Rabu, 16 November 2016

MANSAU ANSAU (KARYARAYA PUBLISHING)


Saya fikir Henry Rollin benar-benar mempengaruhi dan memberi impak kepada dunia penulisan buku-buku punk. Kini kita boleh lihat dan dapat begitu banyak buku-buku dari bermacam-macam haluan dibawah naungan luas doktrin punk. Jujur saya nyatakan, saya belum pernah mendengar lagu-lagu kumpulan Con-Damn the Corruptor yang merupakan kumpulan penulis buku ini iaitu saudara Benny Pangazou. Tetapi saya percaya, CTC mempunyai pengaruhnya yang tersendiri sehingga mereka berjaya membuat gig jelajah Malaysia yang bermula di Kota Kinabalu, ke Penang, Ipoh, KL dan berakhir di Johor Bahru.

Setelah membaca buku ini, saya memberi tabik kepada Benny kerana mengarapnya dengan agak terperinci, menarik serta santai. Gaya bahasa yang digunakan pula mengikut dialet orang Sabah membuatkan seolah-olah dia sedang bercerita secara bersemuka dengan anda. Kadang-kadang saya tersenyum bila membacanya, terkenang pula rakan-rakan di Sabah sana. Penulisan seseorang itu lebih-lebih lagi mengenai pengembaraan dan pengalaman mengambarkan pemikiran dan latarbelakang seseorang itu. Kita mampu kenal seseorang itu melalui tulisannya mengenai dunia dihadapannya. 

Saya rasa, jika Benny seorang pemuzik muda dari Semenanjung Malaysia yang menulis tentang keadaan yang ‘normal’ buat dirinya sini sudah tentu komentar-komentar dalam buku ini mengenai suasana sesuatu tempat itu akan hambar dan membosankan.


Dapatkan buku ini melalui Nizang dengan harga RM20. Anda boleh juga beli dari saya. Kuantiti terhad! (Whatsapp: 0192281979)

1 ulasan: