Sabtu, 14 November 2015

NATHIAS ZINE # 9 (OKTOBER 2015)


Nathias Zine bermula pada 1993, 4 tahun lebih awal dari Kemenyan Zine yang saya sunting, seingat saya editornya saudara Suffian (dikenali sebagai sering menampilkan kulit hadapan dengan gambar-gambar hantu yang terus dikekalkan hingga ke isu # 9 ini. Saya ingat-ingat lupa, rasanya saya pernah membeli satu isu dan ‘trade’ zine bersama beliau lama dahulu. Nathias jika mahu diikutkan telah berkubur sahaja menerbitkan isu # 8 pada 2001 kerana berpindah beliau ke Kelantan dan sibuk dengan kerjaya. Bagaimanapun beliau masih meneruskan hobinya itu menerusi webzine bergelar Aesthethic Extremity kemudian blog Ekstrim yang masih aktif hingga kini.

Suffian menyatakan semangatnya membakar semula apabila melihat saya menerbitkan semula Kemenyan, sekaligus beliau bertindak mengumpul semua material yang sepatutnya diterbitkan pada 2002 itu dan tanpa ragu-ragu mengumumkan Nathias kembali semula! Ia menampilkan temubual-temubual klassik bersama KULT OF AZAZEL, INTERNAL SUFFERING, KSK, MORTUARY ANCESTOR, HOLY DRAGONS, UGRA KARMA, PERPETUAL, DEMISOR, ANGELKILL dan banyak lagi. Anda juga akan temui bedozen-dozen ulasan terperinci album-album pada awal millennia. Semua ditulis dalam bahasa Inggeris, dan mempunyai reka letak yang selesa pada mata. 

Sokongan ke atas Nathias begitu mengalakkan dan diharapkan beliau dapat meneruskan media bawah tanah ini dalam bentuk cetakan. Perlu dimiliki oleh semua peminat muzik lasak!

Email: nathiasmag@gmail.com
Facebook Nathias Zine

Tiada ulasan:

Catat Ulasan