Khamis, 26 Mac 2015

TERINAI LAKEVIEW RESORT


Kelmarin ada sebuah Kursus Pemanduan Berhemat oleh JPJ Negeri Perlis berlangsung di Terinai Lakeview Resort dan kebetulan aku juga disenaraikan sebagai peserta. Entah kenapa jabatan kami terfikir untuk menjemput JPJ bagi memberikan ceramah fasal keselamatan lalulintas dan modifikasi kenderaan hanya mereka sahaja yang tahu? Mungkin atas kefahaman ‘semua orang adalah pemandu’ maka dianjurkan kursus ini bagi meningkat kesedaran pentingnya etika pemanduan selamat.

Sebenarnya inilah kali pertama aku datang ke kawasan ini setelah lama ia jatuh bankrap sewaktu dijadikan sebagai hentian rehat dan makan lama dahulu. Sebelum wujudnya tempat ini, aku sering berbasikal untuk melihat pemandangan diatas bukit ini bersama seorang sahabat (arwah Habizam) pada setiap pagi minggu. Mungkin kerana salah perancangan dan terlalu banyak campur tangan anasir politik menjadikan ia sukar untuk dimajukan mengikut kehendak setempat. Kebetulan seorang rakan pernah menyewa tapak kedai disini, maka aku sering mendengar keluhan-keluhan beliau hinggalah kedainya jadi kenangan. Pihak Koperasi Majlis Perbandaran Kangar membuat penjenamaan semula dengan menjadikan ia sebuah resort dan cafeteria terbuka mengadap Empangan Timah Tasoh.

Tasik ini asalnya adalah pertemuan dua sungai ia itu Sungai Timah dan Sungai Tasoh. Di dasar tasik yang dijadikan empangan bagi bekalan air seluruh Perlis ini asalnya adalah sebuah penempatan bernama Kampung Tasoh. Turut ditenggelamkan untuk pembinaan empangan ini adalah masjid, sekolah, rumah penduduk dan tanah perkuburan. Ketika Chainsore (vocals Wreckär) masih bertugas di unit stor Universiti Malaysia Perlis, kami sering ke Empangan Timah Tasoh untuk menyelenggara 2 buah jet ski kepunyaan mereka. Ada ketikanya kami singgah dibangunan-bangunan yang timbul ditengah-tengah tasik semasa air surut ketika memanaskan enjin jetski. Ini menguatkan fakta bahawa suatu ketika dahulu terdapat penempatan di situ. (rujuk blog ini untuk kisah jet ski di Timah Tasoh)

Memandangkan program Mufti Kerajaan Negeri Perlis, ‘Perkampungan Sunnah’ semakin hampir dan mungkin ada yang berminat untuk berkunjung ke sini disamping membeli belah di Padang Besar atau selatan Thailand. Ada baiknya jika anda tempah penginapan disini? Selain pemandangan yang cantik dan kebersihan yang terjamin, lokasi resort ini juga sangat berdekatan Padang Besar, Gua Kelam, IKM Beseri, MRSM Beseri, Tasoh Lake Resort and Retreat ( Bunkface pernah buat konsert mega di situ) dan restoran makanan Thailand popular, Tok Mek.









Terinai Lakeview Resort menpunyai 20 buah kemudahan bilik standard (berharga RM120), 5 buah chalet yang comel (RM120), sebuah asrama berkatil dua tingkat (RM20 seorang/kapasiti 20 orang), dewan seminar, café dan surau.

Hanya satu komen saya kenapa pelancongan negeri Perlis atau pengusaha hotel sendiri tidak memberi harga sewa yang murah sebagai polisi bagi mengalakan sektor perlancongan negeri Perlis? Bagaimana kita dapat menyaingi hotel-hotel negara jiran yang hanya beberapa kilometer sahaja dari disempadan Thailand yang menawarkan harga serendah RM50 –RM80 namun setanding hotel 3 bintang di Malaysia? Seterusnya kita hanya mampu berputih mata bila kebanyakan pelancong lebih gemar bermalam di Pulau Langkawi, Dannok, Padang Besa Thai atau Hatyai yang mempunyai lebih nilai pada wang serta hiburan.

Hubungi: Terinai Lake Resort
Tel: 04-9383223, HP: +6012-6558581
Email: terinailakeview_kop.mpkpb@yahoo.com
BLOG RASMI TERINAI LAKEVIEW

4 ulasan:

  1. 2 tahun lepas balik dari Langkawi terkial2 juga mencari tempat menginap di sekitar Kangar...kalau dulu tau tempat ni boleh juga cuba...

    BalasPadam
  2. bro pun... kot la nak call member member sini. hehehe

    BalasPadam
  3. seriously,kalau musim cuti krabi lagi murah dari langkawi.time cuti diorang kat langkawi betul2 jadi 'dracula'

    BalasPadam