Selasa, 10 Julai 2012

MIRAI NIKKI


Saya bukan seorang pengemar anime, antara yang saya pernah ikuti walaupun tidak semua episode adalah Samurai-X. Dan bagi saya anime merupakan satu genre animasi yang membosankan kecuali beberapa nama besar yang berjaya mengolah banyak elemen sci-fi dan mengarang jalan penceritaan yang menarik.

Benda karut yang terlalu mengarut lagi marut, seperti bermain gasing dengan kuasa ghaib atau kuasa nuclear, bermain kereta kawalan jauh dengan kuasa setan, memakai pakaian zaman colonial tetapi hidup cara ninja, mempunyai rupa British tapi saintis Jepun, muka hero lelaki tetapi macam anak dara jepun persis K-Pop? Macam-macam lagilah benda yang kalau dinilai dari segi kreativiti memang terlalu maju tetapi orang seperti saya tidak mampu untuk menerima nilai seninya.

Saya pernah mengikuti sebuah kursus kaunseling dan antara kajian perilaku manusia yang dibentangkan adalah anime. Anime secara tidak langsung mendedahkan rasa rendah diri masyarakat Jepun secara keseluruhannya, ini kerana bukan seorang individu sahaja tetapi semua pelukis dan animator Jepun mencorakkan anime sedemikian rupa. Anda mesti pernah amati, semua kartun anime bermata bulat dan besar, berambut perang atau warna-warni, tinggi-tinggi belaka, dan yang wanitanya mempunyai buah dada yang besar-besar belaka. Sebenarnya ini adalah keluhan kendiri masyarakat Jepun yang inginkan bentuk fizikal sedemikian rupa dan merealisasikan dalam anime.


Suatu perkara yang hebat dalam anime, karya mereka tulen dan muzik latar mereka juga tulen dan pastinya sangat teknikal dan berteknologi tinggi. Tiada siapa datang menyangkal perkara ini.

Mirai Nikki ini dihadiahkan oleh Abi Suffian, penyanyi kumpulan Thrash Metal, HIDING FEAR. Beliau seorang pentaksub anime, mungkin beliau sedang cuba mempengaruhi saya. Haha! Setelah menonton keseluruhan 26 episod Mirai Nikki ini saya terpaksa akur. Mirai Nikki memang sebuah epic mangga yang hebat walaupun reka letak DVD ini langsung tidak sama sekali mengambarkan isi dalamannya. Manakala sinopsis Bahasa Melayu dibelakangnya bukan dipetik dari cerita ini?

Mirai Nikki atau terjemahannya adalah Dairi Masa Depan diilhamkan oleh pelukis mangga Sakae Esuno, mengisahkan seorang remaja bernama Yukiteru yang dihidup sebatang kara, tiada kenalan kerana beliau seorang yang ‘lembik’ dan suka menulis dairi mengunakan telefon bimbitnya. Disebabkan kesunyian, beliau mencipta seorang rakan imiginasi bernama Deus Ex Machina, yang digambarkan sebagai Tuhan yang menguasai peredaran masa. Sehinggalah suatu ketika Yuki menyedari Dues bukanlah hanya sebuah khayalan beliau, tetapi kenyataan dan mengheretnya untuk menyertai sebuah permainan yang diciptakan khas mengunakan ‘dairi’. Dairi yang didatangkan dengan kebolehan menafsir peristiwa masa depan namun tetap mempunyai kelemahan seperti jika rosaknya atau musnahnya dairi tersebut maka berakhirlah riwayat pemiliknya.


Permainan ini mempunyai satu matlamat iaitu pemenangnya akan mengantikan Deus dan menjadi Tuhan penjaga masa seterusnya. Dan untuk menjadi pemenang, Yuki harus memusnahkan 11 orang pemilik diairi lagi yang mempunyai kelebihan masing-masing. Dan permainan ini menjadi lebih kompleks apabila salah seorang pemilik dairi adalah seorang gadis cantik tetapi kurang siuman yang bernama Gasai Yuno terlalu menyintai Yuki dan menjadi pertahanan utama buat Yuki kerana Gasai sanggup membuat apa sahaja demi keselamatan Yuki.

Penghujung cerita ini berakhirnya dengan Yuki memilih untuk menjadi Tuhan dan jika berjaya beliau akan menghidupkan kembali rakan-rakan, keluarga dan orang-orang yang dibunuhnya bersama Gasai. Walaupun hakikatnya, Yuki tidak tahu walaupun menjadi Tuhan, dia tidak berdaya untuk menghidupkan semula mereka yang telah mati.

Pengakhiran yang tragis berlaku bila Yuki perlu membunuh Gasai untuk menjadi pemenang dan menjadi Tuhan apabila Gasai pula yang mahu membunuh Yuki dan menjadi Tuhan. Kejadian ini berlaku sebaik sahaja Yuki meniduri Gasai dan dunia sedang diancam kiamat. Bagaimanapun Yuki tetap berjaya menjadi Tuhan apabila Gasai tidak tergamak untuk membunuh Yuki sebaliknya membunuh dirinya sendiri.


Plot-plot Mirai Nikki memang terlalu menarik- gabungan antara alam spiritual dan kembara teknologi saintifik. Di sini kita boleh lihat bagaimana, masyarakat Jepun faham mengenai agama. Kanak-kanak boleh rosak akidah jika menonton siri anime ini tanpa pengawasan keluarga. Entiti ketuhanan digambarkan mempunyai limitasi, membosankan, boleh diperdaya, bersekutu dan boleh dimusnahkan. Begitu juga dengan elemen seks seperti Lesbo, Gay, organisasi berteraskan perhambaan seks seperti Sacred Eye, dijadikan daya penarik dalam Mirai Nikki.

Hollywood mungkin dapat merealisasikan anime ini dalam bentuk filem. Tetapi anime ini sudah cukup terperinci dalam kesan khas, runut bunyi, pewarnaan, dan kehalusan seni lukisnya.

Diedarkan untuk pasaran Malaysia oleh Lambaian Filem.

www.animelv.com

Bintang: 4.5/5

Tiada ulasan:

Catat Ulasan