Isnin, 8 Ogos 2016

LIGHTS OUT (2016)


Mangkok manalah yang kata ni filem James Wan dan lebih menakutkan dari Conjuring 2? James Wan hanyalah salah seorang dari pemberi modal kepada terhasilnya filem ini setelah melihat sample (short film) dari David F. Sandberg. Ini adalah hasil kerja perdana dilayar perak yang pertama oleh Sandberg.

Mengisahkan seorang budak perempuan bernama Diana yang mempunyai penyakit kulit aneh dan berkemampuan memanipulasi fikiran orang lain. Dia telah dimasukkan ke sebuah pusat pemulihan mental dan memanipulasi Sophie agar menganggap mereka sebagai sahabat karib. Namun Diana mula cemburu apabila melihat Sophie semakin pulih, tetapi tragedi telah menimpa Diana dalam satu proses rawatan arus elektrik menyebabkan Diana mati dan menjadi hantu. Namun peliknya Diana memerlukan Sophie menjadi gila dan menganggap Diana masih hidup sebagai hubungan untuk dia kembali ke dunia. Jadi hantu Diana akan menghalang Sophie mengambil ubat PSY agar dia dapat mendampingnya, dimasa sedar dan normal Sophie meminta agar Diana tidak menganggu keluarganya.

Tapi itulah bodohnya, yang hantu Diana ni dok pi kacau anak dan membunuh suami Sophie apabila mereka mula mempersoalkan kewarasan dan watak Diana yang sering diucapkan Sophie. Ketika minit tersebut, saya dah tahu Sophie mesti akan bunuh diri atau minta orang bunuh dia untuk putuskan data-connection Diana bila dia mula kacau anak-anaknya. Hahaha! Memang betul pun!


Cerita ini memang pendek gila. Mudah dibaca plot-plot nya, kesan khas (lampu padam ada kelibat) pun telah banyak orang troll kat youtube malah dalam iklan maxis pun ada. Tetapi dalam pawagan memang ramai lagi yang jerit-jerit ketakutan walaupun dah tahu trick ni. Rebecca (Teresa Palmer) anak sulung Sophie memang hot macam biasalah, syok tengok cara dia berpakaian, sentiasa dengan boots dan anda tentu perasan dalam bilik dia ada poster kumpulan occult rock, GHOST. Adik dia, Martin (Gabriel Bateman) agak hambar sebagai budak yang selalu kena kacau hantu. Mungkin jika adik perempuan lebih sesuai. Conjuring 2 sememangnya lebih kuat garapan dari Lights Out, tetapi pengemar filem seram begitu menyokong karya yang ada nama James Wan hingga mampu mengaut keuntungan mencecah USD87 juta walaupun budjet filem ini hanya USD5 juta.

Go Teresa Palmer!
Hantu macam Freddy Krueger + Goblin + Mortiis pun ada! haha!

2/5

1 ulasan: