malaikat.

Buku ini diterbitkan pada tahun 2011 oleh Jargon Books dengan harga RM15.

“Kerana aku ini hanyalah separuh dari perempuan-perempuan yang deritanya mengulung ke syurga, dan berpura-pura menjadi utuh. Cinta itu tidak pernah mati melainkan angkara diri yang tidak tahu aturan cara untuk memeliharanya. “ – Rasyidah Othman

Tiada ulasan:

Catat Ulasan