Sabtu, 16 Ogos 2014

SABOTAGE (2014)


Apabila Sly (Sylvester Stallone – idola saya! :)) tidak henti-henti memerah idea untuk mewujudkan The Expandables dan produktif dengan kerja seni wayangnya. Tuan Gabenor nampaknya cuba untuk turut kembali aktif sebagai hero aksi lasak. Penerbit nampaknya cuba untuk mengunakan formula yang sama bagi mengilap semula hero-hero tua mengunakan kaedah Sly. Bintang veteran dijadikan ketua sesuatu kumpulan menentang penjenayah tanpa batas dan penuh gaya. Tetapi ia kurang menjadi bagi Arnold Schwarzenegger. Kemunculan beliau setakat ini hanya sesuai sebagai pelakon pembantu sahaja. Begitu juga filem ini. Walaupun penerbit dan pengarah telah cuba mengumpulkan sebuah kumpulan yang cuba diolah setiap karekternya sehabis baik, lasak dan samseng. Ia nampak murah, selekeh dan tidak aggressif. Jika dulu kita mengkritik apabila Sly menghidangkan kita episode pertama The Expandables kerana seolah-olah kurang berbisa. Kini setelah muncul filem-filem hero veteran seperti ini, kita dapat rasakan The Expandables adalah antara hasil terbaik Sly di usia emas ini. Sabotage tidak sesekali boleh menandinginya.

Jika anda seorang metalhead, hasil kerja Stallone dan Arnie boleh disimpulkan seperti hasil kerja Ariffeen Shyaithan dibandingkan dengan kerja Jaie Jokhannaz lah!. Mudah cerita! Haha!

Sabotage diolah dengan sedikit twist yang mana Arnie mengetuai sebuah kumpulan elite DEA menumpaskan drug cartel. Dalam satu operasi menyerahkan taikun dadah kepada pihak berkuasa Mexico, kecuaian mereka telah menyebabkan taikun itu terbunuh dan mengakibatkan anak serta isteri Arnie dibunuh kejam sebagai membalas dendam.

Dalam satu operasi menumpaskan drug cartel Arab, Arnie dan kumpulannya telah mencuri AS10 juta dan mendapati seseorang dari mereka telah membelot dengan mangambil wang itu terlebih dahulu dari paip pembentungan dibawah rumah agam penjenayah Arab itu. Bermula dari situ seorang demi seorang ahli kumpulan mereka mati kerana selisih faham dan tuduh menuduh. Akhirnya rahsia kehilangan duit itu terjawab apabila Arnie sendiri memberi tahu ahli kumpulannya yang terakhir dan membunuhnya, bahawa beliau lah yang mensabotaj ahli kumpulannya sendiri demi menuntut bela kematian anak dan isterinya. Arnie mengambil wang tersebut untuk membeli/merasuah pihak berkuasa Mexico bagi mendapat maklumat mengenai pembunuh isteri dan anaknya. Aksi penutup semestinya adegan ala cowboy. Arnie seorang lawan semua penjenayah dalam sebuah bar di pekan Mexico.

Pujian harus diberikan pada aksi tembak menembak yang nampak realistik dan mendebarkan. Itu sahaja.

Bintang: 2/5

1 ulasan:

  1. dlm cerita ni nampak arnold dah makin tua...atau ini semua di filemkan ketika beliau baru saja mahu kembali aktif berlakon? Sebab di set filem terminator 5 beliau nampak tegap kembali.

    BalasPadam