Sabtu, 8 Ogos 2015

NORTHERN FIGHT CHAMPIONSHIP



Bila mendapat tahu rakan baik masuk bertanding dalam acara Mix Martial Art peringkat amatur yang buat pertama kali dianjurkan di Kedah saya teruja. Ini kerana saya kenal sangat dirinya. Membuat keputusan untuk bertarung dalam acara kickboxing digelanggang bukanlah satu perkara mudah. Samseng jalanan yang bengis menyinga belum tentu berani naik masuk ke dalam octagon untuk bertempur secara adil. Untuk itu, saya tidak malu untuk mengatakan I’m half the man he is. And I’m totally proud of you, my friend.

Badril atau saya panggil beliau Diken bukanlah natural born fighter, dia nerd, orang pekan, orang mengaji pandai. Saya ingat lagi sekitar tahun 1995-96 ketika saya dipengakhiran sekolah, kami tak pernah risau tentang SPM, malah kami turun belajar tomoi setiap malam dibelakang rumah kru. Ah Chuan lah yang sering memaklumkan Diken sangat-sangat berminat dengan tomoi tetapi susah nak turun belajar kerana keadaan beliau yang masih terikat dengan keluarga ketika itu. Kami budak-budak buas tiada undang-undang bebas buat apa sahaja yang kami suka, jangan sampai tertangkap dan busukkan nama mak ayah, itu dah kira ok. Jadi budak-budak macam saya terdedah dengan dunia tempur jalanan ini lebih awal.

Seingat saya, Diken mula berlatih tomoi sejak tahun 2013, bayangkan dalam jarak 2 tahun, beliau dah berani jejak kaki ke gelanggang. Dan yang bagusnya tentang beliau, walaupun tidak mengikuti sebarang seni mempertahankan diri sebelum itu, beliau menjaga fitness dengan rajin berjogging, tidak merokok dan mengamalkan diet yang sihat. Pentingnya displin itu telah terbukti hari ini! Apabila jelas kelihatan lawan beliau, dikenali sebagai pengamal karate berpengalaman tewas kerana semput dipusingan ke 3 walaupun berjaya membelasah Diken dengan kemahiran dan fokus. Diken berjaya menahan asakan tersebut dengan stamina yang tinggi dan berkekalan.

Lawan Diken adalah anggota polis, Dzulkilee Dennis yang mempunyai berat badan 76 KG dah berusia 35 tahun dari Karate Do Shotoshinkai. 

Saya bukan fighter pro, tetapi apabila diminta untuk memberi amanat sebelum bertarung, melalui apa yang dipelajari dan siapa Diken yang saya kenal. Saya meminta untuk beliau agar tidak terlalu membuat analysis mengenai lawan, jangan memandang terlalu tinggi pada lawan, keep it raw dan simple. Lakukan serangan mudah tetapi lethal. Paling penting jangan lupa element of surprise!

Saya kenal Diken, dia ulat buku dan terlalu memperinci dalam membuat tindakan, dan beliau bukan manusia yang pernah melibatkan diri dalam pergaduhan jalanan. Dia perlu jadi orang lain hari ini dan menghadapi cabaran tanpa beban otak memproses data, sebaliknya hilangkan beban itu. 

Bebaskan perikebinatangan itu.

Sebelum ke dalam octagon, saya menampar muka beliau untuk menaikan kemarahan. Itu satu pesanan dari seorang fighter berpengalaman kepada saya jika gentar untuk masuk menghadapi lawan. Suntik sedikit kemarahan, tampar dan malukannya sebagai motivasi. 
























Rasanya kira-kira 500-1000 orang menyaksikan perlawanan di kompleks membeli-belah The Village Mall itu. Dan perlawanan bermula dengan asakan ganas dilakukan Dzulkilee terhadap Diken hingga menyebabkan beberapa kali beliau terperosok dijaring besi dan terjelempuk di lantai. Kami semua terkejut dan risau. Jelas Dzulkilee mengunakan seluruh kekuatan, mempunyai kawasan target (muka) yang tepat pada sasaran.

Namun, tidak dijangka Dzulkilee mula menunjukkan tanda-tanda lelah dan keletihan pada penghujung pusingan kedua. Walaupun Diken menerima hampir 20 tumbukan di muka, saya sempat lihat beliau berjaya membuat pusingan badan sambil melibas penumbuk ke muka Dzul. Itu ada gaya dan full of surprise.

Alhamdulillah, walaupun teruk digasak, Diken tetap berdiri teguh dan stabil. Dipusingan ketiga, Dzulkilee terjelempuk dilantai dan bersetuju dengan pengadil untuk tidak meneruskan pertarungan kerana kepenatan. Diken dengan rasminya diumumkan sebagai pemenang dan mengharumkan nama The Stadium Fight Team yang menaunginya.

Pertarungan ini pastinya akan merubah dan memberi makna baru dalam perjalanan hidup beliau. Harapnya ia adalah titik permulaan karier beliau sebagai professional fighter.

Dari pertarungan itu, dapat disimpulkan bahawa tidak bermakna jika anda dilahirkan tidak berbakat, maka anda tewas kepada insan tersebut dari azali. Tidak!, bakat akan tewas jika sombong dan malas. Latihan dan ketekunan MAMPU menewaskan bakat.

Seni mempertahankan diri adalah kemestian untuk lelaki. Keberanian melangkah ke gelanggang adalah suatu kehormatan bagi pengamalnya. Ia mencabar keupayaan dan daya tahan diri sendiri, BUKAN lawan. Oleh itu aura karisma mereka akan dapat dirasai oleh orang lain sekitarnya.

Dan yang terakhir, jangan sesekali memukul lelaki dihadapan isteri dan anaknya. Kadangkala ada suatu kuasa pelik meresap dari jauh bila terdengar jeritan mereka!

Tahniah Badril Anuar @ Badril Dickenson.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan