Isnin, 24 April 2017

JERUZALEM (2015)


Seingat saya belum ada lagi filem dari Israel yang saya tonton kecuali karya-karya muzik dari sana yang diakui memiliki keunikan dan kualiti. Ini bolehlah dikategorikan dalam genre seram, pasca-kiamat. Satu tema yang begitu mendapat sambutan pembikin filem sekarang ini. Filem ini saya kira berpusat dari idea yang dipetik dari Talmud (Eruvin 19a) bermaksud “Adanya tiga pintu ke neraka, satu di padang pasir, satu di lautan dan satu di Jerusalem”.

Bagi yang mengambil karya ini sebagai hasil seni tanpa sebarang sentimen lain. Bolehlah menganggap penulis dan penerbit Jeruzalem iaitu Doron Paz dan Yoav Paz cuba membawa mesej majmuk dalam filem ini walaupun ke semua aktor-aktor adalah Yahudi, mereka telah cuba membawa peranan penganut 3 agama samawi di Palestin.

Hampir keseluruhan filem boleh dikatakan ala filem Russia Hardcore Hendry, yang mana dalam Hardcore Henry mengunakan kamera GoPro: Hero sesuai dengan aksinya, manakala dalam filem JeruZalem watak utamanya Sarah Pullman mengenakan kacamata teknologi tinggi, Google Glass yang dihadiahkan ayahnya. Sarah Pullman bersama rakannya Rachel dari Amerika Syarikat merancang percutian di Tel Aviv, dan dalam perjalanan mereka berkenalan dengan Kevin, seorang remaja yang sangat berminat pada mitologi bani Israel. Tiba di sana mereka menjadi kawan rapat dan tinggal di hotel budjet milik orang Islam. Di situ mereka bersahabat pula dengan Omar. Sarah mula tertarik pada Kevin, manakala Rachel pula bercinta dengan Omar. Nak dibuat cerita kelihatan lebih logikal, digarap insiden tas tangan Sarah yang berisi kaca mata dilarikan pencuri kanak-kanak, maka terpaksalah Sarah memakai Google Glass sepanjang masa. Kelebihan penerbit sebagai rakyat Israel dimanfaatkan dengan merakamkan banyak babak-babak di tapak-tapak keagamaan dan bersejarah. Manakala sekitar Tel Aviv dipaparkan masyarakat Islam aman berniaga, solat dan juga mengemis. Omar digambarkan kaki berfoya-foya, sehingga Kevin menegur “Bukankah Muslim tak boleh minum alcohol?” ketika Omar membawa mereka ke kelab. Tentera-tentera Israel pula digambarkan bodoh dan tidak efisen. Rachel dan Sarah berkata pada Omar “Mereka nampak sopan”. Omar mengherdik “Orang Amerika terlalu naïf untuk kenal mereka ni”. Boleh tahan skripnya.

Malang nasib mereka, baru beberapa hari bercuti syaitan pun muncul dan merasuk mayat-mayat manusia. Bagaikan wabak, siapa yang kena cakar atau gigit, dia pula dirasuk. Dalam masa yang sama sejenis raksasa macam kaiju pula muncul membinasakan kota Jerusalem. Tentera Israel bertindak balas dan berperang dengan syaitan. Dari situ mahu ditonjolkan bahawa Yahudi sudah tahu tentang ini semua awal-awal lagi, sebab itulah tembok-tembok dan persediaan ketenteraan dibangunkan di Tel Aviv.

Dalam panik itu, Fauzi, tokey hotel yang mereka menginap itu mencadangkan mereka melarikan diri melalui gua di kuari Nabi Sulaiman. Malang sekali ketika itu juga Rachel turut dicakar syaitan. Satu persatu mereka mati dibunuh manakala Rachel bertindak membunuh diri sendiri setelah tahu dia dijangkiti. Tragisnya watak utama Sarah Pullman turut dijangkit setelah dicakar dan bertukar menjadi syaitan sebaik dia dan Kevin berjaya keluar diseberang tembok.

Babak terakhir mengambarkan berduyun-duyun syaitan terbang dan berperang dengan tentera Israel. Boleh dilihat ada juga pengaruh filem World War Z (2013) dalam Jeruzalem ini. Mungkin sambungan filem ini akan menyusul.. dan entah-entah ada Ultraman nanti lawan dengan kaiju tu? 

Walaupun CGI yang lemah, Paz bersaudara boleh dikatakan hebat kerana menghasilkan filem ini dengan budget bawah USD200K sahaja.

3 ulasan:

  1. ulasan yang menarik. movid ni pun best gak.

    BalasPadam
  2. ok...aku baca separuh...aku stop...takut spoiler...hahaha...
    nanti nak cari movie ni...

    BalasPadam
  3. tengok poster, fuh aku ingatkan album terbaru queensryche...

    BalasPadam