Isnin, 1 Februari 2016

BUJANG KARTUN # 4 (AKU SEMPOI STUDIO)



Saya kenal dengan Aku Napie ini dari kulit ilustrasi Psychotic Art zine, yang membawa kepada jemputan untuk menyumbang kepada Pedal To The Metal zine, saya terkejut apabila mendapati Aku Napie adalah anak kelahiran (Padang Besar) Perlis. Maka ia lebih bermakna buatsaya apabila dia mahu menyumbangkan karyanya tanpa banyak syarat.

Beberapa hari berkenalan di facebook kami bertemu di Kangar dan saya dihadiahkan dengan komik indie beliau ini. Jujur saya katakan saya memang jauh ketinggalan dalam dunia komik, inilah kali pertama saya mendengar Bujang Kartun. Dah edisi ke-4 pun! Apa yang saya dapat ulas, Aku Napie berjaya membawa konsep ‘nostalgia alam sekolah’ yang dilaluinya sendiri dengan mengunakan watak Bujang mewakili dirinya. Konsep ini ‘sekolah lama’ memang menjadi pilihan kartunis-kartunis tempatan, jadi saya berpendapat Aku Napie mungkin dipengaruhi oleh mentor-mentornya yang lebih dahulu membawa konsep ini. Strokes kartun Aku Napie kemas dan comel, mengingatkan kepada beberapa kartunis senior termasuklah Ujang sendiri. Namun Aku Napie juga mempunyai karaktornya sendiri yang boleh diperincikan lagi untuk menguatkan identitinya.

Sebagai tambahan komik ini turut menyiarkan lukisan dari peminat, tips melukis, komentar dari Rudi Mahmood, serta kajian dari pelajar Uitm (Cartoon and Caricature Studies) mengenai Bujang Kartun. Bagi peminat kisah lucu di alam persekolahan dan kisah unik kehidupan budak kampung dikawasan paling panas dan paling utara di Semenanjung Malaysia, beli komik ini! Hubungi Aku Napie untuk mendapatkan naskah komik yang menghiburkan ini.

2 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...