Ahad, 10 September 2017

BASTILLE DAY (2016)


Filem-filem yang menongkah arus seperti Body of Lies, Shooter, walaupun digarap dengan aksi yang baik, merungkai konspirasi dan membawa realiti, akan mendapat sambutan suram tidak seperti lambakan filem penipu garapan iluminati. Saya menonton filem ini kerana Idris Elba tanpa mengambil tahu apa jalan ceritanya. Sebenarnya saya kagum bila mengetahui dia sedang berlatih walaupun telah berusia 44 tahun demi mengejar impiannya untuk menjadi kickboxer professional. Idris turut turun ke Thailand untuk berlatih di gym bersama Buakaw Banchamek. Majalah Time 2016 menyenaraikan Idris Elba sebagai diantara 100 orang paling berpengaruh di dunia.

Penulis dan pengarah, James Watkins berjaya lari dari stereotype dengan menjadikan muslim sebagai kambing hitam dalam semua filem bergenre aksi dan patriotik barat. Filem ini mengisahkan serangan di kota Paris diambang sambutan Hari Bastille yang didalangi oleh anggota UTK Perancis sendiri. Serangan yang seolah-olah dilakukan penganas itu bertujuan untuk menimbulkan rusuhan agama serta perkauman bagi memudahkan mereka menjalankan rompakan ke atas bank negara Perancis dikala semua aspek keselamatan tertumpu pada rusuhan.

Sebagai kumpulan polis UTK mudah untuk mereka memfabrikasi jalan cerita dengan mengebom lokasi strategik dan membuat pengakuan palsu, namun perancangan mereka sedikit tersasar ke kawasan orang awam apabila beg berisi bom telah diragut oleh seorang penyeluk saku. Dengan mengunakan medium ancaman video ala V for Vendetta, klip video polis memukul orang awam yang dibuat polis sendiri, hastags di media sosial, membuat serbuan ke masjid dan meletakkan sendiri bahan peledak, menangkap dan memukul orang Islam, dengan pantas membawa api rusuhan meletus di seluruh bandar. Disinilah munculnya Idris Elba sebagai agen CIA bersama penyeluk saku yang ditangkapnya bergabung tenaga bagi menumpaskan sekumpulan penyamun yang disangka ‘terrorist’.

Mungkin ada garapan yang mirip Die Hard III, London has Fallen,The Recruit, namun jalan cerita Bastille Day ini berani membawa teori tersendiri walaupun akhirnya USA tetap juga wiranya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan