Sabtu, 29 Oktober 2016

KOPIAH DAN SOLAT


30 minit yang lalu saya ke kedai barang haji paling popular di Seriab utk beli songkok. Disebabkan saya tidak pernah mempunyai songkok sejak sekolah dulu. Saya pun minta bantuan pekerja (ada 3 pkerja, semuanya perempuan) bagi mendapatkan saiz dan bertanya tentang keselarasan memakainya. Jujur saya beritahu. Saya memang tak tahu dan sememangnya tak mahu lagi pakai songkok, ini pun disebabkan syarat program di UUM esok hari.

Dengan nada terkejut, pekerja wanita itu kata "ha! tak penah pakai songkok. Ni tak pernah sembahyang apa?". Dia ketawa.

Tawa nya disahut 2 lagi rakannya di kaunter pembayaran. Saya pun senyum. Dalam hati saya malu. Mujur tiada pelanggan lain ketika itu. Mentang-mentang saya pakai seluar pendek camo tentera dan tshirt Scorpions 'Blackout -World Tour 1983' (saja nak bagitau.. huhuhu). Mereka beranggapan begitu.

Sambil mencuba beberapa songkok, dan melihat cermin, saya pun balas " Adik tau tak dulu Dato Harussani penah marah Dr Maza maaaaaacam adik kata kat saya sekarang. Adik rasa pakai songkok ni syarat sah solat? Adik rasa ini pakaian Islam? Dato Harussani kata kalau dulu tok Imam halau makmum yang datang solat jemaah tak pakai songkok."
(fyi: Dato Harussani marah semata-mata kerana Dr Maza seorang tak pakai songkok dalam rombongan mufti-Mufti ke Australia. Ada video ceramah tu kat YouTube)

Masa tu suasana kedai tiba-tiba jadi hening. Orang kata malaikat lalu...

Saya tambah lagi.. "Adik tahu kopiah ni asal dari India. Orang Melayu pakai tengkolok. Ketayap tu asal dari orang Cina.."

"oh ya ka" jawapnya. Dua orang lagi masih diam membisu.

Saya ambil saiz 22, bayar RM19.10 dan berlalu.


Rabu, 26 Oktober 2016

KU BUNUH MU


Sedar tak sedar dah genap 5 tahun lagu ini ditulis. Terimalah lagu ini dari ku, selamat bermurung..


Ku Bunuh mu
Muzik/Lirik: Ra1m1, October 2011
Kali pertama direkodkan untuk single 2012. 

Hari-hari berlalu tanpamu 
Waktu terasa suram dan kaku 
Engkaulah warna dalam hidupku 
Duniaku gelap tanpa kasihmu 

Cintakan dia tiada lainnya 
Ku telan derita kernanya 

Ku bunuhmu 
Bersama jiwaku yang kaku 
Ku benam mu 
Ke jurang mati 
Berapi 

Kau hanya mempergunakanku 
Dan humbanku ke dasar yang dalam 
Cintakan dia tiada akhirnya 
Ku gengam derita kernanya 

Ku bunuhmu 
Bersama jiwaku yang kaku 
Ku benam mu 
Ke jurang mati 
Berapi

Isnin, 24 Oktober 2016

BANGKIT! ZINE (ISU 2.5)


Isu ini diterbitkan bersempena KL Zine Fest pada 8 Oktober lalu. Walaupun hanya 28 mukasurat anda yang telah membelinya sudah tentu setuju ia padat, ketat dan penuh infomasi. Sepertimana Pedal To The Metal zine memperkenalkan mascot rasminya, Haspiddy. Kini Bangkit! Zine turut mempunyai mascot nya sendiri bernama Kibota yang menghiasi kulit depan zine ini dan ia ditulis oleh saudara Adi Herman dari Bintulu.

Isu 2.5 ini memuatkan ulasan-ulasan terperinci dari Pyan yang kita kenali keseriusan penilaian beliau namun positif & tidak pernah merendahkan sebarang karya pemuzik dan pemuzik haluan kiri. Turut menampilkan kartunis, Aku Napie yang menyumbangkan komik pendek (saya terkejut kerana Haspiddy turut muncul dalam tu!), dan Pyan turut menyiarkan sajak-sajak karya beliau sendiri yang mengejutkan rakan-rakan yang mengenalinya. Boleh tahan juga! Dari sini saya Berjaya mengesan blog ‘transit’ yang menyiarkan karya-karya beliau. Sila ikuti: http://transit-seni.blogspot.my

Bangkit! Zine turut pantas menemuramah Ben Pangazau yang baru sahaja melancarkan buku punk travelog beliau yang berjudul Mansau Ansau, kumpulan AYAM HITAM, MEDIA SKEPTIC dan artikel pendedahan MISSGIVE, serta turut memuatkan ulasan Pedal To The Metal isu perdana dari saya. Terima kasih Pyan!

Hubungi veteran metalhead yang kini menyunting zine punk yang matang!

Pyan: 018-9189212

Selasa, 18 Oktober 2016

EKSPLOITASI SUNYI ZINE (ISU # 1)


Asraf adalah orang pertama yang memaklumkan untuk merasmikan isu pertama beliau di Perlis Zine Fest. Bila saya mula membaca dan menyelak satu demi satu muka surat zine ini, serius! Saya ingat ia digarap oleh kenalan wanita penulis, Si Najiha Amran itu. Sebaik sampai ditengah barulah saya tahu, separuh bahagian pertama milik Asraf manakala yang selebihnya barulah kepunyaan Najiha.

Boleh dikatakan keseluruhan isi zine ini mengkisahkan tentang keadaan dua jiwa yang kesunyian. Kenalah dengan tajuk zine ini sebagai eksploitasi 'rasa' sunyi itu sendiri. Mungkin jua dua jiwa ini boleh disatukan?

Bagi para remaja yang mengemari puisi melankolia/romantika yang menghantui kenangan cinta hati. Anda perlu dapatkan zine ini. Bagaimanapun pada slot Najiha, adakalanya dia turut menyelitkan foto-foto bagi mewakili baris katanya dan ada juga seni tulisan tangan yang comel mencoretkan isi hatinya.

Kadang-kadang  ada terdetik difikiran saya strategi Asraf cukup iluminati-nya! hahaha! Jika kena gayanya naskah ini boleh membawa hati bertemu hati.

Tiada maklumat seperti tarikh, nombor mukasurat, bold dan itallic untuk perkataan tertentu, alamat surat menyurat, email, yang ada pun nama mereka di media sosial. Saya seorang yang tidak begitu pandai dalam menilai haluan puisi sebegini, namun saya merasakan karya mereka seterusnya pasti bombastik jika ditambang timbangan berat dan diwarnai lebih gelap.

Facebook: Asrap Mohamad

Isnin, 17 Oktober 2016

CATATAN PINGGIRAN ZINE (ISU # 1)


Saya kenal penulis zine ini melalui kembara berbasikal menjelajah Pulau Langkawi pada Ogos lalu. Saya ingat lagi malam itu di Pantai Cenang dia memperkenalkan dirinya sebagai 'groupie' sahaja. Sekali berborak sudah mesra. Bermula dari situ kami sering berseloroh fasal air gamat, minyak serai dan berbagai-bagai benda lagi. Orang suka jenaka tetapi masih dalam radius ilmiah.

Zine ini boleh dikatakan perzine - personal zine, yang mencatatkan anekdot, kisah pendek dari pengalaman-pengalaman penulis sejak zaman kanak-kanak, zaman remaja hinggalah ke dewasa ini yang merangkumi situasi bervariasi itu dan ini. Jujur sekali penulisan beliau dan penuh dengan lakar ayat yang menyentuh emosi. Saya sebenarnya tidak meletakkan harapan yang tinggi pada Catatan Pinggiran Zine kerana terlalu banyak zine/editor yang menyiarkan kisah peribadi mereka yang bodoh disamping susun kata yang membosankan. Tetapi sebaik menyusur "Air Rumput", "Budak-Budak La ni", "Kenangan di SMSTSP (Waxing)", jadi tak sabar sabar pula nak baca kisah seterusnya dan seterusnya dan seterusnya. Dari penulisan kreatif ini, kita tahu dia seorang penulis berbakat dan berpengalaman luas. Baris-baris ayatnya pendek. Tapi jelas maksudnya walaupun adakala puitis, adakala sinikal. Jika kita tengok zine budak-budak sekarang displin menaip pun dah gagal. Lepas noktah, langsung dia tak letak 'space'. Karut punya zine!

Namun jika mahu dibandingkan penulisan perzines tempatan yang lain dengan Jazli yang telah lama menguruskan blog, pernah mengarah dan menulis skrip untuk siaran TV sudah pasti tidak adil. Jazli turut berpengalaman luas dalam kitab jawi klasik menerusi syarikat kerja kreatif pertamanya dahulu, Klasik Media. Mungkin harga RM8 bagi zine 40 mukasurat termasuk kulit ini agak mahal buat pasaran bawah tanah, tetapi setelah mengkhatam isinya anda pasti faham kandungan berupa kisah hidup penulisnya adalah lebih mahal harganya. Ia khanazah! Mungkin Jazli boleh bergabung dengan Osman Ali untuk satu filem tentang kehidupan? hehehe.

Hubungi: hangtera.prod@gmail.com

Ahad, 9 Oktober 2016

KONTRADIKSI ZINE (ISU PUDURAYA)


Pertama sekali saya ingin mohon maaf kepada editornya, saudara Khairul M. Zain kerana saya gagal cam beliau walaupun sudah disapa dan diberi naskah zine ini. Beliau lebih kacak di dunia nyata berbanding foto-foto di FB.

Menurut prakata zine ini ( yang khas diedarkan sempena KL Zine Fest 2016 ) editornya pernah menyunting berbagai-bagai lagi penerbitan bawah tanah antaranya Kebebasan Insan, Boycott Manifesto, Harapan Insan dan yang terkini adalah Kontradiksi.

Fokus isu kali ini adalah tentang memoir penulis dan rakan-rakan beliau mengenai Stesen Puduraya. Satu perkongsian, perbincangan mengenai fakta dan kenangan yang begitu tinggi nilai sentimentalnya. Apabila membacanya, saya sendiri tersenyum dan seolah-olah dibawa semula ke zaman 'dark & ambient' itu. Ia deejavu apabila perkongsian masing-masing mirip pengalaman saya sendiri. Saya suka membaca kisah Sayap Anonymous, tulisan seorang perempuan dalam bab memori lain macam, kerana dalam banyak hal fakta yang dirakam, wanita akan menulis isi emosi mereka yang penuh warna itu.

Ada ruang seperti forum Whatapps yang dipelopori editor seperti Hermyth zine tetapi penulis mengunakan medium facebook untuk membawa topik Puduraya ini. Agak menarik kerana mereka-mereka yang memberi maklum balas turut menceritakan kisah-kisah lucu, seram, sedih di pusat pertembungan budaya itu. Akhirnya zine ini dilengkapkan dengan 4 puisi mengenai tapak sejarah di Kuala Lumpur tersebut.

Hubungi: terminalogik@gmail.com
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...