Selasa, 5 Julai 2016

SELAMAT MENYAMBUT EID FITR

Sempena hari raya eid fitri ini, saya ingin memohon maaf jika ada sebarang kesilapan atau kekasaran bahasa dan blog ini. Sedikit kaedah ucapan para salaf dalam menyambut hari lebaran:

Dan disebutkan dalam kitab Fathul Bari (2/446) : Diriwayatkan kepada kami dalam Al-Muhamiliyat dengan sanad yang baik dari Jubair bin Nufair berkata : Dahulu para sahabat Rasulullah shallallahu alaihi wasallam apabila mereka bertemu pada hari raya sebahagian mereka mengucapkan kepada sebahagian yang lain "Taqabbalawahu minna waminkum".

Manakala, Syeikh Utsaimin rahimahullah pernah ditanya: Apa hukum ucapan selamat hari raya? Dan apakah ada ucapan tertentu?

Maka beliau menjawab: “Ucapan selamat hari raya dibolehkan, dan tidak ada ucapan selamat yang khusus, tetapi apa yang biasa diucapkan oleh manusia dibolehkan selama bukan merupakan ucapan dosa”.

Dan beliau juga berkata: “Ucapan selamat hari raya telah diamalkan sebahagian sahabat radhiallahu anhum, seandainya hal tersebut tidak pernah dilakukan oleh sahabat, namun hal tersebut kini telah menjadi perkara tradisi yang biasa dilakukan manusia, dimana sebahagian mengucapkan selamat kepada yang lain apabila tibanya hari raya dan sempurnanya puasa dan qiyamul lail”.

Dan beliau rahimahullah juga ditanya: Apa hukum berjabat tangan, berpelukan dan ucapan selamat hari raya setelah solat Ied?

Beliau menjawab: Perkara-perkara ini tidak mengapa dilakukan, karena manusia tidak menjadikannya bentuk ibadah dan taqarrub kepada Allah Azza wa Jalla, namun hanya menjadikannya sebagai tradisi, memuliakan dan menghormati, selama tradisi tersebut tidak ada larangannya secara syarie maka dasarnya adalah boleh”. Majmu Fatawa Ibnu Utsaimin (16/208-210)

1 ulasan: