Jumaat, 30 September 2011

EVEN MY PEN HAS A STAND!



Saya sebenarnya tidak mengenai langsung latarbelakang kartunis Zunar, malah bukan pengikut tegar karya beliau. Bagaimanapun siapa yang tidak menyukai kartun politikal kan? Bukan disebabkan saya menyokong mana-mana parti atau fahaman, saya menyukai kartun-kartun Zunar semata-mata kerana seni. Bagi saya karya-karya beliau berada di kelas dunia. Koleksi-koleksi buku beliau agak sukar untuk diketemui di kedai-kedai buku biasa membuatkan nilai estetika buku ini turut bertambah. Maka, memilikinya ibarat memiliki senaskah Thy Unholy Abyss zine. Hehe!

Bagi saya masih kurang mengenali diri beliau, buku ini amat sesuai kerana turut memuatkan biografi Zunar sejak dari mula berkecimpung dalam dunia kartun seawal darjah lima ketika menuntut di Sekolah Kebangsaan Padang Durian, Pendang, Kedah. Kartun pertama beliau disiarkan dalam majalah Bambino pada tahun 1973. 


Karier beliau dalam menghasilkan kartun politik bermula dari kolum Gebang-Gebang di dalam majalah Gila-Gila. Seterusnya berkembang didalam beberapa majalah lain dan akhbar-akhbar. Namun kebanyakan kartun-kartun beliau di tapis dan ditolak oleh editor  sehinggalah beliau diberi kebebasan mutlak untuk berkarya oleh Harakah dan Malaysiakini. Oleh kerana keberanian beliau menyuarakan sesuatu senario politik beliau mula menjadi popular. Malah beliau pernah ditangkap ketika sedang membuat pelancaran buku Cartoon-O-Phobia dan ditahan di Balai Polis KLIA di bawah Akta Hasutan 1948. Penahanan beliau sebagai kartunis politikal telah menarik perhatian dunia. Cartoonist Rights Network International (CRNI) turut mengecam penahanan tersebut dan yang bertuahnya, pada May lalu beliau mengunguli anugerah ‘Courage in Editorial Cartooning’ dari CRNI.

Bagi saya kartun-kartun yang dihasilkan Zunar, bukanlah tulen kesemuanya. Namun beliau berusaha keras mencari keaslian, melakukan kajian sebelum terus berkarya yang membuatkan kartun-kartun beliau kelihatan ringkas, santai, bersahaja dan paling penting sangat lucu! Terdapat kartun yang diberi sentuhan yang agak rumit, dan ada yang cukup ringkas. Paling penting berkesan dan member impak yang besar. Itu yang sering Zunar cakap dalam buku ini. Beliau mahu karyanya mampu member impak yang meluas.

Paling lucu, saya terbaca mengenai penjelasan karikatur wajah Dr. Mahathir yang persis Star of David, kata beliau: Came in split second. I realized Mahathir’s face is so cartoon-able. It is not overzealous to say that he is my inspiration for cartoons, but not the other types of inspiration, mind you’.

Menceritakan soal falsafahnya, Zunar berkata kalau suatu hari nanti Pakatan Rakyat berjaya memerintah negara ini dan melakukan apa yang BN lakukan ( ketidakadilan, rasuah, kronism) maka mereka juga akan turut berdepan dengan pena tajam beliau.

Dapatkan buku ini dengan menjadi ahli kinibooks atau hubungi Zunar sendiri di alamat: zunar49@gmail.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan