Selasa, 11 November 2014

KOETEAW KIN KUN NA





Sejarah ayat ‘kin kun na’ memang lawak, ia bermula bila kami mula membuka sebuah tapak untuk latihan muay thai di belakang Faithcraft Studio. Suatu malam selepas latihan, tiba-tiba kami bercerita tentang Ip Man dan Bruce Lee. Badril Dickenson dengan tidak sengaja tersasul menyebut ‘kin kun na’ merujuk kepada seni mempertahankan diri ciptaan Bruce Lee, ‘jeet kun do’. Haha! Sejak dari malam tersebut apabila kami bercerita fasal Kung Foo. Kami akan panggil kin kun na. Sekian. 

Pagi ini saya mencuba menu koeteaw kung foo buat pertama kali. Mudah. Ini brunch saya pada pagi ini:

 
BAHAN-BAHAN:
Koeteaw (kira-kira satu penumbuk)
1 biji telur
2 ulas bawang putih dilenyek
15 gm isi ayam
3 ekor udang
3 biji cili padi hijau
2 batang putik jagung
10 gram sew pak choy (ganti lobak pun ok)
3 sudu besar sos tiram
1 sudu tepung sos (ganti tepung jagung pun ok)
1 sudu kecil jus limau
Garam
Lada sulah
Air
Minyak masak


CARA-CARA MEMASAK:

Gaulkan koeteaw bersama telur dan sedikit garam. Panaskan minyak dan goreng.
Setelah koeteaw dan telur tadi digoreng. Angkat dan letakkan dalam pinggan. Biarkan.
Tumis bawang putih dan cili padi. Masukkan ayam dan udang. Goreng hingga mesra.
Seterusnya masukkan sayuran, sos tiram dan air cukup untuk satu orang makan. Apabila mendidih tambahkan garam, perisa (jika mahu), lada sulah dan jus limau. Rasa.
Bancuh tepung sos dengan sedikit air dan tuang ke dalam kuah yang sedang mendidih agar pekat.
Angkat dan tuang kuah tadi ke ke atas koeteaw di dalam pinggan sebentar tadi. Walla!

Extra: air tin Toya dalam foto hanya perhiasan. Sayang nak minum, simpan balik dalam almari display. Hehehehe. Makan dengan jeruk cili hijau best. Klik untuk resepi jeruk Green Goblin.

Selamat berpuasa dan jika sudi berbukalah dengan juadah ini. Sama juga dengan bubur asyura, resipi koeteaw ini tiada kena mengena dengan Nabi Nuh a.s turun dari kapal.

"Nabi tiba di Madinah, kemudian baginda melihat orang-orang Yahudi berpuasa pada hari asyura. Baginda bertanya : "Apa ini?" Mereka menjawab : "Suatu hari yang baik, ini adalah hari dimana Allah menyelamatkan Bani Israil dari musuh mereka, maka Musa berpuasa pada hari itu sebagai tanda syukur. Maka beliau (rasulullah) menjawab : "Aku lebih berhak terhadap Musa daripada kalian(Yahudi), maka kami akan berpuasa pada hari itu sebagai bentuk pengagungan kami terhadap hari itu." (HSR Bukhari 4/244, 6/429)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan