Selasa, 31 Mac 2015

NIGHTCRAWLER (2014)


Nightcrawler ini mempunyai jalan cerita yang sangat tulen dan menarik untuk dinilai, lebih-lebih lagi ia merupakan arahan dan garapan pertama direktor, Dan Gilroy. Adakah ia diinspirasikan dari kisah benar? Hanya beliau sahaja yang tahu.

Ia mengisahkan seorang pemuda bernama Lou Bloom (lakonan Jake Gyllenhaal) yang menjalani kehidupan jenayah demi kelangsungan hidup di bandaraya Los Angeles. Jika dinilai dari watak, Lou Bloom boleh dikatakan seorang genius yang mempunyai masalah psikologi. Suatu malam Lou mendapat ilham untuk mencebur diri dalam dunia jurnalis dan penyiaran berita mutakhir setelah melihat sekumpulan krew kamera freelance yang diketuai Joe Loder ( Bill Paxton) membuat liputan langsung sebuah kemalangan.

Lou mula mencuri dan mengumpul modal bagi mendapatkan sebuah kamera terpakai dan bertuah kerana rakaman pertamanya mendahului Loder. Footage berkenaan telah diterima-pakai dan dibeli oleh seorang pengarah siaran berita TV tempatan bernama Nina (Rene Russo). Dari situ bermulalah persaingan Lou dan orang-orang lama dalam dunia freelance journalism ini, sehinggalah Lou akhirnya berjaya mendapat pembantu bernama Rick (lakonan Riz Ahmed) yang terdesak untuk mendapat pekerjaan. Kerja keras mereka membuahkan hasil yang lumayan. Lou berjaya mendapatkan berbagai-bagai gajet dan peralatan yang lebih moden termasuklah jentera yang lebih laju, Dodge Challenger. Namun Lou sentiasa tewas ditangan Joe Loder yang mempunyai pasukan yang ramai dan akhirnya Lou bertindak mensabotaj kenderaan Loger yang akhirnya mengakibatkan kemalangan ngeri membunuh Loger. Lou merakam dan menjual rakaman saat kematian Joe Loger tanpa sedikit pun belas kasihan.

Lou seorang yang mempunyai perancangan jauh, taktikal dan kejam. Dia akan mengunakan apa sahaja untuk kepentingan diri sendiri dan nafsunya. Malah Nina turut tewas ditangannya oleh kerana kebergantungan beliau terhadap footage rakaman Lou yang mendapat banyak tontonan awam. Malah Lou bukan lagi peninjau atau pelapor dalam sesuatu tragedi, Lou tidak teragak-agak untuk terlibat dalam sesebuah kejadian jenayah, mengubah bukti dan mengarap suasana jenayah mengikut kehendaknya untuk dilaporkan umpama ia sebuah filem yang diarahnya sendiri. Dan beliau berjaya melakukan semua itu dengan baik hingga tertubuhnya firma liputan beritanya sendiri. Maklumat dan berita terkini laporan beliau dicurigai pihak polis namun gagal dibuktikan kerana kebijaksanaan Lou Bloom yang ‘menyeramkan’. Jika inilah etika kewartawanan tidak mustahil masyarakat binasa kerananya.

Bintang: 4/5

7 ulasan:

  1. Balasan
    1. nak kata best gila tu tak laa bro... tapi sangat unik cerita ni.

      Padam
  2. Terbaik!

    http://berteromber.blogspot.com/2015/01/nightcrawler_20.html

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tu lah... rasa mcm penah baca jaa dlm blog bro dan nak cari dari ulasan bro.Ingat-ingat lupa gitu...

      Padam
  3. Balasan
    1. boleh cuba bro...mungkin sesuai untuk santai dlm gelap. hehehe

      Padam
  4. Ada rene russo.lama makcik ni tak belakon

    BalasPadam