Jumaat, 10 Oktober 2014

THE HOMESMAN (2014)


Cuti sempena Aidil Adha ini banyak saya habiskan dengan menonton filem. Maklumlah baru mula nak bercuti. Orang lain dah mula masuk kerja.

Filem yang diadaptasi dari novel dengan tajuk yang serupa, mengisahkan seorang wanita Mary Bee Cuddy (lakonan Hilary Swank) dari sebuah komuniti gereja Methodist di Nebraska yang ditugaskan membawa 3 wanita kurang siuman ke sebuah gereja di Iowa, bagi dikembalikan kepada keluarga masing-masing. Miss Cuddy seorang wanita yang mempunyai gaya hidup sistematik, berpegang teguh pada agama namun tiada lelaki yang mahu mengahwininya walaupun dia mempunyai harta dan rajin. Kebanyakan lelaki menganggap Miss Cuddy seorang yang bossy.

Kisah zaman koboi ini saya sangka akan mempunyai aksi liar seperti filem-filem Clint Eastwood, sebaliknya filem ini sarat emosi. Tiga orang wanita yang akan dihantar pulang ke kampung mereka tersebut masing-masing mempunyai kisah hitam dalam keluarga, boleh dikatakan dalam istilah kita ‘gila meroyan’. Ketika Miss Cuddy pergi mengambil kereta kuda yang diubahsuai dari gerabak keretapi yang ditempah oleh pihak gereja, dia terserempak dengan seorang tua yang gantung di sebatang pokok di atas kuda. Kaedah membunuh cara koboi, apabila kuda itu lapar, ia akan bergerak meninggalkan tuannya terjerut dipokok.

Lelaki tersebut, George Briggs (Tommy Lee Jones) seorang misfit yang bergendelangan membuat masalah serta tempat telah diberi peluang oleh Miss Cuddy untuk hidup lagi jika dia mahu berkhidmat dengannya. Briggs bersetuju dan berjanji akan menemani Miss Cuddy dan membantunya menghantar 3 wanita itu ke Iowa. Briggs turut dijanjikan dengan bayaran 300 dollar jika tidak melarikan diri. Upah yang begitu lumayan ketika itu.

Perjalanan mereka mencecah hampir sebulan dan melalui berbagai-bagai rintangan cuaca, red Indian, penculik, begitu juga karenah tiga wanita gila tersebut. Briggs bagaimanapun berpegang pada janjinya hingga menyebabkan Miss Cuddy mula menyimpan harapan pada lelaki tua yang kusut masai tersebut. Suatu malam Cuddy melamar Briggs untuk dikahwini dengan sepenuh harapan. Tetapi si tua kerepot tersebut menolaknya mentah-mentah, menyebabkan hati Cuddy hancur luluh dan hilang pedoman. Dengan tiba-tiba pada malam itu juga Cuddy menyerahkan maruahnya kepada Briggs.

Bagaimanapun keesokan harinya, Miss Cuddy didapati telah mengantungkan dirinya di pokok. Ironinya, dia yang menyelamatkan Briggs ditali gantung tetapi hari ini dia yang membunuh diri. Briggs yang terkejut dengan kejadian itu, menyalahkan tiga wanita gila tersebut. Setelah mengkebumikan Cuddy dihutan dan mengambil wang-wangnya. Briggs meninggalkan wanita-wanita gila tersebut di hutan tanpa sedikit pun sesal. 


Namun setelah beberapa jauh, ketiga-tiga wanita tersebut tetap mengikut Briggs yang menyebabkan dia simpati dan berubah fikiran lalu meneruskan perjalanan membawa mereka kembali ke Iowa sehingga sampai ke destinasinya. Tiba di sana Briggs menceritakan kejadian tersebut pada pihak gereja dan mendermakan semua kuda-kuda, gerabak kepada pihak gereja. Dia berfoya-foya dengan duit upahnya. Briggs merahsiakan kejadian Miss Cuddy membunuh diri sebaliknya mengatakan Cuddy mengalami demam panas dan meninggal dunia. Dalam masa yang sama, Briggs sedar dia dan seluruh dunia telah mempersia-siakan seorang wanita yang sempurna seperti Cuddy.

Tetapi Briggs tetap Briggs seorang yang tiada kesal setelah berjumpa botol whiskey.

Filem ini diarahkan oleh Tommy Lee Jones sendiri, sebuah lagu runut bunyi dipersembahkan oleh beliau sendiri dan dibiayai oleh Luc Besson, penulis merangkap pengarah yang terkenal dengan genre sci-fi.

Bintang: 4/5

3 ulasan:

  1. Menarik storyline nya..Nanti mlm aku nak layan.. Tq for the review bro

    BalasPadam
  2. Saya selalu memilih filem kerana pelakonnya....bila ada Tommy Lee Jones...di tambah pula dengan Hilary Swank...ini memang wajib untuk saya tonton...terimakasih atas infonya...

    BalasPadam