Khamis, 9 Oktober 2014

THE EQUALIZER (2014)


Denzel Washington memainkan watak sebagai Robert McCall, pemalsuan identiti seorang pesara komando Black Ops yang memencilkan diri sebagai pekerja am di sebuah gudang perkakasan rumah. Rutin hidupnya yang tenteram selama ini, berdisplin, sederhana serta obses dengan ketepatan masa terganggu apabila seorang gadis Russia dikejiranan dalam ancaman. Mulanya McCall hanya menganggap Alina seperti kebanyakan gadis lain yang datang ke Boston untuk mengejar cita-cita dan terpaksa mengadai maruah demi mencari nafkah. Di suatu malam McCall sedar Alina telah diperangkap oleh sindiket pelacuran mafia dari Russia.

Apabila Alina yang telah dipukul teruk oleh mafia kerana enggan melayan pelanggan. McCall dengan mengunakan wang simpanannya cuba untuk menebus Alina supaya dibebaskan. Namun ketua mafia, Slavi enggan menerima jumlah hampir USD10 ribu tersebut kerana Alina masih muda dan boleh mengaut lebih banyak keuntungan menyebabkan McCall terpaksa membunuh Slavi. Pantas, bersih dan tanpa sebarang bukti. Polis menganggap ia sebagai perbalahan gangster merebut kawasan. 


Tanpa McCall sedari mafia yang dibunuhnya mempunyai hubungan diplomatik yang sangat kuat dan dibawah kendalian Godfather di Russia bernama Pushkin. Orang kanan beliau, Nikolai, seorang bekas polis risikan khas Russian Spetnaz yang kejam telah dihantar ke U.S bagi menyiasat dan mengambil alih kegiatan mafia tersebut. Maka, bermulalah babak-babak pertarungan old-school yang perlu anda tonton. Dari pertarungan kombat tangan kosong, kemusnahan besar-besaran, hinggalah membunuh dengan gerudi elektrik. McCall walaupun berkali-kali ditanya oleh sesiapa pun akan berdiam diri, penontonlah yang menyahut “The Equalizer” di cinema oleh kerana jasanya menstablikan keharmonian kejiranan yang dihuninya.

Denzel Washington bergabung semula dengan Antoine Faqua (pengarah Training Day) yang memang tidak pernah kering idea dalam genre pesara komando/polis dan konspirasi politik seperti ini. Hairan juga kenapa filem Denzel Washington bersama Mark Wahlberg, 2 GUNS sebelum ini yang padat dengan aksi lasak dan jalan cerita yang mencabar juga tidak begitu ‘meletup’ di cinema?! 

The Equalizer adalah adaptasi dari siri TV 80-an.

Bintang: 4/5

2 ulasan:

  1. Baru nak tanya,betul la dari siri tv dulu..mlm ni bole la tgk midnight show

    BalasPadam
  2. Baru tengok 2 GUNS beberapa hari yang lalu di Astro...not bad...bak kata satu review yang aku baca "It's a *beep* action/comedy what the *beep* did you expect ?..."

    So aku rasa The Equalizer pun sama kot...minus the comedy....tapi sebab ianya Denzel Washington...memang patut kena tonton...

    BalasPadam