Selasa, 19 Ogos 2014

ESCAPE PLAN (2013)


Filem genre ‘melarikan diri dari penjara’ yang merupakan kegemaran saya sepanjang zaman adalah LOCK UP, yang kali pertamanya saya tonton dalam Dunhill Blockbuster ketika masih sekolah rendah. Ia masih segar diingatan dan simpati saya pada watak Sly masih menebal. Hehehe.

Hukum untuk menonton Sly melarikan diri dari penjara untuk filem ini HARUS bagi saya. Stallone sebagai Ray Breslin adalah bekas pendakwaraya yang menukar kerjayanya setelah sebuah peristiwa hitam berlaku padanya. Penjenayah yang didakwanya telah melarikan diri dan menyebabkan kecelakaan pada isteri dan anaknya. Trauma dan terdorong dengan peristiwa itu, Breslin telah mempelajari kemahiran-kemahiran survival dan beladiri seterusnya menubuhkan firma khusus untuk memastikan setiap penjara anti-bolos. Ray Breslin telah diberikan mandat oleh jabatan koreksional persekutuan untuk membuat analisis kawalan penjara-penjara yang mana beliau akan diberi identiti palsu, menyamar sebagai penjenayah dan cuba membolosi setiap penjara yang ditugaskan. Obsesi Breslin untuk memastikan setiap penjenayah tidak dapat bolos membuatkan dia terkenal dan satu-satunya jurutera dalam bidang ini.

Suatu hari seorang peguam kononnya dari pihak CIA datang ke firma Ray dan membida satu kontrak bernilai USD5 juta agar Ray membolos sebuah prototaip penjara paling hebat kawalannya di dunia. Ray akan diberi sebuah kata kunci pembebasan jika berputus asa untuk melarikan diri dari penjara tersebut. Namun polisi firma Ray tidak digunapakai. Kerajaan tidak akan kontrak keselamatan, melarang Ray berhubung dengan kakitangan nya dan maklumat lokasi penjara tidak boleh dinyatakan kerana fungsi penjara itu bersifat melenyapkan terus hubungan penjenayah dengan dunia luar.

Apa yang Ray tidak tahu, rakan kongsinya Lester Clark telah memerangkapnya. Penjara yang dipanggil The Tomb itu dianggap anti-bolos dan mendapat kelulusan kerajaan dan terjual untuk negara-negara lain jika Ray tidak dapat keluar dari penjara itu. Malah rakannya telah besekongkol dengan warden penjara Mr. Hobbes agar tidak melapaskannya walaupun Ray telah memberikan kata kunci pembebasan kerana sudah tidak tertanggung lagi didera. Lester Clark dijanjikan bayaran USD5 Juta setahun jika Ray menghabiskan usianya dalam The Tomb. Ironinya, penjara yang dihuni Ray adalah rekaanya sendiri.


Seperti kata azimat filem ini, “No One Breaks Out Alone”, Ray dibantu oleh Arnold Schwarzenegger (juga seorang agen menyamar) dan Faran Tahir (Taiko dadah Muslim bernama Javed) dan Sam Neill (doktor bertugas yang mula sedar penganiayaan yang dilakukan kepada Ray Breslin setelah menemui buku karangan Ray dibilik warden, yang mana Ray dengan tepat memberi isi kandungan dan mukasurat sewaktu mendapat rawatan di biliknya).

Sly dan Arnie berjaya melarikan diri manakala Javed terbunuh ketika rusuhan berlaku dibabak akhir. Sly berjaya membunuh nemesis nya dan kembali membalas perbuatan Lester Clark. Watak rapper 50 Cent sebagai staff Ray Breslin sesuai dengan namanya. Watak 5 kupang sahaja.

Bintang: 4/10

3 ulasan:

  1. Untuk aku bagi filem genre ‘melarikan diri dari penjara' kegemaran sepanjang zaman adalah "The Shawshank Redemption".

    BalasPadam
  2. Itu tarap 'cult' bro berteromber.. Shawshank genius dari segi jalan cerita dan skripnya. Terbaik.

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...