Selasa, 11 November 2014

THE PRINCE (2014)


Bruce Willis makin tua makin merapu dan stereotype pula karekter-karektor pilihan beliau, bezanya dia pula yang jadi penjahat dalam filem-filem yang beliau lebih berhak jadi ‘hero’. Konon cuba bawa watak lain la tu. Line-up filem ini memang hebat, John Cusack, Rain (benci aku tengok muka K-pop ni! Taktau la apa salah dia…), Jason Patric, dan Jessica Lowndes.

The Prince mengisahkan Paul lakonan Jason Patric seorang taiko paling ganas di New Orleans yang bersara dari dunia jenayah setelah kematian isteri dan hidup bersama anaknya sebagai mekanik di sebuah pekan. Ketenteraman dan persaraan Paul hanya seketika apabila tanpa diduga anak daranya Beth yang selama ini disangkakan melanjutkan pelajaran di kolej telah menghilangkan diri dan paling merisaukan beliau apabila seorang lelaki tidak dikenali mengangkat telefon bimbit anaknya.

Paul bergegas ke rumah sewa anaknya dan berpandukan sekeping foto, dan bertemu dengan rakan anaknya Angela lakonan penyanyi seksi dari Kanada, Jessica Lowndes. Watak Angela sengaja diwujudkan oleh pengarang filem ini sebagai simbol seks kerana asyik horny pada Paul, ayah kepada rakannya setiap masa. Mungkin dalam jalan cerita asal mereka ‘mengawan’ kerana aksi dibawah tiada dalam DVD yang saya tonton. 

 
Dari petunjuk Angela, Paul mengesan lelaki-lelaki yang berpotensi menculik anaknya, sehinggalah membawanya kembali ke New Orleans setelah mendapat tips anaknya ada bersama taikun dadah bernama The Pharmacy lakonan 50 cent. Taiko berprofil tinggi mudah dikesan samseng-samseng setempat sehinggalah kehadirannya diketahui oleh musuh utamanya, gangster yang kini mengusai New Orleans bernama Omar lakonan Bruce Willis (kali pertama Willis memegang watak Muslim, tu pun gangster). Omar mempunyai dendam yang tidak pernah padam apabila Paul telah membunuh anak dan isterinya melalui bom kereta. Sejak dari hari tersebut Omar berjanji akan menuntut bela.

Dari maklumat yang diperolehi Omar mula menjejak Beth yang suka berfoya-foya dan terlibat dengan pengunaan dadah berat dan menjadi gundik The Pharmacy. Akhirnya tercetuslah gang war yang memihak kepada Paul seperti cerita Rajnikath walaupun Paul atau pada zaman kegemilangannya dikenali sebagai The Prince datang seorang diri berperang dengan satu kumpulan gangster. Omar berjaya dibunuh dengan mudah. Begitu kuat aroma Tamil dalam filem ini, lebih-lebih lagi dari mula hingga akhir seorang anggota polis pun tidak kelihatan.

John Cussack muncul sekejap sahaja berbanding Rain yang lebih menonjol wataknya sebagai penasihat kanan Omar. Dan ya… dalam cerita ini Omar tak gagah pun. Tembak pun tak tepat.

The Prince adalah idea cedok dari berbagai-bagai filem hero veteran yang dihidangkan Hollywood kebelakangan ini.

Bintang: 2.5/5

2 ulasan:

  1. betul..filem ni memang hampeh..John Cusack tu padahal banyak filem yg dia belakon best2..tapi filem ni memang teruk gile la..lepas bruce willis kena tembak aku terus tekan button stop kat player aku..hehe

    BalasPadam