Isnin, 4 Januari 2016

STAR WARS: THE FORCE AWAKENS (2015)


Sesiapa yang pernah mengikuti Star Wars pasti ada keterujaan apabila dicanang dengan satu episode baru yang disambungkan dari kesudahan epik “Return of the Jedi” (1983). Ia menjadi satu spekulasi hangat apabila George Lucas bertindak menarik diri dari pembikinan “The Force Awakens” setelah Disney enggan menerima idea beliau, seterusnya menjual terus produksi Lucasfilm kepada Disney dan dikhabarkan enggan ambil peduli tentang karyanya itu lagi.

Saya menonton filem ini di panggung wayang bersama rakan baik saya Badril dan isterinya pada Jumaat lalu (1/1/16), ternyata peminat sudah berkurangan namun tiketnya masih lagi terjual. Dua hari lepas penjualan tiket global dilaporkan mencecah USD 1.5 billion! Gila.

Dalam keterujaan menonton, saya akui tiada apa pun yang menarik dipersembahkan dalam “The Force Awakens”. Jalan cerita kitar semula dari “New Hope” (1977) memang ketara dan ketandusan idea. Jika dalam “New Hope”, bagaimana kapal angkasa berlegar, jet pejuang terbang, pedang lazer atau pistol lazer memancar itu cukup futuristik digambarkan menjangkau minda. Kesan khas Star Wars ketika itu hampir tidak diketemui dalam filem lain sezamannya. Hebatnya idea Lucas dahulu, Millennium Falcon, R2-D2 dan C-3PO masih releven digunapakai dalam filem ini.

Saya malas untuk mengulas lebih panjang kerana kekarutan yang ada dalam filem ini. Watak Kylo Ren, (anak Han Solo yang dilatih Luke Skywalker beralih menjadi jahat) juga tidaklah sehebat persembahan beliau babak awal. Kylo Ren menyembah berhala Darth Vader dibawah rejimen First Order yang muncul dari pecahan Galactic Empire yang telah tumpas 30 tahun lalu. Kisah utama “The Force Awakens” adalah obsesi Kylo Ren untuk menjejaki Luke Skywalker, Jedi terakhir yang dikhuatiri membantu gagasan pemberontak menumpaskan kuasa kegelapan. Seperti The Transformers, First Order mempunyai Starkiller Base yang mempunyai senjata yang dijana dengan menyedut tenaga matahari. 

Lihat sendiri dan hukum filem ini dengan keras kerana memusnahkan nilai epik nya. Mengecewakan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan