Ahad, 19 Mei 2013

RANJAU METAL ZINE (ISSUE # 5)


Ranjau Metal adalah di antara zine yang paling lama bertahan dari Pahang atau boleh jadi zine tertua yang masih hidup di Semenanjung Malaysia selain Virus zine, Hermyth zine, Sangwitok zine? Saya memuji usaha saudara Azahar dalam terus memperjuangkan media tradisi bawah tanah di era serba moden ini, Azahar juga merupakan seorang aktivis Underground termasyur di Raub kerana usahanya membangunkan kegiatan muzik metal di sana di samping menjadi distro tunggal di kawasannya. Beliau juga adalah penyokong kuat segala produk yang saya terbitkan sejak dari dahulu lagi dan saya amat terhutang budi padanya.

Namun itu tidak menjadi penghalang buat saya untuk memberi kritikan membina kepada Ranjau Metal yang disunting beliau. Saya berharap beliau menerima pandangan ini dengan hati yang terbuka demi penambahbaikan zine ini. Saya sendiri sewaktu menyunting Kemenyan Fanzine pernah melalui zaman ‘crap’ dan cikai. Saya pernah melalui zaman typewriter serta era gunting dan lekat (cut and paste) pada tahun 90’an dahulu.

Menampilkan 7 temubual dengan kumpulan LOBOTOMY, MILITANT ATTACK, AJAL, TAMMAT AL QUBRA, WRECKÄR, ZARQUM dan VIOLATOR dengan gaya pertanyaan yang hampir sama. Azahar bermain selamat dengan memberi soalan-soalan asas serta tipikal. 


Saya ingin menasihatkan, walaupun hampir semua kumpulan menjawab dengan teliti dan padat. Jika benar Ranjau sebuah zine tradisional, reka letak adalah amat penting untuk memberi tarikan dan aura kepada zine ini. Ia hambar dan terlalu ringkas. Tiada foto yang rare dan unik, tiada manipulasi ‘font’ dan kerja-kerja grafik yang berseni (seperti page frame, columns atau header), dan tiada kulit keras atau glossy (kedekutnya! binding tape pun takda. Haha!).

Saya amat berharap di era yang penuh dengan kemudahan software dan teknologi ini dimanafaatkan oleh sidang editor selepas ini. Dan elok juga disemak semula typo error sebelum diterbitkan zine ini kerana saya perasan banyak juga kesalahan kata dan ayat tertinggal dalam temubual Wreckär. Mungkin juga dalam temubual dengan kumpulan lain. Jadi ini menimbulkan sedikit ralat terhadap kenyataan kumpulan tersebut.

Terima kasih juga buat Azahar kerana memuatkan komik pendek Facebreaker yang dilakarkan oleh saya.

Saya menyokong zine ini kerana usaha beliau dalam mengekalkan tradisi zine bawah tanah di Malaysia adalah sesuatu yang sukar untuk diteruskan pada zaman ini. Bagamanapun usaha tersebut perlu ditingkatkan agar Ranjau bukan sahaja dikenang sebagai antara zine fotokopi tertua tetapi kualiti isi kandungan dan reka letak nya boleh menjadi acuan kepada zine-zine baru.

Hubungi: Azahar, No. 117 Felda Sungai Koyan 1, 27650 Raub, Pahang (Tel: 012-3673303)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan