Sabtu, 26 Disember 2015

AKU NABI ISA! REFLEKSI WAD SAKIT JIWA (PTS MILLENNIA)


Dr. Rozanizam Zakaria menulis buku ini berdasarkan kes-kes yang dikendalikan beliau semasa beliau bertugas di unit psikiatri, di Adelaide, Australia. Ini tidak bermakna buku ini kaku dengan teori-teori perubatan dan rawatan semata-mata, ia sebenarnya digarap dengan gaya puitis, penuh inteletek dan pengisian rohani menyingkap sisi “gila” seorang insan terpilih.

Amat sukar rasanya untuk mencari tulisan seorang doktor perubatan yang begitu indah susun katanya dan membuat huraian dari aspek akidah dan tauhid secara terperinci melalui kes-kes beliau. Terdapat 10 kes istimewa yang beliau nukilkan dalam buku ini dalam bentuk penceritaan yang meruntun jiwa. Bukan itu sahaja, beliau turut membuat diagnosa terhadap kes tersebut dan memperjelaskan kepada kita melalui terma perubatan, psikososial, fakta statistik terkini, kaedah rawatan atau penamatan kes dan juga rumusan dari kaca mata Islam. Lengkap! Tiada satu bab pun yang gagal menarik minat saya. Satu manual yang hebat untuk pekerja sosial seperti saya. Saya sendiri berhadapan dan menguruskan pesakit jiwa setiap hari sebagai klien, bezanya Dr. Rozanizam Zakaria seorang pakar yang soleh.

Buku ini juga didatangkan dengan pakej rekaletak yang bagus oleh Fadly Halim, pengunaan font yang sesuai malah setiap isi-isi penting diperbesarkan font tersebut atau diolah dengan kerja grafik yang bersesuaian. 


Benar kata seorang rakan, untuk melihat pemikiran seseorang pemimpin, kita baca tulisannya. Buku ini membuatkan saya begitu kagum dengan personaliti Dr. Rozanizam, bagi saya dia seorang yang mempunyai karisma dan berbudi luhur. Saya ingin sekali bertemu dengannya jika ada kesempatan. Pemilihan terjemahan surah al- Quran dan hadis yang dikemukakan sebagai dalil dan nas hujahnya disini begitu tepat bagi merungkai senario yang dialami beliau ketika menangani pesakit-pesakitnya.

Seperti kata beliau sendiri buku ini bukan ditulis untuk bakal doktor, bukan untuk pesakit mental, bukan untuk keluarga pesakit mental. Buku ini ditulis untuk setiap insan yang memiliki kewarasan dan bercita-cita untuk untuk melakukan sesuatu yang bermakna dari nikmat aqal yang dianugerahkan Ilahi.

Aku Nabi Isa! dipilih sebagai buku terbaik bagi tahun 2015 dari blog Khusyuk Kematian!

3 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...