Sabtu, 11 Mac 2017

LOGAN (2017)



Saga Wolverine berakhir dengan filem ini (mungkin.. tiada kepastian dalam Hollywood, semuanya wang), Hugh Jackman memaklumkan beliau tidak berminat lagi membawa watak Wolverine dan mencadangkan Shah Rukh Khan sebagai pelakon yang paling layak mengantikan tempatnya. (bolehlah kita lihat Wolverine menari dan menangis sampai keluar hingus lepas ni).

Banyak watak adiwira dimatikan  dalam Hollywood seperti Batman, Superman, Optimus Prime, dan dihidupkan semula dengan nafas baru atau mengikut skrip asal dari komik-komik mereka.

Logan mengisahkan Wolverine yang telah dimamah usia, tubuhnya tidak lagi berfungsi seperti dahulu akibat besi adamantium dalam tulangnya mula meracuni sistem penyembuhan tubuhnya. Logan, Professor X yang kini sangat uzur dan diserang sawan, hidup bersembunyi di sebuah kawasan sempadan Mexico dengan ditemani Caliban, seorang mutan yang diupah untuk menjejaki Professor X namun bertindak melarikan diri dan tinggal bersama mereka. Logan menyara hidup dengan memandu limo sewa atau chauffeur. Dunia ketika itu sudah tidak lagi gusar tentang mutasi kerana X-Men sudah berkubur dan tiada lagi mutan lahir sejak 25 tahun lalu.

Babak aksi bermula apabila suatu hari seorang jururawat bernama Gabriela dan seorang budak perempuan bernama Laura dari syarikat penyelidikan Alkali-Transigen memintanya untuk membawa mereka ke satu tempat dipanggil Eden di North Dakota. (dah macam filem-filem post-apocaplyse zombie dah.. semua nak lari ke Eden). Bagaimanapun mereka telah dijejaki oleh pasukan keselamatan Alkali-Transigen, The Reavers yang diketuai oleh Donald Pierce (peminat komik Wolverine). Gabriela terbunuh dan The Reavers menyerang tempat persembunyian Wolverine. Dari situ Wolverine sedar ada sesuatu yang tak kena pada Laura apabila dia bertarung dengan mengunakan kuku dari adamantium, malah turut mempunyai kuku kaki. Menurut Professor X, Wolverine spesis betina memang ada kuku kaki dan Laura adalah anaknya.

Mereka berjaya melarikan diri namun Caliban tertangkap dan digunakan untuk menjejaki mereka. Dari video yang ditinggalkan dalam telefon Gabriela, Wolverine dan Proffesor X mendapat tahu yang Laura adalah bayi tabung uji dari DNA Logan melalui projek X-23. Setelah projek X-24 berjaya Alkali Transigen mahu melupuskan kanak-kanak dari projek X-23 menyebabkan Gabriela melarikan diri bersama Laura dan membebaskan kanak-kanak lain. Dari komik-komik vintage X-Men, Gabriela dan Laura percaya ada satu kawasan perlindungan mutan yang dipanggil Eden.

Banyak babak-babak dan plot digarap masuk supaya dapat memberi sedikit pertarungan, jenaka dan emosional untuk membentuk karakter akhir Wolverine dan Professor X yang daif, kesunyian dan pessimis. 


Professor X akhirnya dibunuh oleh X-24 yang merupakan klon Wolverine namun tanpa kebolehan penyembuhan. Bagaimanapun Dr. Rice dari Alkali telah berjaya mencipta satu serum bagi mempercepatkan pemulihan sel tubuhnya. Akhir babak, Laura berjaya juga sampai ke koordinat yang ditulis dalam komik itu dan bertemu dengan rakan-rakan mutan yang lain. Namun mereka telah diserang oleh The Reavers ketika cuba untuk menyeberang sempadan. Wolverine yang sempat menghidu pergerakan The Reavers dan Dr. Rice terpaksa mengambil semua serum (overdozed) yang ditinggalkan oleh kanak-kanak mutan tersebut dan membuat serangan nekad. Kamikaze lah kiranya!. Dia memang mengharapkan kematian. Namun serum itu hanya bertahan untuk tempoh yang pendek. Wolverine berjaya menembak mati Dr. Rice namun dia pula dikerjakan oleh X-24 hingga mati. X-24 mati dibunuh Laura dengan mengunakan peluru adamantium yang diambil dari Wolverine. (Wolverine memang berhajat untuk membunuh diri sendiri). Laura dan rakan-rakannya menguburkan Wolverine ditepi tasik dengan membacakan talkin, dari dialog filem koboi yang ditontonnya bersama Professor X. Nisan tanda salib dikubur Wolverine juga terbalikkan menjadi huruf X oleh Laura (jika filem Malaysia dah jadi kontroversi ni..). Logan adalah diantara filem adiwira yang mempunyai plot emosi yang luar biasa walaupun jalan ceritanya biasa-biasa sahaja. Antara filem yang wajar ditonton untuk 2017. Penamat karier Hugh sebagai Wolverine selama 17 tahun. 

8/10
(p/s: sepatutnya ENTOMBED "Wolverine Blues" dijadikan runut bunyi..haha)

4 ulasan:

  1. best cerita ni, aku keluar panggung pun terasa macam logan terus, perghh

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul bro. Lain macam feel cita ni. hahaha

      Padam
  2. cerita hollywood tak kisah time line...suka suka boleh2 reset.apa2 pun...belum sempat tengok lagi cerita ni...tapi rating semua bagi tinggi...memang kena tengok ni..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul Kalau tengok komik "Old Man Logan" pun, bukan habis gitu ja.. Yep! Harus tonton ni.

      Padam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...