Ahad, 23 Jun 2024

SELAMAT TINGGAL ABI SUFFIAN @ NAYYIR AL-FAKKA

 

Pemergian Abi Suffian bin Mohamad Azim atau Abichimaera atau Ras al-Ghul atau Nayyir al-Fakka pada 23 Jun 2024 begitu mengejutkan aku, begitu juga rakan-rakan yang lain. Sifat beliau yang budiman, pemalu dan unik membuatkan dia disenangi ramai. Hanya kenangan dan doa yang baik-baik meniti di bibir kami semua apabila mendapat berita sedih tersebut.

Aku secara peribadi mengenali beliau begitu lama sekali, kalaulah benar ingatan aku ini kali pertama aku mengenali beliau ketika dia menulis surat sewaktu AU REVOIR menerbitkan “Su’ul Khatimah” pada tahun 2010 atau mungkin juga lebih awal lagi. Ya, beliau asalnya seorang penpal yang rajin menulis bertanyakan khabar berita hinggakan saban bulan aku tertunggu-tunggu utusan Ras al-Ghul dari Kuala Lipis itu. Dia meminati dan menyokong apa sahaja yang aku buat, tak kiralah menyunting zine, menulis lirik, mengubah lagu dan melukis, pasti dia akan membeli dan menyokong kesemuanya. Malah buku resipi masakan yang aku sunting pun dia terlibat menyumbangkan resipi Ungkep Daging Waras Kabare. Dia sebagai pengemar anime, sering juga mencadangkan kepada aku komik dan filem-filem anime yang pelik dan seram agar penulisan dan lukisan aku lebih gelap dan gila. Kemudian kami mula berutusan melalui WhattApp dan Facebook, beliau semakin rancak berkongsi cerita dengan aku apabila beliau berjaya merakamkan demo sulung “Taste my Blade” bersama kumpulan thrash metal yang diterajuinya iaitu HIDING FEAR. Kami berbual tentang segala-galanya sehinggalah aku merasakan dialah peminat no.1 aku ketika itu. Citarasanya unik, dia lebih gemar kumpulan old school death dan doom death yang tepu prinsip UG-nya dan kurang terkenal seperti DECEASED, OPPROBRIUM, AUTOPSY, ASPHYX, GREY SKIES FALLEN, MODAR, dan seangkatannya.

Kami bertemu beberapa kali, dia pasti menyokong dalam apa jua projek yang aku bangunkan termasuklah WRECKÄR. Ketika kami diundang ke Raub oleh arwah Fendi aka Jorn untuk gig Bertukang Malam-Malam pada tahun 2014, dia tak jemu-jemu melayan karenah kami, dan bersama kami setiap saat. Kami pergi mandi air terjun Chamang bersama kawan-kawan dari kumpulan ATOMIC DEATH, HEREAFTER lepas gig itu. Kenangan manis juga kerana dapat makan nangka madu beramai-ramai pada hari itu.

Kemudian ketika kami diundang ke Johor oleh Eddie TFHM untuk 2 siri gig, di Stopzone dan The Wall pada tahun 2012, dia juga antara rakan yang setia melayan karenah kami dan merakamkan kenangan manis yang kami sentiasa bualkan hingga hari ini.

Antara yang bagus tentangnya lagi, dia tidak pernah expose hal rumah tangganya di media sosial dan kekalkan ruang itu sebagai platform aktiviti muzikal dan persahabatannya sahaja.

Apabila aku mula meminimalkan aktiviti muzik dan mula giat dalam kegiatan dakwah, aku dapat merasakan hubungan kami mula merenggang, entah bagaimana Abi memilih untuk bersetuju aliran agama mainstream dan gusar dengan pendekatan salafi yang merupakan ‘cara beragama’ bagi aku. Mungkin ustaz-ustaznya menasihatinya agar tidak terpengaruh dengan puak yang pentingkan nas dan dalil seperti aku. Sejak itu dia pun tidak berminat dengan aktiviti aku lagi. Tetapi aku OK sahaja, dan tetap berinteraksi dan menyapa beliau setiap kali cicipan menarik tentang beliau melintas di dinding media sosial aku. Bagi aku, dia selamanya rakan baikku. Aku sentiasa mendoakan segala kebaikan buat Abi Suffian dan keluarganya.   

Itulah sahaja yang dapat aku kongsikan tentang sahabatku ini. Innalillahi waina ilayhi roji’un.

اَللهُمَّ اغْفِرْلَهُ وَارْحَمْهُ وَعَافِهِ وَاعْفُ عَنْهُ

Tiada ulasan:

Catat Ulasan