Selasa, 11 April 2017

MOSH ZINE (ISU # 18)


MOSH zine adalah sebuah zine yang dikira established di Malaysia. Maknanya, ia mempunyai format yang tersendiri, kualiti cetakan dan kemasan yang tersendiri, penyumbang dan pengikutnya tersendiri. Andai kata anda seorang yang cuba-cuba berjinak dengan dunia zine dan pernah kecewa kerana ‘terbeli’ zine yang indah khabar dari hasilnya. Saya cadangkan Mosh kerana rangkaian isu-isu terdahulu yang tidak pernah gagal membawa keunikan.

Disebabkan si editornya, Nizang begitu meminati hasil tangan Irwan, pemain dram JOHNNY COMES LATELY. Beliau telah berjaya meminta Irwan membuat ilustrasi kulit zine kali ini sekaligus menjadikan J.CL sebagai cover story untuk isu ini. Selain itu Mosh turut memuatkan wawancara bersama The Pilgrims, Cinta Si Penggali Kubur, Kah Kah Celaka, Rejected Kids, The Pilgrims, The Needles, OOMK Zine selain berdozen-dozen lukisan dan ilustrasi dari rakan-rakannya.

Mosh juga dikenali dengan ruangan penyumbang artikel pemikiran punk yang mencorak pergerakan muzik haluan kiri tempatan. Ia suatu pembacaan yang menyegarkan.

Saya suka reka-letak minimalis sebegini. Ia nyaman kepada mata orang-orang dewasa. Sila kekalkan format ini ya. Tersenyum juga bila terbaca pendahuluan si editor menyatakan Pedal To The Metal sangat produktif dan tak terkejar dibuatnya. Hahaha.

Whattsapp Nizang: 017-9639316

1 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...