Ahad, 14 Januari 2018

Q-STREET


Tengahari tadi saya berkesempatan mengikuti aktiviti dakwah jalanan Q Street di Masjid Jamek KL atau kini dikenali sebagai Masjid Jamek Sultan Abdul Samad. Q Street ini digerakan oleh beberapa NGO (Non Governmental Organization) antaranya Skuad Mubaligh Malaysia, Baitul Fiqh, Briged Bakti, Al Hassan Volunteer Network dan pagi tadi saya lihat MRM (Multiracial Reverted Muslim) turut mendatangkan pendakwah mereka disamping menyumbangkan risalah dan buku. Menariknya pemilik kindergarten Bright Atfal sekeluarga bersama kakitangan mereka turut menjayakan aktiviti ini secara sukarela dan penuh semangat. Saya mendapat tahu tentang Q Street ini dari Alfie Ng, dan program ini turut disertai oleh rakan saya Damian Mikail dan Fadhli Burhan.

Aktiviti pagi tadi dimulakan dengan mengedar makanan percuma kepada gelandangan dan orang-orang papa. Tahukah anda apa itu orang papa? 

Dalam kerja sosial, definasi orang papa adalah:
Seseorang yang didapati mengemis disesuatu tempat awam hingga menyebabkan atau mungkin menyebabkan kegusaran kepada orang-orang yang lazim mengunjungi tempat itu ataupun hingga mengadakan kacaugangu atau seseorang yang dijumpai berpeleseran di sesuatu tempat awam sama ada dia mengemis, tidak mempunyai mata pencarian pada zahirnya atau tiada tempat tinggal atau tidak dapat menyatakan hal dirinya dengan jelas. Akta berkaitan dengan mereka adalah: Akta Orang Papa 1977 (Akta 183) yang memfokuskan pemulihan dan perlindungan buat mereka.

Saya tidak sempat melihat aktiviti ini berlangsung. Namun difahamkan oleh saudara Fadhli, makanan yang disediakan tidak cukup untuk menampung jumlah gelendangan dan orang papa yang hadir pagi tadi. Q Street turut membawakan tukang gunting rambut sukarelawan yang memberikan perkhidmatan gunting rambut percuma kepada mereka. Saya seorang yang sangat setuju dengan aktiviti dakwah yang dijalankan bersama-sama amal jariah. Ada juga pendakwah mengunakan kaedah penyampaian dengan sogokan hiburan kerana manusia secara umumnya sukakan kesenian. Tapi bagi saya pendekatan amal jariah lebih membawa roh agama itu sendiri kepada umat.







Selepas taklimat dari saudara Fadhli, usai solat Zohor para mubaligh keluar menjalankan dakwah jalanan mereka disekitar Dataran Merdeka, Jalan Masjid India, sekitar HSBC dan dihadapan Masjid Jamek. Melalui tinjauan saya Dataran Merdeka adalah lokasi emas untuk kegiatan ini kerana dipenuhi golongan sasar terdiri dari pelancong luar negara. Bagi saya selain dari mempromosi produk rekreasi dan juadah dari Malaysia. Alangkah baiknya bila mereka pulang ke rumah, mereka tahu sedikit sebanyak tentang Islam. Lebih hebat, dapat pulang ke rumah dan kembali ke fitrah manusia. 

Fitrah manusia semuanya dilahirkan Muslim.

Saya lihat pelancong-pelancong Muslim dari China begitu mesra dan terharu bila jumpa kami tadi. Saya tidak tahu cakap Cina. Tapi saya dapat faham bahasa tubuh seorang Muslim yang ditekan pemerintah, sudah pasti dia terasa indahnya dapat bertemu bangsa-bangsa lain seagama, merasa bebas mengamalkan pegangan agama termasuk cara berpakaian di Malaysia. Dari isyaratnya, saya faham dia memberi tahu, keluarganya dari anak cucu semuanya Muslim. Dia menepuk dadanya saat itu. 



Berdasarkan golongan sasar banyak dikawasan ini. Saya cadangkan ditempatkan lebih mubaligh disini untuk sesi akan datang.

Saya lihat di kawasan HSBC dan Jalan Masjid India tidak kurang cabarannya. Ini kerana ia warga tempatan lebih banyak di kawasan ini. Ia memerlukan kemahiran interaksi yang khusus untuk berkomunikasi dengan orang tempatan terutamanya yang bukan Islam. Kita tahu orang tempatan agak tertutup untuk dialog terutamanya apabila soalan berkaitan Al-Quran. Seorang warga Nigeria ketika kami minta untuk beliau membaca Al-Quran dan dirakamkan video untuk tujuan dakwah, turut enggan kerana dia tidak percaya dengan kaedah menularkan video bacaan Al-Qurannya. Dia berpendapat itu bukan itu tujuan wahyu diturunkan. Kami menghormati pandangannya.




Seterusnya di reruai berhadapan masjid jamek dan di tangga turun LRT. Mungkin di situ juga rancak kerana ia merupakan tarikan pelancong yang ingin mengambil foto kenangan di masjid dan River of Life. Berpusu-pusu pelancong dari berbagai-bagai negara datang tanpa henti menjadikan ia sebuah lokasi yang amat sesuai untuk menjalankan dakwah jalanan.

Sungguh mengembirakan apabila mendapat tahu, dua orang wanita dari Philippines dan dua orang pemuda dari Nepal melafazkan syahadah mereka hari ini. Saya tidak sempat mendengar post motem aktiviti mereka hari ini kerana harus bertolak ke Sunway atas urusan lain pada jam 3.30 petang. Saya doakan mereka semua dirahmati Allah SWT atas usaha mereka ini. Kepada yang berminat untuk menyertai mereka tak kira atas kapasiti sekecil dan sebesar mana pun. Silakan!

5 ulasan:

  1. Balasan
    1. Bro Wan.. fuh! masih setia follow blog ni ya.

      Padam
    2. Masih....rasanya ni satu2nya blog yg diikuti yg pelbagai cerita dan rasa...selalu2 juga melihat..ada cerita baru..baca..hadamkan

      Padam
  2. bahasa melayu papa, bahasa inggeris pauper

    BalasPadam