Isnin, 31 Ogos 2015

MINDA PALING KREATIF TAHUN 1949

Salam kemerdekaan...

Adakah orang Melayu benar-benar ketandusan inspirasi dan idea-idea tulen sejak dari dahulu lagi atau dikongkong dan didorong kuasa asing supaya mencorakkan pemikiran melalui asas yang mereka bina? Ia satu persoalan yang sentiasa bermain dalam minda saya, lebih lagi apabila terbaca beberapa teori daripada golongan nasionalis mengenai orang Melayu malas kerana diprogramkan oleh Inggeris. Apa benar Inggeris yang bersalah menyebabkan Melayu malas walaupun kemerdekaan telah diperolehi sejak 58 tahun lalu?



Melihat keratan akhbar ini, adakah ini idea terunggul seorang negarawan pada tahun 1949? Dan kenapa reka-lukis itu yang dipilih? Umum juga perlu tahu, reka bentuk bendera tersebut perlu mendapat kelulusan Raja George VI pada 19 Mei 1950. Ada pihak marah yang marah apabila dikritik mengenai reka-lukis yang mencerminkan minda terjajah ini. Bukankah mengkritik untuk penambahbaikan itu suatu hak dalam demokrasi? 

Saya teringat suatu liputan berita mengenai Angkatan Tentera Malaysia yang berkhidmat dibawah panji-panji NATO ditembak mujahiddin di Afghanistan oleh kerana bendera Malaysia yang dijahit dijaket tentera kelihatan seperti The Stars and Stripes. Peristiwa ini berlaku (mungkin pada tahun 2010, kebanyakan enjin carian sudah tidak mengarkibkan berita ini lagi). Pihak mujahiddin memohon maaf atas kekeliriuan itu namun ia tamparan hebat buat imej negara, dan bagi pemimpin yang ada jati diri. 

Saya seorang patriotik tetapi bukan nasionalis. Menurut George Orwell:

"Nationalism is not to be confused with patriotism. By ‘patriotism’ I mean devotion to a particular place and a particular way of life, which one believes to be the best in the world but has no wish to force on other people. Patriotism is of its nature defensive, both militarily and culturally. Nationalism, on the other hand, is inseparable from the desire for power. The abiding purpose of every nationalist is to secure more power and more prestige, not for himself but for the nation or other unit in which he has chosen to sink his own individuality."

Selamat hari kemerdekaan kali 58, Ya Rabb merdekakan kami dari kemalasan, kelemahan, kedegilan dan ketumpulan akal.

3 ulasan:

  1. isu yang menarik....tu yang timbulnya isu Sang Saka.

    BalasPadam
    Balasan
    1. tu aa, ada member cakap bendera Umno tu lagi sesuai jadi bendera Malaysia. hahaha.

      Padam
  2. betul tu ada banyak beza nationalism dan patriotism.

    kita banyak diprogram melalui banyak aspek, salah satu dari kotak television. tidak heranlah mereka panggil 'program television' itu ini...

    BalasPadam