Sabtu, 28 Januari 2017

JUMPA ANITA YUSOF


Kebetulan semasa nak belok ke rumah nampak seorang wanita menunggang superbike HONDA yang kelihatan familiar, bila nampak ja ada sticker ANITA di tangki motor dia. Terus saya kejar dan himpit dia dengan Volvo aku. Punya marah dia.. hahaha! Bila turun barulah kami berkenalan walaupun sebelum ini pernah berutus email berberapa kali dan isu # 1 Pedal to The Metal zine juga memuatkan wawancara bersama beliau. BACA DI SINI.

Anita Yusof dalam perjalanan untuk camping sorang diri di Kho Muk. Walaupun saya seorang yang berpendirian wanita tidak boleh bermusafir seorang diri berdasarkan larangan hadis. Tetapi siapalah saya untuk menghukum dan berfatwa kepada wanita sehebat Anita. Kita boleh berbeza pendapat tapi jangan mencaci. Bagi yang belum tahu siapa dia, sini petikan dari akhbar Berita Harian September 2016.

Pengembara solo bermotosikal, Anita Yusof tiba di sini, tepat jam 11 pagi ini, sekali gus berjaya memenuhi impian menjadi wanita Islam Malaysia pertama mengelilingi dunia. Ketibaan Pensyarah Sains Sukan di Institut Pendidikan Guru (IPG) Kampus Ipoh di Balai Polis Bukit Kayu Hitam, di sini, itu disambut kedua-dua anak lelakinya, Emiershah Iskandar dan Rudy Iskandar dan lebih 30 penunggang motosikal berkuasa besar. Anita, 49, berjaya membuktikan dengan hanya mengembara menggunakan motosikal jenis Yamaha FZ150i, beliau berjaya menunggang lebih 65,000 kilometer apabila merentasi empat benua dan 40 negara sejak meninggalkan tanah air pada 10 September tahun lalu. Antara negara berkenaan ialah Amerika Syarikat, Kanada, Mexico, Guatemala, El Salvador, Honduras, Nicaragua, Costa Rica, Panama, Columbia, Equador, Peru, Bolivia, Chile, Argentina, United Kingdom, Perancis, Sepanyol, Portugal, Monaco, Itali, Croatia, Bosnia, Montenegro, Albania, Greece, Turki, Iran, Turkmenistan, Uzbekistan, Kazakhstan, Russia, Mongolia dan Thailand. Kejayaan kembara Global Dream Ride (GDR) itu dikongsi dalam majlis yang dianjur GIVI Asia.

Semoga ketemu apa yang anda cari, Anita.

3 ulasan: