Khamis, 13 November 2014

A WALK AMONG THE TOMBSTONE (2014)


Liam Nesson melakonkan watak detektif NYPD Matt Scudder yang hebat umpama koboi diusia muda, namun setelah rasa bosan dengan korupsi serta tragedi kematian seorang kanak-kanak ketika beliau berbalas tembakan dengan 3 orang penjenayah yang berjaya ditumpaskannya. Beliau meletakkan jawatan.

Dalam edah pemulihan ketagihan alkohol itu, seorang pengedar dadah bernama Kenny telah merayu kepada beliau untuk mencari pembunuh isterinya. Penculik tersebut telah meminta wang tebusan yang telah ditunaikan namun isterinya tetap dirogol dan dibunuh dengan memotong kepada cebisan-cebisan kecil. Matt Scudder yang mengaku membuat kerja-kerja penyiasatan sambilan akhirnya simpati Kenny dan bersetuju membantu. Matt sebenarnya adalah penyiasat tanpa lesen.

Dari siasatan beliau yang rapi, akhirnya beliau dapat menjejaki penculik berkenaan yang merupakan pasangan gay gila serta penagih dadah. Mereka adalah bekas DEA yang mempunyai fail-fail profil taikun dadah di NY dan menyasarkan kumpulan-kumpulan ini untuk diperas ugut. Namun taksuban mereka terhadap pembunuhan dan penderaan menyebabkan tiada tebusan yang terselamat dari dibunuh dan dipotong lumat.


Matt berjaya memerangkap mereka dalam siri penculikan mereka yang terakhir melalui rundingan bijak dan bantuan seorang budak gendelangan. Awalnya Matt ingin membiarkan Kenny untuk menuntut bela ke atas pembunuhan isterinya dengan memperlakukan sepertimana yang dilakukan mereka pada isterinya. Matt telah menjelaskan sistem kehakiman US walaupun pembunuhan mereka kejam dan berjaya dibuktikan, penjenayah tersebut hanya akan dihukum penjara maksimum 30 tahun yang pastinya tidak adil bagi keluarga mangsa. Namun Kenny leka dan dia pula menjadi mangsa. Mujurlah Matt masih belum beredar dari kediaman pembunuh tersebut dan berjaya membunuhnya.

Filem genre penyiasatan dan thiller ada kala membosankan. Tetapi setelah mengetahui Liam Nesson menjadi Muslim makin tertarik pula untuk menonton semua filem-filem beliau walaupun yang underrated.

Bintang: 3.5/5

Tiada ulasan:

Catat Ulasan