Banyak orang merasakan Ramadan
tahun ini paling buruk pernah terjadi pada diri mereka, dengan tiba-tiba virus
Covid-19 muncul di China seterusnya menjadi wabak mengancam kehidupan kita tak
kira batas sempadan negara, bangsa, usia, fahaman politik atau pegangan agama.
Virus Novel Corona tak peduli itu semua. Tahap intelek pun ia tak kira. Kita
boleh lihat bagaimana agama telah dipersalahkan apabila pandemik terjadi akibat
tindakan ahli ibadah di negara-negara seperti Italy, India, Indonesia, Malaysia mentakwil agama dengan cara salah. Mereka berserah bulat-bulat pada Tuhan
dalam aspek keselamatan tanpa usaha untuk mengekangnya terlebih dahulu. Mereka
membahayakan diri sendiri bahkan membahayakan orang lain tanpa rasa bersalah dan
yakin ia suatu bentu keimanan yang paling tinggi.
Daripada Umar bin al-Khattab R.A,
Nabi SAW bersabda “Seandainya kamu semua benar-benar bertawakkal pada Allah,
sungguh Allah akan memberikan kamu rezeki sebagaimana burung mendapatkan
rezeki. Burung tersebut pergi pada pagi hari dalam keadaan lapar dan kembali
petang harinya dalam keadaan kenyang.” Riwayat Ahmad (1/30), al-Tirmizi (2344),
Ibn Majah (4164),
Ibn Hibban (730) dan al-Hakim (7894)
“Seorang lelaki berkata kepada
Nabi s.a.w: Aku lepaskan unta aku dan aku bertawakkal? Baginda menjawab: Ikatlah
unta itu dan bertawakkallah.” Sahih Ibn Hibban (no: 731). Shaikh Syu'aib
al-Arnaouth menyatakan bahawa hadis ini hasan.
Terdapat banyak lagi hadis yang
menceritakan tentang konsep tawakkal yang sebenar manakala ayat-ayat al-Quran pula menerangkan hakikat tawakkal. Dua hadis di atas sudah cukup untuk memberi makna
bahawa usaha perlu dilakukan sebelum menyandarkan hati kepada Allah Ta’ala
untuk memperoleh pelbagai kemaslahatan dan menghilangkan bahaya dalam urusan
dunia mahupun akhirat.
Imam al-Ghazali menyatakan "tawakal dalam Islam bukanlah suatu sikap eskapisme bagi orang-orang yang tidak
mahu berusaha atau gagal usahanya, tetapi tawakal itu ialah tempat kembalinya
segala usaha." (Lihat Ihya’ Ulum al-Din, 2/65).
Apabila pemerintah Perlis mengeluarkan
fatwa menutup masjid, mengubah lafaz azan, mengugurkan solat berjemaah masjid dan
digantikan dengan solat berjemaah di rumah. Ramai melenting, mendakwa ia
sebagai fatwa terburu-buru, namun Majlis Fatwa Negeri Perlis telah memikirkan
semua aspek secara holistik sesuai dengan kaedah fekah iatu “menolak kerosakan
lebih utama daripada menarik kebaikan”. Perintah ini dikuatkuasakan di negeri
Perlis kerana melibatkan maqasid nyawa dan maqasid harta yang terancam demi
menjamin maqasid agama. Apabila penularan wabak semakin meruncing, dan satu
demi satu negeri mengikut tindakan Perlis, barulah rakyat mula faham tentang
situasi yang berlaku kecuali berberapa golongan terlebih warak terutamanya kaum
hawa. Seperti yang sering terjadi, mereka beremosi tak kena tempat dan
menukilkan kejahilan sendiri di media sosial. Nampaknya Allah subhana wa ta’ala mahu mengajar kita melalui ancaman wabak Covid-19 ini, bahawa ada perbezaan antara
ahli ibadah dan ahli ilmu. Betapa jauh takwilan dua golongan ini terhadap
situasi yang terjadi dan cara menghadapinya.
Diriwayatkan dari Abu Umamah, dia
berkata: Disebutkan kepada Rasulullah salallahu alaihi wasallam tentang dua
orang, iaitu seorang ahli ibadah dan seorang ahli ilmu. Kemudian Rasulullah SAW
bersabda, "Keutamaan ahli ilmu atas ahli ibadah adalah seperti keutamaanku
atas orang yang paling rendah di antara kalian." Setelah itu beliau
melanjutkan, "Sesungguhnya Allah, para malaikat, para penduduk langit dan
bumi, bahkan semut di lubangnya, dan para ikan mendoakan pengajar kebaikan pada
manusia." (Hadis riwayat At-Tirmidzi).
“Allah meninggikan orang-orang
yang beriman di antaramu dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan beberapa
darjat. Dan Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan.” (Quran surah Al
Mujaadilah : 11)
Apabila Malaysia mula
melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP2020) kita dapati ramai rakyat yang
menyokongnya, tidak kurang juga yang melanggarnya. Mereka dengan tergesa-gesa
merentas negeri, lari pulang ke kampung, padahal mereka telah melakukan
kezaliman kepada orang lain jika menjadi penyebar virus tersebut. Ada kes
seorang anak telah pulang ke kampung membawa Covid-19 hingga menjadi penyebab
kematian orang tuanya. Malah ada orang yang lari balik ke kampung meninggalkan ternakan
dan binatang peliharaan dalam kelaparan. Di Barat bangkit golongan-golongan
liberal membantah tindakan pemimpin negara mereka menyekat aktiviti sosial dan
ekonomi yang dikenal pasti akan meningkatkan risiko penyebaran wabak, bagi mereka
tindakan itu telah melanggar hak asasi manusia. Mereka tidak peduli
biarpun angka kematian di negara mereka telah mencecah jutaan orang. Mereka
tetap mahu bebas kecuali yang menjadi mangsa adalah kaum kerabat mereka
sendiri. Ketika itu barulah mereka
terjerit terlolong, tetap mahu menyalahkan orang lain. Sebagai Muslim kita sepatutnya
tahu, Islam telah mengariskan cara untuk mengekang penularan wabak. Jangan
emosi, jangan melenting, jangan beribadah secara membuta tuli.
Diriwayatkan oleh Sa’d Ibn Abi
Waqqash R.A beliau berkata bahawa Rasulullah S.A.W bersabda “Apabila kamu mendengar
bahawa taun menimpa sesuatu tempat maka janganlah kamu masuk ke dalam kawasan
tersebut. Dan apabila kamu berada di dalam kawasan yang terdapat padanya taun,
janganlah kamu keluar daripadanya.” - Riwayat Al-Bukhari (5728).
Dahulu kita sering tertanya-tanya
mengenai kisah seorang raja hebat yang mendirikan kerajaan pertama di dunia (2275
SM-1943 Sebelum Masihi) bernama Namrud bin Kan’aan. Dia berani mengisytihar
perang terhadap Allah setelah gagal membakar Nabi Ibrahim alaihisalam. Raja
Namrud dan bala tenteranya yang mempunyai persenjataan paling canggih ketika
itu tewas menghadapi serangan tentera nyamuk. Walaupun genius, gagah dan
mempelajari sihir, Raja Namrod akhirnya maut setelah beberapa hari menderita
akibat serangan seekor nyamuk yang masuk menerusi telinganya. Hari ini kita menghadapi serangan virus Covid-19 yang bukan sahaja kecil, bahkan tidak dapat dilihat
oleh mata, ia bukan hanya membunuh orang China, sebaliknya ia telah mengubah
wajah dunia kepada suatu lumrah yang baharu (new norm). Persoalannya, siapakah
yang mewarisi watak Namrud di dalam dirinya sekarang?
Ramadan yang disangka buruk, bagi
saya adalah yang terbaik pernah berlaku, mungkin dalam hayat ini. Wallahu
‘alam. Allah Ta’ala mengantikan dengan sesuatu yang lebih jika kau tahu
menilainya, jika dahulu saya keletihan bekerja, berkejaran ke pasar dan pulang
untuk berbuka. Kini saya bertugas dari rumah (BDR), walaupun banyak kali juga
pekerja sosial seperti kami ini dikerahkan untuk bersiap sedia di bilik gerakan
yang beroperasi 24 jam setiap hari untuk membantu orang ramai yang terputus
bekalan makalan. Kami redha dan gembira untuk membantu. Bayangkan di zaman yang
begitu sukar untuk menjaga pandangan mata, di zaman wanita muslimah pun
berpakaian seksi, Allah hadkan radius pandangan mata, perbualan, perbuatan yang
lagha. Kita diberi kesempatan untuk bertadarus bersama keluarga,
diberi nikmat untuk mendirikan solat berjemaah di rumah ( sesungguhnya ada
tersimpan hikmah dan keberkatan mendirikan solat di rumah), tidak lagi terlalu
menurut nafsu dengan membeli juadah berlebihan di pasar Ramadan, setiap hari
diberi kesempatan untuk bersahur dan iftar bersama keluarga, seterusnya membuat
persiapan Eid Fitr dengan kadar yang sederhana. Sungguhpun ada kekurangan dalam amal
ibadah kita. Moga-moga dosa-dosa kita mendapat keampunan-Nya. Itulah yang paling utama.
Daripada Shuhaib RA berkata,
Rasulullah SAW bersabda : “Amat menakjubkan urusan seorang Mukmin kerana setiap
urusannya adalah baik dan itu tidak akan berlaku kepada seorang pun kecuali
kepada seorang Mukmin (yang sempurna keimanannya). Jika dia mendapat sesuatu
yang mengembirakan dia bersyukur, maka itu adalah kebaikan baginya. Jika dia
ditimpa kesusahan dia bersabar, maka itu adalah kebaikan baginya.” -Hadis
riwayat Muslim (No. 2999).
Hari ini Allah memberi kesempatan
lagi untuk kita merayakan Eid Fitr walaupun dalam suasana yang berbeza. Seperti
orang lain, saya pun perlu menjadi imam dan menyampaikan khutbah buat pertama kali
dalam hidup. Ia lebih bermakna lagi apabila tahun ini merupakan tahun pertama
saya merayakan Eid Fitr sebagai seorang suami dan diminta oleh keluarga mertua
untuk mengimamkan solat raya. Saya memilih pandangan Ibn Taimiyyah dengan
menyampaikan satu khutbah sahaja selepas 9 kali takbir.
Keadaan ini tidak pernah berlaku
pada zaman Nabi atau sahabat. Maka pandangan yang ambil untuk panduan solat
hari raya dalam menghadapi pandemik ini adalah merujuk kepada situasi yang telah berlaku di negara-negara
Islam akibat konflik atau penjajahan yang mencetuskan darurat. Kaedah peribadatan
yang menjadi syiar Islam terpaksa dijalankan di dalam rumah ketika Soviet Union
mengharamkan amalan agama setelah menguasai negara-negara Islam. Begitu juga
yang dilakukan oleh Muslim Uighur setelah China mengharamkan amalan agama di Xinjiang,
masjid-masjid bukan sahaja disita dan dirobohkan malah mereka turut dilarang menunaikan
ibadah puasa. Dan kini ancaman wabak penyakit berlaku di seluruh dunia, bukan sahaja kepada
orang Islam, tetapi seluruh umat manusia, kita akan hadapinya dengan sabar dan tawakkal yang benar.
-
Rammy Azmi
- 24/5/2020
Tiada ulasan:
Catat Ulasan