Jumaat, 16 Januari 2015

JUS TIMUN GOUT KILLER

Ilustrasi dari James Gillray pada tahun 1799 mengaitkan kesakitan gout seperti perbuatan syaitan.
Dikatakan gout adalah ‘penyakit orang kaya’ sebabnya ia terjadi disebabkan pengumpulan asid urid dari kebanyakannya hasil makanan laut. Maknanya seorang yang tiap hari makan udang, ketam, sotong atau makanan asas kekacang, tak ke orang kaya namanya? Hehe. Gaut juga dinamakan the disease of kings bermaksud ‘penyakit diraja'.

Tetapi jika dikaji dari segi kesihatan, secara logikalnya ada organ tertentu yang menentukan kadar asid dalam darah gagal berfungsi dengan baik. Oleh itu senaman adalah cara terbaik untuk mengembalikan kefungsian organ-organ tersebut kerana tubuh manusia sepenuhnya dibina dari otot-otot yang harus berfungsi kecuali mati. Bukankah orang lain pun makan makanan laut dan kekacang dalam kadar seperti anda juga ataupun melebihi anda. Kenapa mereka tidak pun berlebihan asid urid? Oleh itu mulakan gaya hidup sihat mulai hari ini! 

Disini saya ingin memberi satu resipi yang dipetik dari Health.com yang berkesan untuk menyahkan kristal-kristal asid urid pada sendi-sendi, penyebab kepada gout. Jika selepas meminum jus ini, anda mula merasa sedikit sengal atau pedih pada sendi, usah risau. Itu menandakan proses penyembuhan sedang berlaku. Toksin yang termendap dalam tubuh anda sedang dihapuskan. Daun saderi dan halia digunakan untuk mengurangkan rasa kurang selesa tersebut. 


BAHAN-BAHAN:

1 biji timun saiz sederhana (lebih mudah gunakan timun ulam sebiji cukup untuk satu gelas)
2 tangkal daun saderi
1 inci halia
Sepotong limau 


CARA PENYEDIAAN:

Basuh semua ulaman tersebut.
Potongkan timun, halia dan masukkan kedalam juicer bersama saderi.
Masuk ke dalam gelas dan sejukan dalam peti sejuk.
Perah limau dan minum.
Minum ketika sejuk lebih sedap kerana jus timun turut membantu menurunkan haba panas dalam tubuh. Amalkan dan in shaa Allah ada petanda baik. Jangan lupa bersenam dan lebih baik kurangkan dahulu pengambilan makanan hasil laut, sayuran (yang kaya dengan purin) dan organ dalaman lembu sehingga kadar urid asid dalam darah anda kembali normal.

Amalan meminum kopi dan pengambilan hasil tenusu juga boleh mengurangkan risiko gout.

Selamat mencuba: Ahmad Ra1m1

4 ulasan:

  1. Info terbaik..terima kasih bro raimi..

    BalasPadam
  2. mau tray satu hari nanti, sbb ayah aku ada gout ni, yg daun tu aku tak tahu hehe

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...