Selasa, 14 Julai 2015

IT FOLLOWS (2014)


Inilah kali pertama saya menonton filem ‘saka’ versi Hollywood yang ditulis dan diarahkan oleh David Robert Mitchell. Tetapi versi mereka agak ringkas, saka diperturunkan melalui seks, jadi talian hayat saka terhenti dan kembali kepada si pembawa asal jika pasangan yang diperturunkan mati sebelum dia sempat mencari pasangan untuk bersetubuh. Jika mangsanya lelaki, pasangan beliau selalunya akan datang dalam bentuk wanita, begitu juga sebaliknya. Seringkali mereka akan mengikut mangsa untuk mencederakannya, namun yang menjadi advantage kepada mangsa, ia bergerak perlahan.

Mitchell bijak mengarap empat kes dan empat watak untuk memberi pemahaman kepada ‘saka’ ini. Mangsa pertama Jeff, mewarisinya melalui one night stand, kemudian dia memberi kepada Jay (watak utama, lakonan Maika Monroe) tetapi dia diperjelaskan oleh Jeff mengenai paranormal tersebut malah menunjukkan saka tersebut kepada Jay sebagai bukti untuk persediaan. Mangsa ketiga, Greg jiran paling glamor dan macho yang sanggup menerima saka kerana langsung tidak mempercayainya. Dia mati dirogol hantu. Dan watak terakhir, Paul, hero nerd yang benar-benar menyintai Jay sejak zaman kanak-kanak dan mahu menanggung beban itu. Selepas bersetubuh dengan Jay, Paul terus mencari pelacur yang tidak difikirkan oleh mangsa-mangsa sebelum ini.

Mereka hidup bahagia selepas itu. Seperkara yang menarik tentang filem ini, David Robert Mitchell merupakan peminat tegar Disasterpeace telah menjejaki untuk meminta beliau menyumbangkan runut bunyi yang sangat bombastik melalui karya elektro dan chiptune nya. Chiptune adalah sebuah genre yang memanipulasikan bunyian dari papan kekunci, komputer vintaj serta video games. 


Tambahan: Saya agak pelik kenapa setiap kali Jay ketakutan, dia lari ke tempat yang secara logiknya tidak selamat! Ada satu ketika dia lari tidur ATAS kereta di dalam hutan berhampiran sebuah tasik. Apabila melihat 3 orang atas sebuah sampan, dia terus buang baju dan berenang kea rah mereka. Babak itu tamat begitu sahaja? Tak faham?

Satu lagi, It Follows untuk tontonan dewasa, banyak sangat aksi panas dan bogel. Batal puasa nanti!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan