Isnin, 29 April 2019

PERKAMPUNGAN SUNNAH SIRI 6 (2019)


Mufti Kerajaan Negeri Perlis, Dr Maza mengumumkan Perkampungan Sunnah selepas ini akan diteruskan sekali setahun daripada asalnya 2 kali setahun untuk memberi laluan program ilmu baharu, "Perkhemahan Mualaf" yang bakal dianjurkan buat pertama kali pada 16 - 18 Ogos 2019 di Masjid Terapung, Kuala Perlis.

Tema Perkampungan Sunnah tahun ini adalah: Maqasid Syariah Dalam Kehidupan Ummah.

Perkara-perkara  yang mendesak dan utama bagi kehidupan manusia (daruriyat), keperluan-keperluan penting tetapi bukan utama (hajîyat), serta perkara-perkara penunjang (tahsinîyat/kamâlîyat) adalah tiga landasan yang menjadi pokok bagi ilmu maqasid syariah (tujuan-tujuan dan maksud-maksud syariah). Pemeliharaan terhadap perkara daruriyat, hajîyat dan tahsinîyat/kamâlîyat merupakan perkara yang menjadi tujuan dan maksud dari ditetapkannya syari’at oleh Allah Subhanahu wa Ta’ala. Semua itu telah dijelaskan dalam Al-Qur`an dan Sunnah Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam. 5 prinsip maqasid syariah adalah:

1. Pemeliharaan agama (hifz al-din)
2. Pemeliharaan jiwa (hifz al-nafs)
3. Pemeliharaan akal (hifz al-a’ql)
4. Pemeliharaan keturunan (hifz al-nasl)
5. Pemeliharaan harta (hifz al-mal)
Ada ulama yang memasukkan "Hak Kebebasan Diri" sebagai yang ke.6.

Ath-Thahir bin ‘Asyur, salah seorang ulama mu’ashirin (zaman kini) yang pertama menulis tentang maqasid (tujuan-tujuan/maksud-maksud) syariah hingga seakan-akan beliau adalah seorang mujaddid (pembaharu) dalam masalah ilmu maqasid syariah sesudah habisnya masa penulisan tentang ilmu ini, mengatakan: “Penelitian terhadap syariah menunjukkan bahawa kemudahan dan kelonggaran merupakan salah satu tujuan syariat”.

Terima Kasih TeaRex Bite Rooftop Cafe kerana belanja kami semua nasi goreng meatball. Moga dimurahkan rezeki.

Kickstart oleh Dato Dr. Danial Zainal Abidin


Sempat juga ke Ladang Nira Kipli di Kuala Sanglang.

Dari buku Fiqh Taysir karya Menteri Pelajaran Malaysia, Dr. Maszlee Malik terbitan Jabatan Mufti Negeri Perlis, Fiqh Taysir ni maknanya pengambilan hukum yang memudahkan dengan pemikiran yang progresif. Fiqh Taysir dipopularkan oleh Dr. Yusuf al-Qaradawi dengan hujah-hujah tuntas yang berdiri di atas firman Allah swt "Allah tidak hendak menyulitkan kamu tetapi Dia hendak membersihkan kamu dan menyempurnakan nikmat Nya bagimu, supaya kamu bersyukur" (Al-Maidah:6), nasihat Nabi saw "Permudahkanlah dan jangan persulitkan. Berikan berita gembira dan jangan menyebabkan orang lari" (h.r Bukhari dan Muslim), pilihan kecenderungan para sahabat dan juga kaedah salafus soleh. Kata Sufyan Ats- Thauwry r.a "Sesungguhnya fiqh yang mendalam ialah memberi rukhsah oleh seseorang yang thiqah. Adapun berkeras (tegas), semua orang boleh melakukannya" (riwayat Abu Nu'aim, An-Nawawi Al Majmuk Syarh al-Muhazzab).

Buku ini seperti penulisnya, ia kecil tetapi padat dengan inti ilmiah. Negeri Perlis adalah pelopor dalam berfatwa melalui landasan ini. Fatwa bagi mencapai objektif maqasid syariah.Buku ini dicetak kali pertama pada 2015 dan yang anda dapat di PS6 itu adalah cetakan kali keempat.

 Sempat bersarapan di market Kangar usai kuliah Dr. Danial

Pitri membuat kayuhan epik dari Guar Chempedak ke Perlis

Kemudahan dan kelonggaran  dari tujuan syari’at ini merupakan diantara perintah-perintah Rabbul ‘Alamin. Tetapi, bermaksud mengambil mudah dan longgar untuk mencukur janggut, berjabat tangan dan bergaul mesra lelaki dengan perempuan misalnya, dengan alasan, “yang penting niatnya baik”.  Ia bukan selonggar dan semudah itu. Pemahaman seperti ini termasuk talbis Iblis (belitan Iblis). Ini semua merupakan perangkap syaitan yang terkutuk. Sebagaimana firman Allah Subhanahu wa Ta’ala:

إِنَّ الشَّيْطَانَ لَكُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا ۚ إِنَّمَا يَدْعُو حِزْبَهُ لِيَكُونُوا مِنْ أَصْحَابِ السَّعِيرِ

Sesungguhnya syaitan itu adalah musuh yang nyata bagimu, maka jadikanlah ia musuh(mu), kerana sesungguhnya syaitan-syaitan itu hanya mengajak golongannya supaya mereka menjadi penghuni neraka yang menyala-nyala. [Fathir/35:6]

Allah Subhanahu wa Ta’ala juga telah berfirman:


وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ

Janganlah kamu menuruti langkah-langkah syaitan. Sesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata bagimu. [Al-Baqarah/2:208].

Langkah-langkah syaitan adalah melalui kaedah-kadeah umum ini. Iaitu langkah-langkah yang sekarang paling banyak dimasuki oleh sebahagian orang yang arif dalam ilmu fiqih, orang-orang yang suka memudah-mudahkan dan meremehkan urusan atas nama maqasid syariah, atas nama dasar syariat, dan atas kalimah “memberi kemudahan dan bukan mempersulit”.

Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. [Al-Baqarah/2:286]


Faiz tempah tempat kuliah Dr Maza sejak jam 6.40 petang




Tujuan-tujuan syariat memiliki ketetapan-ketatapan hukum yang bersifat pasti, maka adalah wajib menjadikan diri selalu terikat dan menjalani hidup seiring dengan tujuan-tujuan syariat. Kita tidak boleh bertindak untuk lari atau menghindar diri atau menyimpang dari ketentuan syariat secara sengaja, baik langsung atau tidak langsung, sebab kita mengetahui bahawa di sebalik tindakan itu terdapat bahaya besar, kerosakan dan dosa yang hanya diketahui oleh Allah.


قُلْ هَٰذِهِ سَبِيلِي أَدْعُو إِلَى اللَّهِ ۚ عَلَىٰ بَصِيرَةٍ

Katakanlah: “Inilah jalanku (agamaku). Aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak (kamu) kepada Allah berdasarkan bashirah (ilmu/hujah yang nyata)…” [Yusuf/12:108]

Memahami hukum-hakam syariat tanpa memahami tujuan-tujuannya merupakan kelemahan yang sangat besar. Maka memahami tujuan-tujuan syariat ini diperlukan oleh siapa saja, baik orang awam, da'i ataupun ulama dan mujtahid. Kefahaman tujuan-tujuan syariat sangat perlu dikuasai para dai supaya mereka dapat menyusun skala keutamaan dalam berda’wah ilallah. Sementara itu, memahami skala keutamaan memerlukan kedalaman pemahaman dan penelitian. Ketika Rasulullah mengutus Mu’adz bin Jabal ke Yaman, beliau Shallallahu ‘alaihi wa sallam berpesan:


إِنَّكَ تَقْدَمُ عَلَى قَوْمٍ مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ، فَلْيَكُنْ أَوَّلَ مَا تَدْعُوْهُمْ إِلَيْهِ أَنْ يُوَحِّدُوا اللهَ. متفق عليه.

Sesungguhnya engkau akan datang kepada suatu kaum dari Ahli Kitab, maka hendaklah pertama-tama yang engkau da’wahkan kepada mereka ialah agar mereka mentauhidkan Allah. [Muttafaq ‘alaih]

Sebagai contoh kes ini, mentauhidkan Allah merupakan perkara paling besar dan paling agung kedudukannya. Ia berada pada skala keutamaan paling tinggi dari bab cabang seperti kebersihan, pakaian atau aurat.





Pulut ayam dan 3 ketoi burger Malaysia. Pergh!

Seperti kata Dr MAZA dalam kuliah Magrib,

"jika mahu mengambil hadis secara literal dalam urusan ibadah, misalnya tidak boleh diubah bilangan rakaat solat fardu. Alhamdulilah!".

"Tetapi untuk mengambil hukum arak hanya menjadi haram jika dibuat mengunakan anggur berdasarkan hadis khamr sudah tentu salah kerana maqasid pemeliharaan aqal. Arak haram kerana merosakkan aqal, bukan kerana bahan buatannya".

Dr. Rozaimi Ramle turut memberi contoh pengambilan hukum yang tidak boleh diselesaikan dengan maqasid melainkan menuruti dengan taat apa yang diperintahkan dalam urusan peribadatan seperti mengambil wuduk semula apabila terkentut.

"Dari segi logiknya kalau kentut batal wuduk, buat apa basuh muka? Baik basuh bontot. Tetapi agama bukan begitu".

Kata Dr Rozaimi menginggatkan saya tentang sapuan khuf yang ditanya kepada Ali r.a. Jawapan Ali "Seandainya agama ini terbina atas hukum logik, tentulah menyapu dibahagian bawah khuf itu lebih afdal berbanding diatasnya. Sungguh aku telah melihat Rasulullah s.aw menyapu diatas kedua-dua khufnya" (Riwayat Abud Daud, Ad-Darimi, Daruqutni, al-Bahaiqi. Ibn Hajar mensahihkan sanadnya)

Perkampungan Sunnah siri 6 ini boleh dikatakan seminar maqasid paling panjang (3 hari) pernah dianjurkan di Malaysia. Ramai muka baru dan lama yang hadir, Faiz hadir untuk kali kedua, Pitri datang kayuh basikal dari Guar Chempedak, Joe Deathgrezzor datang untuk kali pertama, kawan-kawan Perlis pulang ke kampung, Afdzal datang untuk kali pertama barangkali, Aduha datang membawa warga emas dari rumah kebajikan.



Pada hari terakhir PS6 ketika sedang makan ayam goreng gunting salut cheese, Datuk Dr Fathul Bari Mat Jahaya datang duduk disebelah saya untuk menikmati teh masala. Beliau merupakan pengerusi IKAF, International Khayr Ummah Foundation yang kini sedang giat melaksanakan IKAF Quranic Academy (iQRA) mengunakan kaedah memori fotografik (sebagaimana pusat tahfiz kendalian Dr Kamilin Jamilin) bagi melahirkan lebih ramai penghafal Al-Quran. Kesempatan itu saya acukan pertanyaan yang ditanya Pitri kepada saya 2 hari lalu:

"Ustaz, saya nak tanya satu soalan, sebenarnya ini soalan kawan saya. Kalau ada Si Polan ini, dia berminat dengan sebuah buku di rak masjid, kemudian dia ambil buku itu namun diganti buku lain yang dia rasakan nilainya setara. Apa hukumnya?".

Dr. Fathul Bari "Tak boleh. Mana boleh, sebab tuan buku itu telah wakafkan buku itu kepada masjid, kecualilah dia dapat cari semula orang yang wakafkan buku itu, sebab itu niat orang itu, kemudian minta kepada orang itu dan tunjukan buku yang Si Polan itu nak ganti. Jika orang itu setuju, barulah boleh ambil dan ganti. Ehh... baguslah soalan ni!".

Sebelum itu Dr. Fathul Bari mengambil alih kerusi Ustaz Nik Omar Nik Aziz yang tidak dapat hadir kerana tidak sihat bagi membahaskan tajuk "Menjaga Maqasid Syariah Dalam Berdakwah". Penyampaian yang sungguh mantap!

Moga kita semua dapat bertemu lagi di Perkampungan Sunnah Siri 7. In Shaa Allah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan