Jumaat, 11 Ogos 2017

PASAR TERAPUNG BANPRU

Saya dan Mad Duha singgah di pasar terapung Ban Pru sewaktu pulang dari bandar Hatyai setelah kami di pasar pagi Klong Ngae untuk meninjau kasut-kasut bundle dan rempah ratus masakan Thai. Akibat terpengaruh Mad Duha, saya pun beli juga beberapa rempah home made untuk dibawa ke KL. 

Pasar terapung adalah tarikan pelancong utama di selatan Thai kerana menyasarkan pelancong Malaysia berdasarkan lokasinya dekat dengan pintu sempadan. Lalu boleh dikunjungi hanya dengan kereta atau motorsikal. Hampir setiap bandar di Thailand mempunyai pasar terapungnya sendiri, di Hatyai sendiri terdapat 3 pasar terapung iaitu Klong Hae Floating Market, Hatyai Floating Market dan Ban Pru Floating Market yang beroperasi beberapa tahun lalu. Dan yang paling popular adalah di Klong Hae kerana beroperasi di atas sebatang sungai dalam kawasan wat.




Bagi yang tidak tahu, ketiga-tiga pasar terapung di Hatyai ini bukanlah seperti yang di Bangkok itu. Sebaliknya ia hanyalah pasar terapung tiruan yang sampan-sampan peniaganya adalah replika sekadar untuk mendapat atmosfera zaman silam.

Jarak Ban Pru dengan pintu sempadan Padang Besar, Perlis hanya 48KM dan berdekatan dengan kampung Klong Ngae. Maka pemerintah Thai melihat potensi ekonomi di kawasan itu yang mana pada setiap hari Sabtu ratusan pelancong tempatan dan luar Thailand akan datang ke pasar pagi Klong Hae untuk membeli belah barang bundle, barang dapur dan masakan. Sehubungan dengan itu diwujudkan pula pasar terapung di kampung berdekatan yang hanya turut dibuka pada petang hari yang sama (4 petang hingga 10 malam). Sudah tentu mereka yang ke Klong Ngae akan ke Ban Pru untuk berbelanja dan menghabiskan masa seharian tanpa bergerak jauh.




Pasar terapung Ban Pru dibangunkan atas sebuah tasik buatan manusia. Jika anda datang dengan pesawat dan menginap di Hatyai, jaraknya kira-kira 14KM dan tambang menaiki tut tut boleh mencecah RM50, ia bergantung pada kebijaksanaan anda dalam tawar menawar.

Seperti semua pasar terapung di Hatyai, mereka tidak menghalang haiwan dari menganggu kawasan jualan makan dan tempat makan. Walaupun kebersihan sampah sarap sentiasa dipantau namun anjing-anjing liar penuh di serata tempat menganggu pandangan mata dan selera untuk makan. Mereka tidak sensitif pada umat Islam yang boleh dikatakan 80% pengunjung dan peniaga di situ.






Kawasan pasar terapung Ban Pru lebih luas dari Klong Hae. Kawasan parkir juga dikawal rapi, percuma dan luas. Turut diselit dengan aktiviti rekreasi seperti flying fox merentas tasik, memanah, menunggang kuda, playground kanak-kanak dan banyak lagi dengan bayaran kira-kira RM4-10 sahaja. Ada juga persembahan band percuma, pertunjukan tarian kebudayaan, kemudahan tandas, surau yang selesa. Sepertimana uptown yang beroperasi di KL ini namun mereka tidak kaku budaya dan tradisi.

Walaubagaimanapun, saya sebenarnya sudah bosan dengan pasar terapung di Thailand ini. Cukuplah sekadar meninjau sekali untuk cari ilham dan idea berniaga kerana orang Thai sangat kreatif dalam persembahan dan strategi pemasaran produk desa.

Isnin, 31 Julai 2017

BENTENG SUNNAH

Kita pernah mendabik dada kononnya Yahudi tidak akan sesekali menguasai Malaysia. Tapi kini generasi muda kita tiada bezanya dengan mereka. Kita pernah bermegah-megah kononnya kita tidak akan goyah dengan asakan Nasrani. Tapi sedar tak? Betapa besar impak missionary dalam kerja-kerja rawatan perubatan, pendidikan dan kebajikan di Malaysia.Kita pernah bermegah-megah kononnya pegangan mazhab serta akidah kita begitu ampuh hinggakan aliran sesat dicatas mudah sebelum pucuk. Tidak sempat pun berbuah. Namun kita lupa Syiah yang dahulunya ancaman sudah jadi rakan. Tarekat menyimpang dan aliran-aliran khurafat tumbuh sumbur bagai cendawan disiram hujan-hujan publisiti.

Benteng sunnah yang kebal rupanya hanyalah ditongkat golongan kecil dari seluruh rakyat Malaysia. Yang semakin hari semakin dihimpit dari berbagai arah secara sistematik. Dilabel, dicerca dan dizalimi oleh kesatuan mereka yang didalangi Syiah dan tarekat sufiyyah menyimpang. 

Orang luar, orang Barat, mereka bertepuk tangan kerana meraka mahu Islam yang sebegitu. Tidak progressif, tidak strategis dari sudut ekonomi dan pertahanan, tidak saintifik, dan sentiasa leka dengan dunia sendiri. Mereka mahu Islam mengikut resipi mereka: Agama yang terhad kepada kasih sayang, kesenian dan muzikal. Agama yang dianuti para gypsy.

Dahulu kita selesa dan ralit. Kita berpendapat benteng sunnah negara ini tidak akan roboh. Yang mahu menuntut khurafat, sihir, tawassuf & falsafah, biar mereka ke negara seberang. Asal jangan dibawa pulang. Mana mungkin orangnya pulang, ilmunya dibuang? 

Kita lalai dalam islah dan dakwah. Hanya golongan kecil itu sahaja sedar bahawa dua komponen itu harus jalan selari dan sama-sama aggressif. Manakala badan agama arus perdana hanya kenal islah (hanya tahu mengkafirkan sesama Islam sahaja kerjanya) tanpa ada usaha untuk menyebarkan Islam yang dirasa mereka sudah di zon selamat.

Bila mereka mula menari dan berfiesta zikir di Masjid Putrajaya dengan gamit mesra pemimpin kita sendiri. Sedarlah sahabatku mereka telah berjaya bertapak tanah ini. Kita mengaku pada Allah subhana wa ta’ala bahawa kita telah gagal. Sunnah tidak gagal. Kita yang gagal.

Apa pun yang akan berlaku. Kita akan terus jalankan tugas kita. Kita akan tebus dan bayar berapa pun harganya untuk kembalikan kemurnian agama ini. Semoga Allah permudahkan dan bantu urusan agamaNya.

“Mereka mengatakan dakwah kita ini memecah belah masyarakat. Benar sekali, ia pemisahan antara kebenaran dan kebatilan” – Syaikh al-Albani r.a (Silsila al-Huda wan Noor 280)

Selasa, 25 Julai 2017

MY FATHER DIE (2016)



Filem yang ditulis dan diarahkan oleh anak ‘James Bond’, iaitu Sean Brosnan ini akan jadi kult beberapa tahun ke hadapan. Pierce Brosnan sendiri gemar genre bertema permasalahan sosial. Lihat saja filem “Shattered” (2007) yang digarap beliau dengan konflik keluarga sebegitu gelap hingga memberi inspirasi untuk saya menulis lagu mengunakan judul yang sama dalam album AU REVOIR “Engine of my Heart”. Keluarga Brosnan berjaya membawa tema realiti kehidupan yang pincang untuk dibahas melalui layar perak. Dan “My Father Die” adalah filem arahan Sean yang pertama.

My Father Die mengisahkan kehidupan Ivan (Gary Stretch), seorang ayah pendera dan sociopath biker, dan kasih sayang seorang adik, Asher (Joe Anderson) yang ingin menuntut bela atas kematian abangnya. Chester telah dibunuh oleh Ivan setelah kantoi mengurat girlfriend ayahnya itu. Manakala Asher dipukul hingga pekak dan menjadi bisu. Ivan disumbat ke penjara atas jenayah itu.

10 tahun kemudian, Ivan dibebaskan kerana keadaan penjara yang semakin sesak. Asher yang mendapat tahu hal itu dengan dendam yang membara keluar menjejak ayahnya untuk dibunuh. Malangnya, nyawa Ivan bukan mudah untuk ditamatkan. Asher pula menjadi buruan Ivan sehinggalah Nana, bekas awek ayahnya dulu turut menjadi mangsa.

Filem ini dinaratif dengan puitis oleh suara kanak-kanak, disunting dengan visual yang hebat member kesan yang mendalam pada watak dan plot-plot ceritanya. 

Harus tonton tapi ingat ini filem orang dewasa.

Ahad, 23 Julai 2017

HARDCORE HENRY (2016)



Trailer filem Russia ini tular pada tahun lalu. Kesan khas yang digarap juga sangat mengkagumkan. Namun bagi seorang yang tidak gemar bermain video game skirmish dan tektikal, saya akui memang pening dan serabut bila tiba babak-babak bertempur dari berbagai sudut itu. Filem ini disunting dengan persektif dari seorang individu, bermaksud apa yang Henry lihat itulah keseluruhan filem ini. 

Apa yang menarik filem ini dirakamkan sepenuhnya dengan mengunakan kamera GoPro yang dilekatkan khas pada topeng ciptaan Sergey Valyaev. Potongan rakaman tadi kemudiannya disunting dengan mengunakan software bernama Blender. Dan pembikinan Hardcore Hendry ini dibiayai oleh Indiegogo bagi mempromosi GoPro Hero 3.

Hardcore Henry ditulis, diterbitkan bersama, diarahkan Ilya Naishuller dari kumpulan indie rock BITING ELBOWS. Bahkan Hardcore Henry ini diinspirasikan dari klip video BITING ELBOWS berjudul "Bad Motherfucker" dan "The Stampede".

Ringkasan kisahnya begini, Henry adalah cyborg satu agensi (tentera upahan) yang dimiliki Akan (Danila Kozlovsky). Henry sebagai cyborg dimanipulasi dengan program dan memori palsu supaya dia dedikasi pada ujikaji serta tugasnya. Henry turut terpedaya apabila beranggapan Estelle (Haley Bennett) saintis yang membina tubuh badan cybernatik-nya itu adalah isterinya. 

Jika anda suka aksi tanpa henti dengan jalan cerita yang ringkas. Ini sesuatu yang anda cari.


Sabtu, 24 Jun 2017

ZAKAT FITRAH


Sebening di masjid Kola tadi:

"ni saya mai nak bayaq zakat pitrah untuk sorang, hok lebih saya niat sedekah".

AMIL "Nanti-nanti. Ikut saya cakap."

" Aku bayar zakat fitrah yang wajib tahun ini bagi aku seorang kerana Allah Ta'ala" (follow tutur Amil)

AMIL "Saya terima" (koyak RESIT bagi)

Inilah pertama kali aku akad (shake hands sambil declare) bayar zakat fitrah. Sepanjang hidup di Kangar, kami pi masjid Repoh begini:

"Tok imam ni sayo nak bayiaq zakat pitroh untuk limo oriang na"

Amil: "Ok. (piraaaip! Koyak 5 RESIT bagi).

Dalam hidup aku ni dah 3 kaedah aku bayar fitrah. Dulu masa kerja di Subang Jaya. Aku guna online transfer sahaja ke Baitulmaal. Jadi sketsa ni saja aku nak muatkan bagi orang yang ingat di Perlis ni macam tak berapa nak pakai fatwa Imam Syafi'ey. Yang sebenarnya di Perlis ni cukup luas. Dan orang yang berilmu. Dia tak gelisah dengan kaedah yang berbeza mengikut masjid.

Ulama fiqh menegaskan zakat semuanya bergantung niatnya. Oleh kerana itu orang yang membayarkan zakatnya harus dengan niat membayar zakat, baik diucapkan maupun tidak diucapkan secara langsung.

Isnin, 12 Jun 2017

KURMA KERING DAN MENTEGA

video

Lama rasanya saya tak ulasan tentang restoran dan makan. Apa kata saya bawa satu juadah kegemaran nabi S.A.W yang sering diperkenalkan akhir-akhir ini. Saya pun tahu mengenainya tahun ini. Dan terus mencubanya kerana saya suka makanan yang senang dibuat dan bahan-bahan pun mudah dicari. 

Janganlah pula menuduh saya ni penunggang agama kerana juadah ‘kurma dan mentega’ ini. Ya, mungkin rakan-rakan pernah mendengar saya agak kurang senang dengan mereka yang memakai rida. Bukanlah kerana saya membenci pemakaian rida yang ada pada tubuh nabi S.A.W. Kini dengan jelas sekali, puak tertentu cuba menjadikan ia satu tanda aras kehebatan aliran-aliran yang mereka bawa. Bukankah itu menunggang agama?

Anda perlu tahu, menunggang agama bermaksud perbuatan yang mendatangkan imbuhan duniawi kepada diri sendiri atau untuk memenangkan hujahnya dengan putar belit. Ringkasnya, agama bukan menjadi syariat kepada dirinya tetapi agama pula perlu mengikut telunjuknya. Penungang agama seringkali dikaitkan dengan dagangan sesuatu amalan oleh individu ‘berjubah’ alim.

Kurma dan mentega ini sama seperti pemakaian serban, pemakaian rida, ia adalah sunnah ‘jibiliyah’ (kebiasaan orang Arab), bukan nabi S.A.W yang cipta resipi nya. Di sisi agama, sunnah 'jibiliyah' ada nilai pahalanya jika dilaksana atas dasar cinta dan kasih kepada Rasulullah S.A.W. Jadi bersedehanalah dalam mengkritik, takut-takut kita jatuh membenci pada orang yang melakukan sesuatu semata-mata kerana cinta bukan bertujuan membelit kefahaman sesiapa.

“Telah diceritakan kepada kami (Hisyam bin 'Ammar) telah menceritakan kepada kami (Shadaqah bin Khalid) telah menceritakan kepadaku (Ibnu Jabir) telah menceritakan kepadaku (Sulaim bin 'Amir) dari kedua anaknya Busr As Sulami (Abdullah bin Busr) dan (Athiyah bin Busr) keduanya berkata, "Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam masuk menemui kami, lantas kami meletakkan selimut milik kami yang kami hamparkan untuk beliau, kemudian beliau duduk di atasnya. Kemudian Allah menurunkan wahyu kepada beliau di rumah kami. Lalu kami menyediakan mentega dan tamar untuk beliau, sungguh beliau sangat menyukai mentega." (Hadis Ibnu Majah No.3325)

* Tamar = Kurma kering

* Mentega = (Zubdah) terhasil dari lemak haiwan biasanya berasal dari krim susu atau lemak susu. Secara fizikal, mentega memiliki tekstur yang lebih lembik berbanding margarin sehingga tidak dapat bertahan dalam suhu bilik atau mudah meleleh. Warnanya cenderung lebih pucat dan memiliki aroma khas yang sangat enak seperti aroma susu. 

Tidak diriwayatkan bagaimana cara nabi S.A.W memakan kurma kering dan mentega itu. Namun saya memilih mentega salted (bergaram) sebagai juadah iftar petang ini. Ringkas sahaja. Buang biji, sapu mentega, bismillah dan makan. SEDAP!

Hayati mazhab syammail… mazhab cinta. Tiada lain penyebab saya mencuba juadah ini semata-mata kerana baginda menyukainya. In Sha Allah.

Rabu, 7 Jun 2017

SOLAT TARAWIKH


Menjadi orang Perlis diperantauan membuatkan kami sering menjadi sasaran orang yang terasa janggal dengan method beribadah kami. Seringkali kami ditomah dengan berbagai-bagai label dan yang paling popular tentulah ‘wahabi’ tanpa sebarang musabab yang jelas?. Walaupun saya kurang berminat untuk menulis dalam bulan puasa ini. Namun saya berasa ada baiknya juga dikongsikan anekdot celaru dari Unit Kecemasan beberapa jam yang lalu:


K: Aku nak tanya hang kenapa tak boleh selawat semasa solat di Perlis? KENAPA?

Saya: Selawat lah nak selawat. Tapi kami memang tak selawat. Salah tang mana? Aku berpegang beginilah, kami di Perlis kita mencontohi salaf, itu saja. Kalau kita tak buat tu bukanlah kerana kita benci selawat, gila kah ada orang benci selawat? Jadi di Perlis kita bukanlah kira nak jadi lain dari orang. Kita nak buat ibadah se-tulen yang mampu. Pada pandangan aku, tak apalah nak selawat pada setiap dua rakaat. Selawat ni bila-bila masa free boleh aja selawat. Benda ni luas, cumanya kita rasa pelik bila menjerit time selawat… dan selawat pun bukan cara yang nabi ajar, siap tambahan-tambahan tertentu. Itu saja, kita pun faham, orang yang buat tu niat dia baik dan dia pun sayang nabi. Tapi kita hairan kenapa dia marah orang tak buat? Sedangkan tidak buat sebegitu lebih rapat pada sunnah.

A: Eleh, benda kecil khilaf ni pun nak besar. Nak buat, buatlah. Tak mahu, tinggallah.

Saya: Ya. Benda kecil aja.

K: Yang aku heran sebab apa kata ‘TAK BULEH” selawat tu?

Saya: Siapa kata?

K: Mufti la… dia yang kata, keluar surat arahan.

Saya: Betoi tak betoi, aku tak tahulah. OK, misal betul dakwaan ni, begini… fatwa ni bukan Mufti sorang pandai-pandai suruh. Dia ada Majlis Fatwa yang menentukan sebarang keputusan, bukan mufti sorang. Dan sama ajalah macam kes doa qunut solat subuh tu. Memang fatwa Perlis keluar tak bagi buat, tapi bukan bermakna kata yang buat doa tu sesat, tak sah solat. Hang kena faham. "Tak bagi" tu sebab Perlis pilih pendapat yang paling rajih. Mungkin hang tak pernah dengar tapi Perlis tak buat doa qunut tu sebab hadis dari Anas bin Malik r.a tu doif kerana ada perawi bernama Abu Jaafar ar-Razi (dia jujur tapi buruk hafalan), kedua sebab ia bercanggah dengan hadis sohih Anas bin Malik sendiri yang meriwayatkan nabi SAW tidak pernah berqunut waktu subuh melainkan tujuan mendoakan kebaikan dan kebinasaan kaum tertentu (HR Ibnu Hibban). Dan seterusnya Anas bin Malik juga menyatakan nabi turut membaca qunut pada solat Magrib dan Zohor, sekaligus menunjukan ia adalah qunut nazilah. Ada ketika nabi pernah melakukan qunut selama sebulan penuh, mungkin dari situ wujud kefahaman qunut itu sunat muakkad?

Jadi ada saja beberapa masjid di Perlis pun yang tetap baca doa qunut bila subuh. Ada mufti pecat dia? Ada kita tuduh dia sesat atau tak sah solat? Fatwa ‘tak bagi’ namun ada imam buat juga, takpalah disebabkan kita meraikan keluasan pendapat mazhab tu. kita tak label orang buat tu sesat. Tapi dia INGKAR lah, dia ingkar pada ulul amri yang lantik mufti, ahli majlis fatwa negeri untuk memurnikan agama. Mereka perah keringat dan kepakaran mereka ( semua ahli majlis fatwa Perlis yang hebatnya semua ada PHD dalam bidang masing-masing) untuk mencari pendapat yang paling tepat (rajih). Sudahnya hang ingkar juga kerana merasa lebih pandai kot?. Sama la bab selawat atau berdoa secara santun dan sendiri-sendiri, bukan kerana mufti atau ulama Perlis pandai-pandai. Ini maklumat yang diproses dari al-Quran dan hadis. 

Jadi mana isu tak boleh selawat?

K: Iyaa.. tak boleh! aku baca depa komplen kat facebook. Orang Perlis sendiri komplen!

Saya: Tak faham lagi ni. Ni arahan penguasa agama negeri itu berdasarkan pendapat yang terbaik. Jika tak setuju bukan bermakna keluar akidah atau sesat. Biasa. Aku bagi contoh, baru-baru ni aku solat di satu masjid di sini, kawan aku kata masjid tu pakai imam jemputan. Jadi aku ingat dia akan buat solat tarawikh standard macam negara luar. Rupanya dia ambik keselesaan masyarakat setempat, dibuat selawat, doa setiap 4 rakaat. Takpalah la kita ikut sahaja walaupun dalam hati kita lebih selesa tanpa selawat dan kita suka berdoa pada bahagian lain seperti ketika sujud dan selepas membaca tahiyat akhir. Kita hormat tempat orang. Yang aku hairan bila hang pi buat tarawikh masjid orang yang tidak selawat, hang komplen dan menyalak macam ada satu dosa besar?

Kita kena faham ada 3 puak dalam membuat ibadah ni. Satu puak, dia sangat pentingkan cara seperti yang dibuat salaf, sebab kita memandang tinggi golongan salaf mereka mendahului kita dalam iman dan didikan nabi. Puak kedua, dia tak ikut cara salaf mungkin kerana tiada pendedahan tapi dia pun sayang Allah dan nabi. Maka bila dia buat sesuatu yang tiada contoh dari nabi bukanlah kerana jahat. Puak ketiga, dia takda ilmu, tapi rasa diri sendiri saja betul. Apa saja bidaah dia akan buat dengan alasan benda baik apa salahnya. Tanpa sedar dia menghina nabi kerana merasakan kaedahnya lebih bagus dari tunjuk ajar nabi SAW. Jadi hang rasa puak geng komplen ni dalam kategori mana?

Kita (Perlis) tak buat selawat bukan kerana benci nabi, tapi semata-mata nak sama dengan sahabat yang dididik nabi. Orang buat selawat pun sudah tentu kerana mereka sayang nabi. Jika ada yang saling membenci kerana selawat atau tidak selawat ni… aku rasa manhaj depa dah rosak.

Tentang mangkok ayun dalam facebook tu, ya ada dua hari lepas seorang sahabat tag nama aku pada komen dia. Kerana geram aku dah balas tomohan dia pada mufti tu. Tapi biarlah aku bagitau hang pula ni.. Hang tengok nama dia? Perempuan kan? Hang baca ayat dia macamana? “Pi tarawikh tahun ni tak meriah la, selawat pun tak boleh…bla, bla..”.

Orang perempuan ni selalunya emosi, dia pergi solat berjemaah masjid pun masa tarawikh ni ja? Hang nak ambik kata-kata orang macam tu? Dia duk kira nostalgia dia zaman budak-budak tu la. Kita ni orang laki, kita pi kuliah, kita wajib upgrade ilmu kita. Dia duk kira tak meriah cara dia. Tujuan solat tarawikh tu untuk mohon keampunan. Rasa girang pada dendangan merdu berselawat namun gagal menghayati solat tu sesuatu yang aneh… Hang abaikan pendapat cendekiawan Islam dan ikut pendapat penjual kosmetik tu?

(Nota: Setahu saya hampir semua masjid di Perlis ini tidak berselawat semasa solat tarawikh, sejak saya kecil lagi. Tetapi jika surau-surau Jabatan kerajaan/swasta mungkin disuruh lakukan oleh boss mereka yang bukan anak jati Perlis. Boleh jadi juga mangkok ayun dalam facebook bukan asal Perlis kerana dia kata "tahun ini"... boleh jadi tahun ini dia baru solat tarawikh di Perlis)

Hang tau dak zaman nabi takda tarawikh?

A: Betul laa.. orang pompuan ni dia kira dia saja. Emosi tak kena tempat.

K: Taktau?..uuiihh..

Saya: Sebenarnya bukan takda. Ia istilah aja. Zaman nabi SAW dipanggil qiam Ramadan. Ada orang kata Saidina Umar r.a adalah orang pertama yang menganjurkan solat tarawikh. Kalau hang baca buku-buku Syiah banyak yang mencaci Saidina Umar dengan mengatakan Umar lah pembuat bidaah pertama dalam ibadah. Dan ia sering dijadikan hujah pencipta ibadah-ibadah palsu ni. Tapi ada hadis dari Aisyah r.a meriwayatkan solat tarawikh berjemaah yang pertama dilakukan oleh nabi SAW. Baginda pi malam pertama, malam kedua, malam ketiga kemudian berhenti kerana simpati kepada umat dan bimbang satni jadi wajib " bukan aku tidak tahu penantian kamu, tetapi aku bimbang difardukan ke atas kamu lalu kamu tidak mampu" kata nabi SAW (HR Bukhari dan Muslim)

A: Betul la tu. Saidina Umar anjurkan berjemaah sebulan penuh.

K: Pastu berapa yang betoi solat tarawikh? Kenapa di Perlis buat 8? Sini boleh kata semua masjid buat 20, tapi aku tengok sebaik 8 banyak pakat tuang balik habis? Haha!

Saya: Aku bab bilangan rakaat ni luas. Aku pegang dengan pendapat melalui hadis ni ja, Abu Salamah tanya Aisyah tentang solat malam nabi SAW pada bulan Ramadan, kata Aisyah 11 rakaat (HR Bukhari) dan dari Abdullah bin Umar r.a, apabila orang bertanya nabi SAW bagaimana melakukan solat malam, nabi kata dua rakaat, dua rakaat, jika khuatir Subuh maka solat witir satu rakaat. Jadi aku pegang kalau hang nak buat 11 tu, itu terbaik dari contoh nabi SAW. Tapi buat la berapa pun dengan gandaan 2 rakaat.. Boleh ja. Aku nak bagitau hang, bila datang malas.. aku pernah 2 rakaat atau 4 rakaat sahaja kemudian witir 1 rakaat. Dari tak buat langsung.. takkan salah?

K: Tu lah, aku kalau tak pergi masjid. Memang aku tak buatlah tarawikh sendiri.

A: Betul tu. Benda ni luas.

Saya: Kalau hang jenih maqam tinggi, mungkin hang buleh pi sampai 100 rakaat kot. Ikut hang lah.

K: Maqam tu apa?

Saya: darjat la.. macam wali tu.

A: kira keramat lah.

K: Woi ada sungguh oooo yang boleh, dia pi Mekah hilang gitu aja. Pastu muncul sana. Tok Kenali.

Saya: Hang dapat cerita macam ni dari mana? Tok Kenali tu jin ka apa meresap gitu ja? Hahaha!

K: Hang berdosa ooo tak percaya keramat wali.

A: Hahahahaha!

Saya: Hang bagi cerita pun tak sahih, tak tau mai mana? Dari mana? Takkkan la Allah nak hukum aku sebab tak percaya cerita tu. Bukan dari al-Quran pun. Bukan hadis pun. Kisah Israeliyyat (yang takda dalam Quran) yang ada dalam syarah hadis pun takda masalah kalau tak percaya.. 

K: Sahih la.. dari dari keturunan ke keturunan, dari mulut ke mulut.

Saya: tu yang dipanggil panglipur lara.

K: Pastu selawat-selawat ni mai mana? 

Saya: Mana aku tau? Hang tanya orang yang duk buat lah. Yang aku tau zaman nabi, zaman khalifah al-Rasyidin solat tarawikh tak buat selawat pun. Kalau buat mestilah ada catatan. Bukan sikit para sahabat.

K: Dah tu aku nak tanya lagi, kenapa yang Perlis saja berlainan. Kenapa dia tu (mufti) saja yang lain?

Saya: Hang pernah solat dimana selain Malaysia?

K: Tak pernah.

Saya: Pastu hang tau mana Perlis saja yang lain? Hang tau tak Perlis ni ikut Islam yang standard antarabangsa. Malaysia la masalahnya, bila ramai ulama-ulama ni berpendapat sini adalah Islam nusantara. Mana boleh macam tu… Islam rentas sempadan bangsa, budaya.

K: Wooii.. bukan Malaysia mazhab Syafi’ey ka?

Saya: Betul la tu. Tapi dakwaan ja la, tok guru-tok guru berapa banyak kata ikut mazhab Syafiey tapi tak faqih pun fatwa Imam Syafiey. Hang tengok la berapa banyak imam Syafiey kata macam lain dalam al-Ulm tapi depa buat lain, baca zikir dan doa lepas solat fardu dengan nyaring, tahlilan arwah, bermuzik, bayar zakat dengan duit.. macam-macam lah.

(Nota: Sebenarnya aku terkesan dengan kata-kata Maulana Fakhrurrazi dalam satu kuliahnya mengenai pentingnya zikir dan doa seusai solat. Bab meninggikan suara tu kita tinggalkan dulu. Tapi zikir dan doa ini sangat-sangat penting, nasihat Maulana. Janganlah kerana kita nak tunjuk kita ni orang ‘sunnah’ kita beredar tanpa berzikir. Kita bangun semata-mata kerana nak tunjuk kita ni puak lain. Tak elok lah begitu. Memang benar benar jika ada tugas lain dan hal lain, boleh sahaja kita beredar sepertimana nabi juga lakukan.)

A: Tu lah dulu Nik Aziz pun dia wasiat tak bagi buat tahlil arwah kat dia. Kecoh jugak la kampung aku. Tapi sekarang diorang buat juga dirumah masing-masing pulak. 

Saya: Bukan depa pi buat pelantar ke di kubur arwah Nik Aziz.. sedekah baca al-Quran? Bukankah ada larangan membaca al-Quran di kubur?

A: Tu la. Mudah banyak kalau orang tu jahat boleh dapat pahala orang hantar.

Saya: Dia becanggah dengan hadis. Setiap orang dinilai dari apa yang dikerjakannya. Dan hadis: apabila mati amalan terputus kecuali, ilmu yang dimanfaat, sedekah dan doa anak yang soleh tu.

K: Pastu doa anak boleh la?

Saya: Boleh la. Sebenarnya kalau ada orang nak buat tahlil arwah mungkin boleh. Ada cara dalam kitab Al-adzkar karya imam Nawawi. Tu pun kita tak pastilah sampai pahala atau tidak. Tapi tahlil arwah dunia melayu ni mai dari dari ajaran sadatul as sufiyah, Yaman. Nik Aziz kata Tahlilan arwah amalan jahiliyah yang di sangka ibadah.

K: Pastu yang buat kenduri malam 1,2,3,7..

Saya: Tak tahu lah…

A: Tak adil lah orang susah gitu. Mati nanti keluarga dia tak mampu buat tahlil arwah untuk kirim pahala.

Saya: Hahahaha! Ya. Sultan nanti semua masuk syurga. Upah baca al-Quran, hantar pi..

K: Pastu… ni aku nak tanya pasal Qatar ni!

Saya: Sudahlah… aku tak tau…

Ahad, 14 Mei 2017

PERLIS ZINE FEST 2017


PERLIS ZINE FEST kembali lagi pada tahun ini dengan motto "Kerat & Tampal". Bakal berlangsung pada 1 Julai 2017 di tempat yang masih dalam perbincangan.

Bawa karya #HentamBuatSendiri milik anda untuk dijual, dihadiahkan, dibahaskan atau dipersembahkan kepada kami semua. Tiada sempadan usia, bangsa, topik disini. Hubungi kami untuk maklumat lanjut: 

(Saya) 019-2281979 atau (Aku Napie) 017-4255117

Rabu, 10 Mei 2017

BANGKIT! ZINE (ISU # 4)


Bangkit! zine kembali lagi dengan penekanan kualiti cetakan yang lebih tajam dan variasi pada pemilihan kugiran kali ini. Bangkit! tampil menyajikan jagoan ska punk tempatan, PLAGUE OF HAPINESS sebagai cover story kali ini. Sebuah wawancara yang rancak, penuh maklumat dan juga kupasan. Selain itu Pyan turut melakukan wawancara bersama kumpulan-kumpulan yang sedang membina nama seperti TAHI SUCI, HARRK TUIH!, DESECRATE A.D, KASRAKASS, M.C.B, dan BRONCO BUSTER. Mereka amat perlu pendedahan dan rekomendasi melalui zine-zine agar dapat membesar melalui jalan tradisional yang sarat etikanya. Selain itu kumpulan yang sedang meningkat naik CON-DAMN THE CORRUPTOR lebih lagi setelah terbitnya buku tulisan si penyanyinya, Ben Pangazou turut diwawancara oleh Pyan. 

Zine ini masih padat dengan ulasan produk bawah tanah, laporan dan rencana yang mantap tulisannya. Cari: facebook.com/bangkitzine

Isnin, 24 April 2017

JERUZALEM (2015)


Seingat saya belum ada lagi filem dari Israel yang saya tonton kecuali karya-karya muzik dari sana yang diakui memiliki keunikan dan kualiti. Ini bolehlah dikategorikan dalam genre seram, pasca-kiamat. Satu tema yang begitu mendapat sambutan pembikin filem sekarang ini. Filem ini saya kira berpusat dari idea yang dipetik dari Talmud (Eruvin 19a) bermaksud “Adanya tiga pintu ke neraka, satu di padang pasir, satu di lautan dan satu di Jerusalem”.

Bagi yang mengambil karya ini sebagai hasil seni tanpa sebarang sentimen lain. Bolehlah menganggap penulis dan penerbit Jeruzalem iaitu Doron Paz dan Yoav Paz cuba membawa mesej majmuk dalam filem ini walaupun ke semua aktor-aktor adalah Yahudi, mereka telah cuba membawa peranan penganut 3 agama samawi di Palestin.

Hampir keseluruhan filem boleh dikatakan ala filem Russia Hardcore Hendry, yang mana dalam Hardcore Henry mengunakan kamera GoPro: Hero sesuai dengan aksinya, manakala dalam filem JeruZalem watak utamanya Sarah Pullman mengenakan kacamata teknologi tinggi, Google Glass yang dihadiahkan ayahnya. Sarah Pullman bersama rakannya Rachel dari Amerika Syarikat merancang percutian di Tel Aviv, dan dalam perjalanan mereka berkenalan dengan Kevin, seorang remaja yang sangat berminat pada mitologi bani Israel. Tiba di sana mereka menjadi kawan rapat dan tinggal di hotel budjet milik orang Islam. Di situ mereka bersahabat pula dengan Omar. Sarah mula tertarik pada Kevin, manakala Rachel pula bercinta dengan Omar. Nak dibuat cerita kelihatan lebih logikal, digarap insiden tas tangan Sarah yang berisi kaca mata dilarikan pencuri kanak-kanak, maka terpaksalah Sarah memakai Google Glass sepanjang masa. Kelebihan penerbit sebagai rakyat Israel dimanfaatkan dengan merakamkan banyak babak-babak di tapak-tapak keagamaan dan bersejarah. Manakala sekitar Tel Aviv dipaparkan masyarakat Islam aman berniaga, solat dan juga mengemis. Omar digambarkan kaki berfoya-foya, sehingga Kevin menegur “Bukankah Muslim tak boleh minum alcohol?” ketika Omar membawa mereka ke kelab. Tentera-tentera Israel pula digambarkan bodoh dan tidak efisen. Rachel dan Sarah berkata pada Omar “Mereka nampak sopan”. Omar mengherdik “Orang Amerika terlalu naïf untuk kenal mereka ni”. Boleh tahan skripnya.

Malang nasib mereka, baru beberapa hari bercuti syaitan pun muncul dan merasuk mayat-mayat manusia. Bagaikan wabak, siapa yang kena cakar atau gigit, dia pula dirasuk. Dalam masa yang sama sejenis raksasa macam kaiju pula muncul membinasakan kota Jerusalem. Tentera Israel bertindak balas dan berperang dengan syaitan. Dari situ mahu ditonjolkan bahawa Yahudi sudah tahu tentang ini semua awal-awal lagi, sebab itulah tembok-tembok dan persediaan ketenteraan dibangunkan di Tel Aviv.

Dalam panik itu, Fauzi, tokey hotel yang mereka menginap itu mencadangkan mereka melarikan diri melalui gua di kuari Nabi Sulaiman. Malang sekali ketika itu juga Rachel turut dicakar syaitan. Satu persatu mereka mati dibunuh manakala Rachel bertindak membunuh diri sendiri setelah tahu dia dijangkiti. Tragisnya watak utama Sarah Pullman turut dijangkit setelah dicakar dan bertukar menjadi syaitan sebaik dia dan Kevin berjaya keluar diseberang tembok.

Babak terakhir mengambarkan berduyun-duyun syaitan terbang dan berperang dengan tentera Israel. Boleh dilihat ada juga pengaruh filem World War Z (2013) dalam Jeruzalem ini. Mungkin sambungan filem ini akan menyusul.. dan entah-entah ada Ultraman nanti lawan dengan kaiju tu? 

Walaupun CGI yang lemah, Paz bersaudara boleh dikatakan hebat kerana menghasilkan filem ini dengan budget bawah USD200K sahaja.

Selasa, 11 April 2017

MOSH ZINE (ISU # 18)


MOSH zine adalah sebuah zine yang dikira established di Malaysia. Maknanya, ia mempunyai format yang tersendiri, kualiti cetakan dan kemasan yang tersendiri, penyumbang dan pengikutnya tersendiri. Andai kata anda seorang yang cuba-cuba berjinak dengan dunia zine dan pernah kecewa kerana ‘terbeli’ zine yang indah khabar dari hasilnya. Saya cadangkan Mosh kerana rangkaian isu-isu terdahulu yang tidak pernah gagal membawa keunikan.

Disebabkan si editornya, Nizang begitu meminati hasil tangan Irwan, pemain dram JOHNNY COMES LATELY. Beliau telah berjaya meminta Irwan membuat ilustrasi kulit zine kali ini sekaligus menjadikan J.CL sebagai cover story untuk isu ini. Selain itu Mosh turut memuatkan wawancara bersama The Pilgrims, Cinta Si Penggali Kubur, Kah Kah Celaka, Rejected Kids, The Pilgrims, The Needles, OOMK Zine selain berdozen-dozen lukisan dan ilustrasi dari rakan-rakannya.

Mosh juga dikenali dengan ruangan penyumbang artikel pemikiran punk yang mencorak pergerakan muzik haluan kiri tempatan. Ia suatu pembacaan yang menyegarkan.

Saya suka reka-letak minimalis sebegini. Ia nyaman kepada mata orang-orang dewasa. Sila kekalkan format ini ya. Tersenyum juga bila terbaca pendahuluan si editor menyatakan Pedal To The Metal sangat produktif dan tak terkejar dibuatnya. Hahaha.

Whattsapp Nizang: 017-9639316

Sabtu, 8 April 2017

FAIZAL TAHIR “ANATOMI” (EMI)


Ini adalah kali kedua aku beli CD album Melayu, yang mana sebelum ini aku ada membeli CD album repress WINGS “Jerangkung dalam Almari” itu pun untuk diberikan pada seorang penpal, Dave Theisen dari Jerman. Beliau pengumpul album rock Malaysia. Aku tiada sebarang alasan-alasan istimewa, dah memang aku tak minat muzik arus perdana Malaysia. Aku dari scene bawah tanah, citarasa aku adalah muzik yang lasak. Kita tak boleh paksa diri untuk ikut orang. Nanti muntah hijau.

Faizal Tahir memang pelik dari dulu, minatnya terhadap Superman mirip Bon Jovi, dia pun aku tengok ada dipengaruhi gaya nyanyian lantang ala JBJ dahulunya. Aku memang tak pernah minat muzik dia dari dulu. Bila dia buka dada tunjuk icon S semasa pertandingan lagu apa ntah pada 2008 antara yang terus mengkritik dia adalah Dr. MAZA. Dia memang tidak bersetuju Faizal Tahir buat persembahan di Jom Heboh yang akan berlangsung di Perlis ketika itu. Aku masih ingat ketika ditanya jemaah tentang Faizal Tahir semasa kuliah Maghrib di Masjid Alwi, Dr MAZA kata “Dia masih keliru sama ada dia manusia atau Superman”. Menteri Besar Perlis ketika itu juga ditanya oleh wartawan mengenai kesahihan Faizal Tahir yang tidak dibenarkan membuat persembahan di Perlis. Kata Dr. Mat Isa Sabu “Saya tak kenai Faizal Tahir”, banyak yang menyangka dia perli Faizal. Tapi aku percaya, Dr. Mat Isa memang betul-betul tak kenal Faizal Tahir.

Tapi sejak insiden itu, Faizal Tahir benar-benar merombak arahnya dengan menyanyi dan menukilkan hal-hal yang benar-benar perlu diluahkan, ia artistik dan matang. Bukan pada mesej, malah pada muzik dan juga vokalnya juga. Paling aku suka, dia mampu bersaing di tahap global. Muzik Faizal Tahir adalah pertembungan antara progresif rock dan progresif power ballad. Yang hebatnya walaupun muzik Faizal Tahir agak teknikal, ia catchy dan radio friendly. Jadi siulan.

Dr. MAZA juga membuktikan kritikan beliau dulu bukan pada dasar membenci muzik dan hiburan sebaliknya beliau tidak suka artis yang mengetepi kesantunan dan akhlak ketika membuat persembahan pentas. Puji Dr Maza kepada Faizal Tahir apabila melihat persembahan AJL ke 30 dengan lagu "Assalamualaikum". “Saya ucapkan syabas kepada saudara Faizal Tahir kerana berusaha menyampaikan misi kemanusiaan dalam liriknya. Seni itu sepatutnya membangunkan manusia dan hidup yang berteraskan keberadaban yang tinggi.”

Aku lihat Faizal Tahir tidak berhenti begitu sahaja, dia makin aktif dalam kempen-kempen kemanusiaan dan anti perang terutama yang membabitkan Syiria dan Palestine. Dia hebat.



Aku beli album “Anatomi” ini sebab aku rasa ia layak untuk disokong, disimpan dan dijadikan koleksi. Semua lagu-lagunya sedap. Faizal Tahir berjaya menghimpunkan pasukan pemuzik dan komposer professional dibawah sayapnya. Manakala Faizal Tahir selesa dengan bermain gitar dan vokal pada setiap lagu kecuali “Setia”. Kerja-kerja rakaman dan adunan memang sejernih kristal. Manakala kerja-kerja grafik menjurus kepada Sufism moden. Jika anda sudah biasa dengan visual-visual kumpulan-kumpulan dari Turki atau paling mudah Dewa 19, anda pasti faham apa yang aku katakan ini.

Sabtu, 11 Mac 2017

TRANSIT ZINE # 1 - AKU BUKANLAH PEMUISI


Pyan atau Suffian adalah seorang penulis yang berbakat dikenal melalui penulisan beliau yang bagus dalam Nathias zine, Bangkit! Zine dan webzine beliau Ekstrim. Kerja-kerja beliau kemas dan setiap penulisan beliau bukanlah kosong melainkan ianya telah melalui kajian kes dan latarbelakang topik yang beliau bawakan. Saya meminat hasil-hasil kerjanya. 

Seperti yang diketahui, saya tidak handal dalam bidang sajak dan puisi. Namun saya menghargai personal zine karya Pyan yang penuh garapan emosi, sarat dengan pengalaman dan isi hatinya. Terdapat nukilan dan foto-foto bagi memberi lebih pengertian mengenai arah tuju zine ini. Dapatkan karya unik dari Pyan@Suffian yang terkenal dalam pergerakan muzik punk dan metal tanahair atau anda boleh juga membawa penulisan-penulisan seni beliau melalui blog: transit_seni.blogspot.com

BANGKIT! ZINE (ISU # 3)


Walaupun sangat aktif menerbitkan zine, saya perlu mengucapkan syabas kepada Pyan kerana berjaya mengekalkan momentum dalam setiap isu yang keluar. Puas hati dan berbaloi pada nilai wang anda. Percayalah. Bangkit! Zine mempunyai kualiti cetakan yang bagus dan yang paling penting penulisan yang bagus, ulasan yang menyeluruh dan jitu serta reka letak minimalis. Saya suka begitu, ia sedap mata memandang. Sesuai dengan kematangan Pyan dalam dunia penerbitan zine. Bangkit! Zine kali ini memaparkan wawancara menarik bersama Atomicdeath (yang menjadi hiasan kulit depan), Explicit, Not Things!, Warfear, Acid Distortion, Losst, Weot Skam dan banyak lagi. 

Dapatkan Bangkit! Zine dengan harga RM8 melalui tempahan ke Whattsapp: 019-2597570

SAJAK-SAJAK YANG BERTEDUH DI BAWAH SURAM


Adi Herman, Penulis buku Pentagram diatas Pusara sekali lagi membuat gegaran seni melalui penerbitan buku terbarunya (handcraft made) oleh la Lectrice Borneo. Sajak-Sajak Yang Berteduh Di bawah Suram ini adalah kompilasi sajak-sajak dan nukilan dalam yang belum pernah dan juga yang penah disiarkan sebelum ini. Untungnya kini ia telah pun didokumentasikan secara fizikal.

Sememangnya ramai penulis berhaluan sastera muncul dari Sarawak akhir-akhir ini, namun kebanyakan mereka belum mencapai ‘maqam’ seperti Adi Herman dalam memberikan mesej dari hati, humor dan romantika. Penulisan beliau antara yang saya ikuti kerana bagusnya bahasa dan permainan istilah kata yang digunakannya. Ringkasnya, saya belajar sesuatu dari karya-karya Adi Herman.

Hubungi beliau untuk buku ini: 013-8090845

LOGAN (2017)



Saga Wolverine berakhir dengan filem ini (mungkin.. tiada kepastian dalam Hollywood, semuanya wang), Hugh Jackman memaklumkan beliau tidak berminat lagi membawa watak Wolverine dan mencadangkan Shah Rukh Khan sebagai pelakon yang paling layak mengantikan tempatnya. (bolehlah kita lihat Wolverine menari dan menangis sampai keluar hingus lepas ni).

Banyak watak adiwira dimatikan  dalam Hollywood seperti Batman, Superman, Optimus Prime, dan dihidupkan semula dengan nafas baru atau mengikut skrip asal dari komik-komik mereka.

Logan mengisahkan Wolverine yang telah dimamah usia, tubuhnya tidak lagi berfungsi seperti dahulu akibat besi adamantium dalam tulangnya mula meracuni sistem penyembuhan tubuhnya. Logan, Professor X yang kini sangat uzur dan diserang sawan, hidup bersembunyi di sebuah kawasan sempadan Mexico dengan ditemani Caliban, seorang mutan yang diupah untuk menjejaki Professor X namun bertindak melarikan diri dan tinggal bersama mereka. Logan menyara hidup dengan memandu limo sewa atau chauffeur. Dunia ketika itu sudah tidak lagi gusar tentang mutasi kerana X-Men sudah berkubur dan tiada lagi mutan lahir sejak 25 tahun lalu.

Babak aksi bermula apabila suatu hari seorang jururawat bernama Gabriela dan seorang budak perempuan bernama Laura dari syarikat penyelidikan Alkali-Transigen memintanya untuk membawa mereka ke satu tempat dipanggil Eden di North Dakota. (dah macam filem-filem post-apocaplyse zombie dah.. semua nak lari ke Eden). Bagaimanapun mereka telah dijejaki oleh pasukan keselamatan Alkali-Transigen, The Reavers yang diketuai oleh Donald Pierce (peminat komik Wolverine). Gabriela terbunuh dan The Reavers menyerang tempat persembunyian Wolverine. Dari situ Wolverine sedar ada sesuatu yang tak kena pada Laura apabila dia bertarung dengan mengunakan kuku dari adamantium, malah turut mempunyai kuku kaki. Menurut Professor X, Wolverine spesis betina memang ada kuku kaki dan Laura adalah anaknya.

Mereka berjaya melarikan diri namun Caliban tertangkap dan digunakan untuk menjejaki mereka. Dari video yang ditinggalkan dalam telefon Gabriela, Wolverine dan Proffesor X mendapat tahu yang Laura adalah bayi tabung uji dari DNA Logan melalui projek X-23. Setelah projek X-24 berjaya Alkali Transigen mahu melupuskan kanak-kanak dari projek X-23 menyebabkan Gabriela melarikan diri bersama Laura dan membebaskan kanak-kanak lain. Dari komik-komik vintage X-Men, Gabriela dan Laura percaya ada satu kawasan perlindungan mutan yang dipanggil Eden.

Banyak babak-babak dan plot digarap masuk supaya dapat memberi sedikit pertarungan, jenaka dan emosional untuk membentuk karakter akhir Wolverine dan Professor X yang daif, kesunyian dan pessimis. 


Professor X akhirnya dibunuh oleh X-24 yang merupakan klon Wolverine namun tanpa kebolehan penyembuhan. Bagaimanapun Dr. Rice dari Alkali telah berjaya mencipta satu serum bagi mempercepatkan pemulihan sel tubuhnya. Akhir babak, Laura berjaya juga sampai ke koordinat yang ditulis dalam komik itu dan bertemu dengan rakan-rakan mutan yang lain. Namun mereka telah diserang oleh The Reavers ketika cuba untuk menyeberang sempadan. Wolverine yang sempat menghidu pergerakan The Reavers dan Dr. Rice terpaksa mengambil semua serum (overdozed) yang ditinggalkan oleh kanak-kanak mutan tersebut dan membuat serangan nekad. Kamikaze lah kiranya!. Dia memang mengharapkan kematian. Namun serum itu hanya bertahan untuk tempoh yang pendek. Wolverine berjaya menembak mati Dr. Rice namun dia pula dikerjakan oleh X-24 hingga mati. X-24 mati dibunuh Laura dengan mengunakan peluru adamantium yang diambil dari Wolverine. (Wolverine memang berhajat untuk membunuh diri sendiri). Laura dan rakan-rakannya menguburkan Wolverine ditepi tasik dengan membacakan talkin, dari dialog filem koboi yang ditontonnya bersama Professor X. Nisan tanda salib dikubur Wolverine juga terbalikkan menjadi huruf X oleh Laura (jika filem Malaysia dah jadi kontroversi ni..). Logan adalah diantara filem adiwira yang mempunyai plot emosi yang luar biasa walaupun jalan ceritanya biasa-biasa sahaja. Antara filem yang wajar ditonton untuk 2017. Penamat karier Hugh sebagai Wolverine selama 17 tahun. 

8/10
(p/s: sepatutnya ENTOMBED "Wolverine Blues" dijadikan runut bunyi..haha)

Ahad, 5 Mac 2017

GELAP, HITAM, KELAM DAN YANG SE-RONA DENGANNYA


Isu perkauman atau sering disebut ‘racism’ membawa kepada dua kefahaman. Pertamanya, perkauman bermaksud “sesuatu bangsa memiliki perbezaan karektor dan kemampuan dengan yang lain menjadikan ada kaum yang berkuasa ke atas kaum yang lain”. Kedua, perkauman adalah “sikap prejudis dan diskriminasi disebabkan bangsa”.

Contoh isu perkauman; Ketika Amerika Syarikat masih mengamalkan sistem hamba, orang kulit hitam bukan sekadar dianggap kaum bawahan malah mereka dianggap harta bagaikan mereka bukan manusia. Pada tahun 1787 Konvensyen Philadelphia telah bersetuju untuk mengisytiharkan hamba sebagai 3/5 manusia bagi tujuan penetapan kiraan harta dan cukai. 

Secara umumnya, warna kulit sering dijadikan sentimen untuk menafikan tahap intelek sesuatu bangsa. - Dipetik dari Pedal To The Metal Zine, Isu # 5 (Disember 2016)

Apabila saya dilarang untuk melukis watak berwarna hitam, saya menjadi pelik dengan sudut pandangan yang dirasakan oleh sesuatu kaum, jika mereka sendiri beranggapan warna kulit merendahkan martabat mereka? Sedangkan komik itu bertujuan untuk kritikal sosial agar semua kaum mampu hidup harmoni dengan toleransi. 

Padahal lukisan itu bukanlah berwarna sebaliknya ia satu kaedah standard komik kontemporari bagi mengambarkan watak sampingan dan watak yang berada jauh pada babak sebenar. 

Warna kulit bukan satu yang kita dapat pilih. Ia pengenalan diri yang dikurniakan Tuhan. 

Penulisan ini bukan bersifat perkauman lebih lagi untuk menghina, ia sekadar perkongsian pengalaman. Enam tahun lalu, saya mengikuti Kursus Asas Kaunseling di Institut Sosial Negara (ISM). Fasilitator kami saya nama Encik B, beliau adalah seorang pegawai kaunseling yang sebelum itu pernah berkhidmat di Sekolah Tunas Bakti (STB), Sungai Besi dan kini berkhidmat di ibu pejabat dan tenaga pengajar di ISM. Saya tidak pasti sama ada beliau telah pun berpencen atau masih bertugas?

Dalam proses membantu klien menurut Encik B, pekerja sosial seharusnya mempunyai set kemahiran tertentu antaranya termasuklah mengenal pasti akar umbi masalah dan jenis bantuan yang diperlukan oleh klien. Encik B adalah seorang India penganut agama Hindu. Oleh kerana dia lebih mengetahui tabiat dan mudah untuk berkomunikasi, dia banyak mengatur program-program bagi membantu penjenayah juvana dari kaum India.

Encik B berkongsi kajian yang menunjukan setiap bangsa akan merealilasikan kekurangan dan rasa rendah diri mereka melalui berbagai-bagai perilaku, lukisan, binaan, yang merangkumi hasil seni hinggalah ke pengubalan undang-undang. Beliau memberi contoh orang-orang Jepun, katanya:

“percaya atau tidak orang-orang Jepun yang serba maju itu pun kurang jatiditi dalam aspek-aspek tertentu. Oleh kerana mereka rasa rendah diri dengan mata yang kuyu, payudara yang kecil dan tubuh yang rendah, mereka menzahirkan watak-watak anime yang konon orang Jepun itu mempunyai bentuk fizikal yang berbeza. Mereka mahu dunia mengenali mereka seperti anime itu..”

Begitu juga masyarakat India kini yang suatu ketika dahulu bangga dengan warna kulit yang gelap. Pada masa dahulu semakin hitam semakin hebat seseorang itu, begitu juga patung dewa-dewa. Encik B menerangkan lagi:

“Kini jarang sekali patung-patung dewa di kuil sendiri pun berwarna hitam legam berkilat. Orang India sendiri pun malu jika berkulit hitam. Kalau kamu semua pernah lihat filem Tamil atau Telegu, kamu akan lihat walaupun hero dan penjahat berkulit hitam tetapi heroin dalam filem itu berkulit cerah. Padahal dia seorang pelakon Hindustan dan tidak tahu pun cakap Tamil! Jika anda tidak percaya, anda lihat mimik mulut dia semasa bercakap… mereka dubbing suara orang lain. Filem-filem itu menzahirkan hasrat orang India, mereka mahu putih, mereka rasa rendah diri jika heroin berkulit hitam..” 

Sambungnya lagi:
“Dalam satu sesi kaunseling untuk mengenal pasti masalah. Saya buat satu ujikaji pada sekumpulan remaja India di STB, saya maklumkan pada hari ini saya mahu setiap pelajar buat patung dewa masing-masing, setelah siap saya bawa mereka semua ke kedai hardware untuk beli cat mengikut pilihan sendiri. Anda tahu tak? TIADA seorang pelajar pun memilih warna hitam lagi, mereka hanya mahu warna putih dan yang warna-warna lain yang cerah…. Dari sini saya tahu mereka ada masalah rendah diri dan perlu bantuan..”

Warna kulit adalah warisan dari keturunan, pemberian Ilahi. Tiada bukti saintifik ia dapat mempengaruhi perilaku jenayah atau merencatkan kemampuan berfikir. Ia hanyalah satu tanda aras kecantikan yang sentiasa berubah mengikut perkembangan masa.

Sabtu, 28 Januari 2017

JUMPA ANITA YUSOF


Kebetulan semasa nak belok ke rumah nampak seorang wanita menunggang superbike HONDA yang kelihatan familiar, bila nampak ja ada sticker ANITA di tangki motor dia. Terus saya kejar dan himpit dia dengan Volvo aku. Punya marah dia.. hahaha! Bila turun barulah kami berkenalan walaupun sebelum ini pernah berutus email berberapa kali dan isu # 1 Pedal to The Metal zine juga memuatkan wawancara bersama beliau. BACA DI SINI.

Anita Yusof dalam perjalanan untuk camping sorang diri di Kho Muk. Walaupun saya seorang yang berpendirian wanita tidak boleh bermusafir seorang diri berdasarkan larangan hadis. Tetapi siapalah saya untuk menghukum dan berfatwa kepada wanita sehebat Anita. Kita boleh berbeza pendapat tapi jangan mencaci. Bagi yang belum tahu siapa dia, sini petikan dari akhbar Berita Harian September 2016.

Pengembara solo bermotosikal, Anita Yusof tiba di sini, tepat jam 11 pagi ini, sekali gus berjaya memenuhi impian menjadi wanita Islam Malaysia pertama mengelilingi dunia. Ketibaan Pensyarah Sains Sukan di Institut Pendidikan Guru (IPG) Kampus Ipoh di Balai Polis Bukit Kayu Hitam, di sini, itu disambut kedua-dua anak lelakinya, Emiershah Iskandar dan Rudy Iskandar dan lebih 30 penunggang motosikal berkuasa besar. Anita, 49, berjaya membuktikan dengan hanya mengembara menggunakan motosikal jenis Yamaha FZ150i, beliau berjaya menunggang lebih 65,000 kilometer apabila merentasi empat benua dan 40 negara sejak meninggalkan tanah air pada 10 September tahun lalu. Antara negara berkenaan ialah Amerika Syarikat, Kanada, Mexico, Guatemala, El Salvador, Honduras, Nicaragua, Costa Rica, Panama, Columbia, Equador, Peru, Bolivia, Chile, Argentina, United Kingdom, Perancis, Sepanyol, Portugal, Monaco, Itali, Croatia, Bosnia, Montenegro, Albania, Greece, Turki, Iran, Turkmenistan, Uzbekistan, Kazakhstan, Russia, Mongolia dan Thailand. Kejayaan kembara Global Dream Ride (GDR) itu dikongsi dalam majlis yang dianjur GIVI Asia.

Semoga ketemu apa yang anda cari, Anita.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...