Sabtu, 17 Disember 2011

MERANTAU (2009)


Ketika sedang mencari dvd Rocky III, Harry dengan tidak sengaja bertanya ‘Hang dah tengok filem Indon Merantau?'. Dia memberitahu itu adalah filem aksi yang menyamai filem Ong Bak. Maka dengan tidak membuang masa saya membelinya kerana kebetulan filem itu ada di kedai yang sedang kami selongkar ini. Speedy Video merupakan pengedar sah filem ini di Malaysia.

Dari ilustrasi kulit dvd sudah terpapar pengaruh Ong Bak dalam filem ini. Kisahnya, kononnya di Minangkabau, barat Sumatera setiap anak muda yang telah lengkap ilmu di dada perlu melalui satu proses ‘merantau’ menanam ‘modal insan’ dalam kehidupan. Hehehe! Maka pelajar Silat Harimau,( kalau di Perlis ada pengamal  Silat Cekak Harimau, mungkin aliran yang sama) yang bernama Yuda ini memilih Jakarta untuk merantau mencari pengalaman dan memasang angan-angan untuk mengajar Silat di sana. Sampai di Jakarta, Yuda tiada tempat tinggal dan pekerjaan kerana rakannya telah berpindah dan nombor telefon yang diberikan sudah tidak digunakan lagi. Yuda tinggal di stor barang binaan sahaja, sehinggalah akhirnya ketika sedang makan dompet beliau dicuri seorang budak bernama Adit. Ketika mengejar Adit, Yuda bertemu pula kakak Adit, Astri yang sedang bergaduh dengan pemilik sebuah pub dan akhirnya mengheret Yuda ke dalam konflik perdagangan manusia. Pemilik pub tersebut merupakan pembekal gadis-gadis Indonesia kepada ketua sindikit pelacuran Eropah yang bernama Ratger.

Dan apabila mereka turut mahukan Astri untuk diperdagangkan, Yuda tampil membantu. Klimaks cerita ini Yuda dibunuh oleh Ratger begitu juga Yuda yang sempat membunuh Ratger sebelum menghembuskan nafas terakhir.

Kehebatan cerita ini adalah sinematografi yang menawan, terutama plot-plot di kampung dan guna aksi kejar mengejar yang persis Ong Bak yang mana kamera juga turut berlari dari atas dan sisi. Seterusnya menampilkan kareografi dari team Silat Harimau sendiri, dapat dilihat gerak-gerak Silat banyak dipamerkan terutama diawal filem. Lainnya, menjadi seperti Ong Bak juga yang mana hanya sebahagian gerak Tomoi sahaja dipamerkan selebihnya di cedok dari pelbagai gerak dari seni mempertahankan diri yang lain agar kareografi nampak lebih cantik dan lasak.


Sedikit logikal diterapkan dalam filem ini apabila Yuda tewas apabila bertarung dengan penjahat melebihi 4 orang. Namun diakhir filem, beliau lawan penjahat satu dozen juga seperti Rajnikanth. Peliknya, setiap kali pertarungan seperti ini (tak kira filem apa pun!) penjahat pasti datang menyerang membabi buta seolah-olah menyerah diri untuk ditaboh. Dan bila kena taboh terus K.O. Jika sedar semula, boleh bangun pukul curi  semasa hero bercinta diakhir babak? Hehehe.

Kelemahan filem ini, tidak langsung mempamerkan aspek spiritual silat. Dalam erti kata lain, gagal. Yuda tidak pernah solat semasa merantau, Ibu Yuda turut memberikan tangkal syirik kepada Yuda agar tangkal itu menjaganya diperantauan, Yuda pun tidak sempat melafazkan syahadah sebelum mati. Namun memandangkan filem ini ditulis oleh G.H. Evans memang releven dia tidak tekankan aspek tersebut.

Penjahat tiada pistol. Hanya dua orang dalam satu dozen yang ada pistol. Itu pun sia-siakan peluru. Ketua penjahat pun tiada pistol, malah dia memilih untuk berlawan silat. Memanglah ketua jahat mat salleh tu pun hebat. Tetapi beliau lihat sendiri Yuda belasah semua orang kanan dia dihadapan mata sendiri. Baik tembak aja?! Lakonan ketua penjahat boleh disifatkan agak memberangsangkan.

Eh, ada juga penjahat naik motor!. Namun tewas dengan sehelai kain tuala seorang penduduk setinggan hendak ke tandas. Agak original. 

Pengaruh sinetron juga tidak ketinggalan diakhir babak yang mana setelah ketika Yuda berjaya menewaskan Ratger dan membuka pintu kontena. Semua gadis-gadis berlari keluar meninggalkan kontena itu, manakala Astri kononnya trauma, tetapi seperti hendak bercinta pun ada. Terlalu lama Astri duduk dalam kontena entah apa yang dia teringatkan? Mungkin saat indah dirogol Ratger sebelum dibawa ke dalam kontena agaknya? Dan akhirnya Ratger bangun semula dan menikam Yuda.

Tiada polis di Jakarta. Astri pun apabila Yuda minta ditinggalkan dan bawa pulang tangkal syiriknya kembali ke kampung. Astri pun berlalu begitu sahaja. Kenapa dia tidak hubungi ambulans atau polis? Mungkin Yuda masih boleh diselamatkan? 

Astri dan adiknya ke Sumatera dan tinggal bersama keluarga Yuda. Filem ini tidak begitu tulen dan mencabar seperti Ong Bak, namun membawa sedikit perubahan dalam industri perfileman Indonesia kerana mengetengahkan seni Silat Harimau, ( beg sandang Yuda siap dijahit patch logo Minang Silat Harimau), wiranya mati ditangan penjahat, dan pesilatnya tidak lagi bertarung dengan jin atau penunggu atau mak lampir.

Bintang: 2.5/5

Selasa, 13 Disember 2011

KARISMA ISU DISEMBER 2011



Pada keluaran ini majalah Karisma telah menampilkan kupasan terpenci mengenai perjalanan kumpulan rock gergasi tanahair iaitu SEARCH. Turut menampilkan temubual bersama AU REVOIR, yang turut menyentuh tentang sebuah kumpulan Punk/Crust  Wreck√§r yang sedang merakamkan mini-album di Faithcraft Studio.


Karisma Production, PO BOX 9, 75700 Melaka, Malaysia
Tel: +6013-6363558

Untuk langanan setahun ( 12 isu ) harganya RM90 bagi Semenanjang Malaysia dan RM120 bagi Sabah dan Sarawak.

Pembayaran menerusi CIMB: Karisma Production (0410-0000-3021-09) 
Boleh juga membuat tempahan melalui portal mereka.

Isnin, 12 Disember 2011

25 PAHLAWAN ISLAM


Buku karangan Shafie Abdul Rahman ini diterbitkan oleh MustRead dan boleh didapati di semua kedai buku Popular diseluruh negara dengan harga RM20. Saya terus tertarik untuk membeli buku ini dengan sekali pandang apabila melihat kualiti cetakan, reka letak dan saiz teks 12 yang selesa mata memandang, kandungannya sesuai untuk seluruh lapisan masyarakat. Ini adalah cetakan pertama. Terdapat sedikit kesilapan ejaan di beberapa perkara dan nama. Mungkin boleh diperbaiki jika cetakan kedua menyusul. Saya khatam buku ini dalam tempoh 2 hari dengan membacanya sebelum tidur.

Sememangnya terlalu ramai pahlawan Islam jika kita hendak rungkaikan sejarah mereka kesemuanya. 25 orang pahlawan yang dipilih oleh Shafie Abdul Rahman untuk dibukukan ini mengikut kronologi sejak Rasullulah s.a.w diturunkan wahyu oleh Allah untuk berperang menentang kaum musyrikin yang menindas orang Islam. Bermula dari Hamzah Bin Abdul Mutalib yang mati syahid dan jenazahnya dicacatkan hingga menyebabkan Rasullulah amat marah, sabda baginda: “Malaikat Jibrail datang menemuiku dan memaklumkan bahawa nama Hamzah bin Abdul Mutalib adalah warga langit ke tujuh. Hamzah bin Abdul Mutalib adalah singa Allah dan singa Rasul Nya. Tidak ada yang membuatkan aku begitu marah selain daripada apa yang berlaku hari ini”. Diriwayatkan pembunuh Hamzah memeluk Islam selepas itu dan dinasihatkan supaya tidak bertemu Rasullulah s.a.w agar baginda tidak mengingatkan peristiwa sedih itu. 

Kisah kepahlawanan di era Rasullulah s.a.w memerintah sehingga 4 khalifah pertama adalah kisah pengorbanan sejati yang dipamerkan oleh pahlawan-pahlawan ulung. Diantara mereka terdiri dari golongan bangsawan, pemuda-pemuda yang ternama, saudara-saudara nabi, dan juga golongan hamba, yang memilih jalan jihad dan meninggalkan kesenangan dunia. Antaraya seperi Qaqa bin Amru yang sangat disayangi oleh Khalifah Abu Bakar dan Khalifah Umar yang diumpama kekuatan Qaqa bersamaan seribu orang. Ini dibuktikan kerana pada setiap kali peperangan tentera Islam hanya diwakili beberapa ribu orang untuk menentang musuh yang berjumlah puluh ribu orang. Misalnya, Qaqa pernah memimpin 5000 tentera untuk menentang 60 000 orang tentera Rom. Qaqa berjaya menewaskan kerajaan Rom, Mesir dan kerajaan Parsi, di Iraq. Begitu juga Saad bin Waqqas yang bertanggungjawab menyebar Islam ke wilayah-wilayah yang sukar untuk dicapai ketika itu dan antara yang bertanggungjawab mengasas kerajaan Islam di China. Manakala pahlawan ulung seperti Khalid Al-Walid yang digelar ‘pedang Allah’ adalah satu-satunya panglima perang yang tidak pernah tewas dalam beratus-ratus perang yang disertainya. Diceritakan Khalifah Umar memanggilnya kembali pulang kerana bimbang puji-pujian terlalu melambung tinggi terhadap Khalid menjurus kepada pendewaan kepada beliau. Khalid dilucutkan jawatan panglima besar. Beliau gagal mendapat mati syahid yang diidamkan walaupun seluruh tubuhnya penuh dengan parut tikaman pedang, panah dan tombak. Khalid mati ditempat tidurnya. Khalifah Umar sebelum meninggal dunia dikatakan menyesali kesilapan beliau memecat Khalid dan memuji Khalifah Abu Bakar yang lebih pandai menilai kelebihan manusia berbanding dirinya. Begitu juga kisah pahlawan agung yang lain di era tersebut yang terselindung disebalik kehebatan Khalid Al-Walid seperti Amru Al-Aas dan Abu Ubaidah.

Era yang menyaksikan kepincangan umat Islam apabila empayar-empayar Islam mula diwarisi oleh khalifah-khalifah yang gagal menyokong satu sama lain. Lebih menumpukan kuasa dan pangkat dari menyokong perjuangan pembebasan umat Islam dan penyebaran agama Allah. Pada era ini kelihatan hanya panglima perang yang berjuang bermati-matian untuk membela nasib orang Islam. Manakala pejuang-pejuang Kristian telah bangun untuk kempen Perang Salib. 

Pejuang hebat dan zuhud pada era itu adalah Musa Bin Nusair yang menakluk Afrika Utara, menjatuhkan empayar Raja Roderick di Sepanyol. Namun Khalifah Sulaiman yang berang dengan Musa bin Nusair yang engkar dengan beberapa arahan Khalifah Al-Walid sebelumnya, telah melucutkan semua jawatan Musa bin Nusair. Dikatakan beliau mengemis untuk hidup dan meninggal dunia di Madinah. Begitu juga kesudahan menyedihkan seperti panglima ulung Tariq bin Ziyad, Abdul Rahman Al-Ghafiqi, manakala panglima dan Khalifah seperti Yusuf Ibn Tashfin berjaya menubuhkan dan mempertahankan kerajaan Islam semasa hayatnya namun gagal mewarisi dan mendidik anak-anaknya menjadi pemerintah yang baik. Sehinggalah kemunculan seorang pahlawan dan sultan yang agung dan digeruni serta dihormati seluruh dunia bernama Salahuddin Al-Ayyubi. Beliau bukan sahaja adil memerintah tetapi gagah dan warak. Antara seteru yang mengagumi Salahuddin adalah Raja England, Richard The Lionheart. Sultan Salahuddin meninggal dunia tanpa harta, malah beliau tidak pernah membayar zakat kerana hartanya tidak cukup nisab. Kain kafannya sendiri didermakan oleh menteri nya.

Salahuddin digambarkan melalui filem Kingdom Of Heaven
Perebutan kuasa telah menenggelamkan segala-galanya yang sebelum ini dianggap perjuangan yang suci. Segalanya berubah apabila penakluk-penakluk dunia seperti Sultan Bayazid I, Timurlane yang digelar ‘penjinak dunia’ dari keturunan Genghis Khan mula berkempen. Ketaksuban Timur (Bermaksud ‘Besi”) menakluk dunia dan memusnahkan empayar-empayar Islam hampir membuatkan beliau dikatakan bukan Islam, padahal beliau penganut Islam bermahzab Hanafi. Dengan hanya digelar ‘anjing’ oleh Sultan Bayazid I, Timur menganas dan menakluk semua yang berada dihadapannya. Malah Timur pernah membunuh 70 000 orang dalam sebuah wilayah yang memberontak dan gagal membayar cukai.

Kemunculan laksmana armada perang Islam bernama Khairuddin Barbarossa asalnya hanya kerana menuntut bela kerana kapal dagangnya diserang oleh tentera salib yang dikenali ‘Knight Of Rhodes’. Barang dagangan dirampas, puteranya dibunuh dan abangnya ditangkap. Dalam waktu yang sama, umat Islam di Sepanyol sedang diusir, ditindas dan dibunuh dalam kempen perang salib oleh Raja Ferdinand. Khariddun menuntut bela, membebaskan abangnya dan akhirnya memimpin armada perang bagi menyelamatkan umat Islam di Sepanyol. Nama Khairuddin yang sebenar adalah Hizir, nama Khairuddin dikurniakan oleh Sultan Turki kepadanya yang bermaksud ‘Yang memiliki keperibadian dan agama yang baik’. Armada pimpinan Barbarossa sangat digeruni oleh tentera Salib, dalam 1509 hingga 1545 beliau telah berjaya meyerang selatan Itali, menawan Jaijil, mengusir tentera Sepanyol dari Bougie, menawan kota Elba, menawan Tilmisan, menewaskan gabungan armada Sepanyol dan Itali, Mengusir Knight of St. John dari pulau Rhodes, selain menewaskan armada Pope Paul III dan menawan beberapa pulau penting di laut Mediterranean. Kejayaan dan kehebatan Barbarossa ini membuatkan Eropah membuat propaganda mengatakan Khairuddin Barbarossa adalah seorang lanun. Watak beliau yang telah ‘dilanunkan’ turut dipaparkan dalam filem popular yang dibintangi Johnny Dep ‘Pirates Of Carribean’. Khairuddin Barbarossa pernah berkata:

“Jika yang dimaksudkan dengan lanun adalah seorang yang berjuang membela negara-negara Islam, menyelamatkan kaum Muslimin yang tertindas, serta memerangi orang yang memusuhi agama Allah, biarlah seluruh dunia mengetahui bahawa aku seorang lanun”.

Bendera Barbarossa
Begitu juga apabila kuasa-kuasa Eropah yang mula datang ke timur untuk menakluki kawasan-kawasan perdangagan rempah disamping menyebarkan ajaran Kristian. Pejuang-pejuang seperti Syeikh Yussuf Makassar, Sultan Hassanuddin Makkasar, dan Raja Haji muncul mempertahankan tanahair dan negara Islam yang lain (termasuk Kedah, Melaka, Johor, Selangor) demi agama. Kejatuhan mereka hanya disebabkan saudara seagama yang menjadi duri dalam daging dan berkomplot dengan tentera dari Eropah.

Akhir sekali penulis bijak mengambil Syeikh Ahmad Yasin untuk turut dijadikan ikon pahlawan Islam kerana keberaniannya dalam mempertahankan Palestin dari dijajah Israel dan sama sekali tidak mengiktiraf kenegaraan Yahudi tersebut. Syeikh Ahmad Yasin terbunuh dalam satu serangan roket bernama “Hellfire” oleh tentera Zionis hanya kerana gerun dengan kata-katanya. Syeikh Ahmad Yasin adalah seorang yang cacat dan tidak pernah berjuang secara fizikal. Namun beliau bangun dan berani membela nasib warga Palestin dengan pidato-pidato dan fatwanya.

Jumaat, 9 Disember 2011

POCONG MANDI GOYANG PINGGUL (2011)



Sasha Grey? Biar betol? K2K Productions sekali lagi memasang strategi kotor untuk menarik perhatian penonton dengan filem yang kotor. Jika sebelum ini mereka mengundang Tera Patrick, kali ini Sasha Grey pula menjadi pilihan. Tidak seperti Tera Patrick yang memiliki segalanya bersaiz XXX, Sasha bertubuh kecil, memiliki kejelitaan asli dan seringkali muncul dengan aksi porno berkumpulan serta ektrim. Dia juga digemari penerbit filem porno yang membabitkan negro-negro berzakar raksasa. Namun itu tiada masalah bagi seorang aktress porno professional seperti Sasha Grey. ( klik sini untuk kenal siapa Sasha Grey)

Saya sendiri turut teruja dengan keayuan Sasha berbanding Tera Patrick. Mereka yang penah berfantasi liar mengenai Sasha Grey pasti kelam kabut hendak mendapatkan dvd ini. Hahaha!

Saya pasti produksi filem Rintihan Kuntilanak yang lalu telah mengajar mereka suatu kaedah untuk mengurangkan kos dan meningkatkan keuntungan. Oleh itu, kali ini mereka memilih untuk mengupah Sasha membuat shooting di Hollywood, USA sahaja ( mungkin di kediaman Sasha sendiri ) dan selebihnya di Indonesia. Pastinya untuk menyara aktress porno dari USA berminggu-minggu di Indonesia akan menjejaskan budjet filem. Jadi pelakon-pelakon dan peminat Sasha di sana pastinya gigit jari kerana tidak dapat bermesra dengan beliau. 

Jalan ceritanya agak OK dari Rintihan Kuntilanak Perawan. Berkisar tentang seorang pemuda bernama Ferdi yang ditimpa kemalangan jalanraya sewaktu pulang dari kelab malam. Selepas pulih, dia mengabaikan teman wanitanya ( seksi bangat! Susu genteng-genteng!) kerana dilamun cinta dengan seorang gadis dari Amerika Syarikat bernama Sasha. Jadi inilah sahaja watak Sasha iaitu berbual mengunakan webcam dengan aksi-aksi manja berbikini, dan berbaju tidur. Dialog Inggeris yang diucapkan Ferdi langsung tidak romantis dan dalam slanga yang tidak boleh difahami. Sasha selamba namun terpaksa mengucapkan skrip-skrip yang sama setiap kali sesi webcam. Dalam masa yang sama, Ferdi asyik diganggu bayangan pocong dirumahnya. Rasanya 4x kot? Hehehe. 


Akhirnya ibu Ferdi mengupah seorang penyiasat untuk mengetahui latarbelakang Sasha. Maka terbongkarlah, bahawa Sasha telah meninggal dunia sebulan yang lalu. Dan Ferdi lah yang melanggar Sasha yang waktu itu datang bercuti di Indonesia bersama kakaknya Grey. Mereka bersependapat bahawa ‘roh’ Sasha (seperti biasa elemen tahyul. Malaysia suka tiru ni!) gentayangan. Maka Ferdi pun ke kubur Sasha melalui alamat yang diberikan Grey untuk memohon maaf dan meletakkan sejambak bunga. Ferdi kembali kepada teman wanita ber-susu gebu dan hidup aman damai.

Plot menarik, pastinya ketika Sasha sedang webcam dan rakan Ferdi yang tertidur di rumah Ferdi mimpi digangu pocong pondan. Sinematografi yang dipamerkan adalah seperti filem dari studio Jalan Ampas tahun 60-an. Maksudnya jika plot itu babak berkumpulan, kedudukan kamera adalah statik dan saya amat pasti hanya satu kamera digunakan untuk satu-satu babak. Mudahkan? 

Bagi negara yang mempunyai kepadatan penduduk yang tinggi dan rata-rata sukakan hiburan yang ringan seperti dangdut. Tidak mustahil filem seperti ini laris dan menjadi box-office. Bagi peminat Sasha Grey mungkin anda beronani sambil menonton filem ini. Oh ya! Hampir terlupa, saya terus membeli dvd ini tanpa melihat tajuknya sekadar melihat tulisan Sasha Grey dan pocong. Saya terkejut dan ketawa sampai sakit perut bila melihat tajuk sebenarnya! Nilai filem ini = sampah.

Bintang: 1/5

Selasa, 6 Disember 2011

VALHALLA RISING (2009)


I bought this dvd simply because of the title and the excellent cover illustrations. Well, This is English-language Viking film by Nicolas Winding Refn known for remarkable works in Pusher series. The film takes place in 1000 AD and follows a mute Norse warrior named One-Eye and a boy named Are. None of the other characters have any names.

Like Conan, One-Eye (Mads Mikkelsen) is held captive up above in misty highlands by a Chieftain (Alexander Morton), where he is forced to fight to the death until he’s been sold but managed to breaks free, slaughters everyone except for the boy slave went back to Chieftain camp and slays him too.

He fled with the boy, and meet a band of Scottish Christian Crusaders ready to embark on a crusade to Jerusalem. The General (Ewan Stewart), asks One-Eye to join him. He reasons that, live or die, One-Eye may cleanse his soul of sin by committing to the Crusades.

On their way to Jerusalem using Viking boat, the crew is broken, thirsty and hungry, and with no wind for several days, a thick fog shrouds them constantly, they lost and arrive to a mysterious place with vast forest and mountains. Not Middle East they hoped for.



The film ends with One-Eye kills them all, and the native of that land possibly kill One-Eye. Maybe? The story ended up with groups of tribal warriors surround him and ready to attack.

The graphic and various shots in this movie are superb with the novel plots kind of story-telling. The fights are brutal and gory. But I suffered to finish off this movie. A drunken metalhead listening to Bathory will love this film.

“Those bastards, these people…the followers of the white Christ, bastard. A much traveled man tells me, they eat their own god, eat his flesh, drink his blood. Abominable. They want us dead..” - Cheiftain
 
 
Rate: 2/5
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...