Selasa, 31 Disember 2013

UNBEATABLE (2013)



Filem aksi harus tonton bagi tahun 2013 selain Homefront (tulisan dan arahan Sly)yang bakal menjadi antara filem aksi klasik Hong Kong suatu hari nanti. Seperti juga Homefront kebangkitan watak hero, Sleazy atau Scumbag Fai lakonan Nick Cheung dijana oleh watak kanak-kanak perempuan malang. Apa yang saya sukakan mengenai cerita jenayah dan aksi dari Hong Kong adalah kejujuran dalam menonjolkan sosio-budaya masyarakat Cina di sana.

Yang mana di dalam Unbeatable turut dimuatkan kepincangan masyarakat yang disebabkan kegilaan pada perjudian dan ketagihan alcohol. Unbeatable memaparkan 4 kisah insan yang mempunyai konflik diri diolah menjadi sebuah epic perjuangan yang bukan sahaja melalui pertarungan fizikal malah pertarungan emosi. Hebat!

Homefront meletupkan bar, gudang dadah, motor chopper dan beberapa buah kereta. Manakala Unbeatable hanya membakar sebuah teksi buruk. Tetapi aksi dan drama di dalam Unbeatable tidak mungkin ditewaskan oleh Jason Statham kali ini.

Manakala pengemar filem bertarung seperti saya atau mungkin anda. Kita seronok, kenyang dan gembira melihat babak-babak serangan kombat, regim latihan dan campuran seni mempertahankan diri. Tiada pertarungan yang membabitkan akrobatik dalam filem ini. Ia realistik, seperti menonton perlawanan MMA sebenar. Saya beberapa kali menumbuk lantai ketika Si Qi, lakonan Eddie Peng (aktor Taiwan) teruk dibelasah lawan. Percaya atau tidak saya lakukan tekan tubi, weight lifting, abs crunch dan terus berlatih tinju sebelum tidur selepas menonton filem ini?. Hahaha!

Sinematografi memang cantik dan hebat. Kareografi pertempuran pula harus dijadikan rujukan oleh pengarah-pengarah filem tempatan. Runut bunyi juga best! Emiliana Torrini memang best.


Sleazy Fai adalah seorang pemandu teksi berusia 40 tahun. Kehidupan beliau sengsara disebabkan tabiat beliau yang suka berjudi. Namun dalam lipatan sejarah, beliau pernah bergelar juara boxing dunia pada tahun 1988 tetapi disebabkan beliau seorang yang mata duitan, beliau menipu dalam perlawanan dan hilang status itu. Tabiatnya yang sering mengatur perlawanan, terlibat dengan kongsi gelap dan hutang menjadikan hidupnya sukar.

Si Qi seorang pemuda yang leka dengan aktiviti sendiri tanpa menghiraukan tanggungjawab pada keluarganya yang merupakan hartawan. Namun terpaksa melalui kepayahan hidup setelah mendapat tahu keluarganya jatuh muflis. Si Qi berkerja buruh dan akhirnya bercadang untuk bertanding dalam MMA memandangkan hadiah yang lumayan disamping inin membuktikan pada ayahnya beliau seorang yang tabah dan kuat semangat.


Lin Yuang Xing adalah seorang taikun yang jatuh muflis, bapa kepada Si Qi. Hidup merempat, kaki mabuk dan putus asa dalam hidup. Yuang Xing kecewa melihat Si Qi yang leka dalam hidup dan gagal membantu keluarga.

Gwen Wong lakonan Mei Ting seorang ibu tunggal yang mempunyai seorang anak gadis bernama Dani dilakonkan aktress kanak-kanak dari Malaysia, Crystal Lee. Gwen mempunyai kisah hitam apabila ditinggalkan suaminya, beliau menjadi pemabuk. Akibatnya seorang anaknya mati di dalam tab mandi ketika Gwen sedang mabuk. Gwen dimasukkan ke hospital mental, manakala Dani dihantar ke rumah kebajikan. Apabila kesihatan mental Gwen pulih, dia diberikan hak penjagaan anaknya kembali oleh jabatan kebajikan.

Kisahnya bermula apabila Ah Long membakar teksi Sleazy Fai menyebabkan Fai hilang punca pendapatan. Akhirnya Fai menemui rakan lama yang bersetuju membantunya memberi kerja di gym tempat beliau berguru sewaktu bergelar juara tinju. Di situ Fai mula tahu, tinju tidak lagi mahsyur sebaliknya MMA yang mempunyai banyak tumpuan gerakan Muay Thai dan Judo lebih popular kini. Fai bertugas sebagai pencuci dan guru senamrobik warga emas.

Suatu hari Si Qi datang mendaftar diri di gym untuk persedian MMA, berdasarkan Qi pernah berlajar Teakwando selama setahun. Beliau diuji dan gagal untuk latihan pertempuran. Sebaliknya Qi disuruh berlajar dari awal. Menumbuk punch bag.

Terdesak untuk memasuki pertandingan MMA yang semakin hampir. Qi memohon Sleazy Fai untuk melatihnya setelah melihat kemahiran tumbukan Fai membelasah ayahnya yang mabuk dan menganggu ketenteraman orang ramai. Fai setuju apabila memikirkan hadiah yang lumayan. Fai juga terdesak ketika itu kerana menyewa bilik di dalam satu rumah yang dihuni Gwen dan Dani. Hubungan mereka juga makin akrab, tetapi Fai mula mengetahui rahsia gelap dua beranak tersebut. Namun Fai simpati dan sering membantu mereka.


Si Qi akhirnya berjaya menjadi Ringmaster untuk satu perlawanan namun tewas teruk dalam perlawanan menentang lawan seterusnya yang menguasai musim pertama itu. Qi tewas TKO, dan patah tengkok, namun dalam temubual sebelum perlawanan itu Qi telah memberi ucapan yang menyentuh perasaan bapanya. Qi dapat diselamatkan dan hubungan dua beranak itu kembali akrab.

Manakala drama Sleazy Fai bermula apabila Ah Long akhirnya berjaya mengesan rumah flatnya. Mereka cuba membunuh Gwen dan Dani yang disangka ahli keluarga Fai. Dani cedera parah jatuh tangga, manakala Gwen membunuh salah seorang penjenayah. Namun kenyataan Fai kepada Polis telah menyelamatkan Gwen.

Sleazy Fai memutuskan untuk bertarung dalam MMA. Walaupun telah dinasihat, Fai mahu membuktikan pada semua, anak muridnya, Dani, mendiang gurunya, bahawa beliau bukan manusia yang tidak berguna dan tidak lagi takut untuk mati.

Sleazy Fai berjaya menumpaskan juara yang membelasah anak muridnya dan berjaya menguasai gelanggang selama 3 perlawanan dan tewas dengan kepuasan. Beliau turut berjaya melunaskan hutang pada Ah Long.

P/S: awek kedai DVD ni tumbuk bahu aku 2x bila disuruh prebiu skit aksi bertarung? pelik!?

Jumaat, 27 Disember 2013

PENANGGAL (2013)


Promosi yang rancak dan prebiu yang menarik mengenai filem ini hampir-hampir membuatkan saya menonton file mini di layar perak. Saya diselamatkan oleh Sly yang mempersembahan filem penulisan dan arahan terbaru beliau HOMEFRONT dibintangi oleh Jason Statham. Akhirnya saya berkesempatan juga menontonnya melalui DVD yang dibeli oleh adik pada malam ini.

Secara ringkasnya keseluruhan filem boleh saya nilaikan sebagai lemah, kebanyakan penonton mungkin berasa tertipu dengan kata-kata komersial dan strategi penerbit untuk melariskan filem yang diusahasama oleh gergasi perfileman tempatan Astro dan Grand Brilliance. Ia seperti sebuah projek mega yang pastinya memberikan sentuhan visual yang menakjubkan.

Tetapi ia hanya impian.

Namun saya mempunyai banyak aspek lagi untuk memuji filem tulisan dan arahan Ellie Suriati yang merupakan seorang aktor yang hebat dan berseni. Rasanya telah banyak sinopsis mengenai filem Penanggal ini telah diceritakan diakhbar-akhbar dan blog-blog. Saya terus kepada perkara yang patut diberi pujian;

- Ellie seorang penulis dan pengarah yang bertanggungjawab dan murni kaedah penceritaannya. Dimana kebanyakan penerbit dan penulis filem seram Melayu ketika ini rakus mengarang filem-filem tahyul dan khurafat. Semuanya mengenai si mati kembali menjadi hantu (roh kembali) yang menyimpang dari akidah Islam. Ellie menampilkan cerita hantu yang benar-benar nyata. Hantu yang wujud dari jelmaan syaitan hasil dari amalan ilmu hitam.

- Era filem ini boleh dikatakan zaman medieval nusantara, bermakna era Melayu paganism masih wujud. Syiar Islam yang telah sedia ada masih dalam proses untuk sebarkan secara sistematik. Jadi ia nampak logikalnya si Murni , Ummi Nazeera seorang kanak-kanak yang diselamatkan oleh ‘kadam’ Mak Ajeng yang merupakan seorang pengamal ilmu hitam setelah keluarganya mati dibaham harimau. Dibesarkan oleh dukun dan tinggal didalam hutan membuatkan Murni jahil agama. Ellie sering menekankan imbasan semula, Murni melihat budak-budak sebayanya pulang dari mengaji al-Quran. Ia memberi ekpresi Murni turut ingin menjadi normal dan menjadi sebahagian dari masyarakat sekelilingnya .

- Murni mewarisi ilmu hitam secara saka dari Mak Ajeng yang mati selepas membaham mangsa terakhir. Dihalau oleh orang kampung asal mereka dan ke sebuah rumah tinggalan Mak Ajeng dipinggir sebuah kampung yang penah dihantui Mak Ajeng suatu ketika dahulu dan turut diusir. Peliknya rumah ini tidak pula dibakar? Sedangkan kegemaran orang kampung zaman itu adalah membakar rumah dukun ilmu hitam. Dengan mengunakan sihir, Murni berupaya menutup pandangan orang ramai dari nampak rumahnya.

- Mengetengahkan kehadiran komuniti Arab di Tanah Melayu. Ellie bijak meletakan fungsi dua clans peranakan Arab-Melayu Al-Saggaff dan al-Attas apabila memperlihatkan mereka ini menyebarkan islah melalui perkahwinan antara clans dan masyarakat setempat serta usahawan hartanah yang menjadi pegembeleng ekonomi setempat.



- Syed Yusuff al-Attas digambarkan seorang yang sangat bertolak-ansur. Tidak menghukum, malah sempat mengajar syahadah kepada Murni yang jahil agama sebelum mati. Pujian patut diberi pada Ellie untuk babak ‘dakwah’ ini. Dakwah tetap berjalan pada sesiapa pun, malah hidayah Tuhan tetap akan sampai meskipun pada pendamping syaitan. Jika Dia kehendaki.

- Syed Yusuff yang warak juga tidak terlepas dari sihir. Sedikit logikal diterapkan. Murni juga seorang wanita yang ingin berpacar setelah sekian lama menghuni di hutan dan hanya berteman pak kadam nya. Jika filem Hollywood, watak Syed Yusuff pasti disihir hingga berselingkuh dengan Murni.

Aksi silat. Elok benarlah tahap yang ditunjukkan oleh Ellie sebab kareografi kita setakat ini masih belum boleh menampilkan kehebatan pencak silat dalam filem dengan salingan gerak acrobat. Aksi sebegitu boleh menaikan adrenalin penonton jika dibuat dengan baik seperti yang telah dilakukan produksi Thailand. Tetapi jika pengarah Malaysia menirunya, pasti jadi drama kung fu Hong Kong. Setakat ini masih belum ada yang berjaya.

Manakala perkara yang negatif dan perlu diperbaiki (memang tak boleh diperbaiki lagi tetapi untuk diteliti masa akan datang);

- Watak Fasha Sanda, Syarifah Zaharah berlari sana-sini mempamerkan buah dada yang mulus memang PERLU ada. Malah pengarah IQ genius seperti Quentin Tarantino turut memanipulasi aset wanita-wanita cantik dalam filem seramnya. Cuma tolong berikan sedikit ‘sense’ bagi watak Syarifah Zaharah tersebut, wanita Arab menemui tunangnya Syed Yusoff al-Attas di dalam bilik bersendiran. Dan kemiangan Syarifah Zaharah ingin mandii perigi malam-malam buta di kampung yang diserang Penanggal amat kurang wajar sekali!

- Syed Umar, adik kepada Syed Yusuff yang diolah sedikit bengis dan handal bersilat. Tidak memberi apa-apa impak. Sebaliknya clans al-Saggaff dan al-Attas tidak diketahui lebih hebat bersilat berbanding pendekar Melayu. Islah dan dakwah Tanah Melayu tidak sehebat Wali Songo yang memerlukan perjuangan senjata antara warga kufar tempatan.

- Apalah Ketua Kampung, Mahaguru silat,Latif Bogiba tunggukan? Sehingga menantunya, cucunya, anaknya, Yus Waisar mati baru mereka ingin bertindak? Jika dilihat anaknya sendiri pandai menyeru Penanggal untuk beradu kekuatan. Ketua kampung seharusnya telah mengetahui niat anaknya apabila melihat keris diselit dibelakang pinggang ketika keluar buat kali terakhir. Malah ketua kampung tidak kurang hebatnya bertarung dengan penanggal bersama Mahaguru dibabak-babak akhir. Maknanya JKK dari zaman purba hingga wujud Umno pun asyik leka ek?

- Seluruh kampung telah digemparkan dengan pembunuhan bersiri. Malah semua mengetahui kampung mereka diganggu Penanggal. Ellie telah mengabaikan suatu petua tradisi dan utama dalam mengelak gangguan penanggal. Duri dan runcing di bawah dan di tingkap rumah. Sekurang-kurangnya biarlah hanya rumah yang tidak berjaga-jaga sahaja diserang penanggal.

- Dukun sihir tempatan yang baru pulang dari menuntut. Tewas begitu sahaja dengan Murni apabila ular sakti diseru tiba-tiba membelit pak Dukun. Tiada drama. Sayang sekali, sepatutnya ada babak pertarungan disitu.

- Kerja CGI atau kesan visual berkomputer masih ditahap amatur. Permulaan cerita dimana sang pungguk bertenggek diranting pokok sudah kelihatan murah dan amatur. Inikan pula apabila kepala si Murni ingin putus dan terbang serta saat kepala kembali bersambung dengan badan. Ia hanya sekadar produksi tele-movie. Hey! Drama bersiri Supernatural, Grim, pun lebih teliti CGI nya?!

- Penanggal Ellie diberikan pertahanan diri berupa muntah asid seperti Alien. Namun pandangan yang terhad seperti penglihatan Predator. Pada pertarungan terakhir antara penduduk kampung zaman pendekar. Semua orang kampung hanya membawa keris dan obor. Tiada panah. Tiada lastik. Pendekar Melayu memang bangang, bukan tak tahu penanggal tu kan terbang?!

- Sinematografi? Biasa sahaja. Paling celaru dan gagal memberi keunikan semasa babak Murni keluar bersiar-siar pasar pagi. Sepatutnya teknik itu digunapakai sebagai pandangan mata Penanggal. Buka ketika babak tawar-menawar di pasar.

- Watak khadam sebagai pembantu kepada tukang sihir samada khadam itu terdiri dari jin atau manusia memang benar. Dan selalunya penyihir pasti mempunyai khadam. Tetapi apabila si khadam itu seperti hunchback of Notre Dame memang tidak seram lagi lah jadinya!

- Paling saya tertanya-tanya dalam filem ini. Mengapa pada babak permulaan cerita ini seorang budak melaungkan azan, kemudian orang-orang kampung turut ikut. Kemudian budak itu turut ikut ke dalam hutan ke pondok Mak Ajeng untuk membunuh penanggal. Apabila murni keluar, ketua kampung menunggu keputusan budak tersebut? Apa releven budak itu? Siapakah beliau. Hahaha! Ustaz budak kah?

Bintang: 2/5

Rabu, 27 November 2013

MENGEMBARA KE SATUN


Mad Duha sudah setahun berjanji mahu membawa saya makan daging bakar di Satun yang dikatakan sangat enak dan original intipati nya. Maka hari ini tanpa perancangan yang rapi. Kami bertolak dari Kangar jam 12.00 tengahari.

Sebelum saya ceritakan pengembaraan mencari juadah tengahari pada hari ini, ada baiknya saya ceritakan sedikit sebanyak mengenai Satun atau nama asalnya SETOI. Namun seorang orang Melayu-Siam disini tetap memanggilnya Setoi. Satun merupakah salah satu wilayah Thailand yang dahulukalanya merupakan sebahagian dari Negara Kedah sehinggalah ke era Tanah Melayu pada 1813 ia dikenali sebagai Mukim Setoi. Jika bukan kerana tindakan Kerajaan British memisahkan Setoi dari Tanah Melayu pada 1909. Setoi sudah pasti sebahagian dari Perlis kini. Namun syukur. Setelah ke sana sebentar tadi, saya gembira melihat pembangunan yang diterima mereka. Jauh lebih hebat dari Perlis. Jika mereka kekal menjadi Perlis apalah nasib mereka? Ada Tun Dr. Mahathir ingat Perlis semasa ‘baginda’ memerintah dahulu?

Setoi hanya sebelah menyebelah dengan Kuala Perlis jika dilihat kedudukan geografinya. Beberapa tahun lalu ada cadangan diusulkan kerajaan Malaysia untuk mewujudkan sebuah jambatan menghubung Kuala Perlis ke Setoi. Namun pihak Thailand tidak setuju dan tidak memberi sebarang respon dalam usaha tersebut. Mungkin gabenor yang mentadbir Setoi dan warganya tidak mahu menjadikan Setoi sebagai satu lagi hub pelacuran dan maksiat jika jambatan ini didirikan?

Hampir 70% penduduk Setoi beragama Islam dan bertutur dalam bahasa Melayu pelat Kedah tidak seperti Melayu-Siam di Patani, Narathiwat dan Yala. Muslim Setoi juga tidak ambil pusing dengan puak pemisah dan lebih menumpukan pada kegiatan ekonomi; berniaga dan bertani serta perikanan.

Kata orang (kata orang ya!! Bukan pandangan peribadi), gadis-gadis Melayu-Siam dari Setoi memiliki kecantikan yang lebih unik dan memikat dari wilayah-wilayah Melayu-Siam yang lain? Itu masih dalam kajian saya..! hihihi

Berbicara dengan pergerakan muzik bawah tanah pula, saya pernah menyaksikan persembahan sebuah band old school death metal yang bergelar NAWHALS. Mereka adalah pemuda-pemuda dari Setoi. Jadi saya berpendapat scene muzik berat di Setoi masih muda dan diterajui oleh remaja-remaja yang bakal menjadi mentor suatu masa nanti. Saya masih menantikan material sulung dari NAWHALS kerana pada gig tersebut mereka banyak memainkan lagu-lagu cover.


Kami sampai di Sempadan Wang Kelian- Ban Prachan tepat jam 1.00 tengahari. Sebelum itu kami singgah di pekan Kaki Bukit Gua Kelam untuk tukar wang. Saya hanya tukar 300 baht. Dan kali ini kami memilih untuk mengunakan border-pass yang turut kami buat waktu itu juga. Bagi yang tidak tahu, Border-Pass slip ini hanya dikeluarkan kepada penduduk tetap Kelantan, Perak, Kedah dan Perlis sahaja. Bayaran RM10 dikenakan untuk slip yang hanya boleh digunakan dalam tempoh 6 bulan ini dan terhad untuk perjalanan tidak melebih 25 km (kini mungkin lebih KM?) dari sempadan.

Ketika di Wang Kelian ini baru saya dan Mad Duha tersedar. Kami masing-masing tidak ingat langsung untuk membawa geran motorsikal dan insurans kenderaan Thai. Malas untuk kembali semula ke Kangar. Kami nekad teruskan perjalanan tanpa isytihar motorsikal dan tanpa sebarang dokumen kenderaan. Hahaha! Jangan sesekali cari nahas cuba macam kami. Kalau kena roadblock atau kemalangan nahas nanti!

Sebaik menyusuri Ban Prachan, jelas terasa keselesaan jalanraya yang lebar dan rata. Kebanyakan jalannya lurus membolehkan kami untuk memecut full-throttle dan hanya berhati-hati pada selekoh tajam. Kami merentas pergunungan Sankalakhiri, melalui Thaleban National Park, kawasan tasik dan perikanan air tawar, kalau anda seorang rider kental. Pasti anda suka!



Kami melalui 4 check-point Polis/Tentera Thai, tetapi hanya 2 yang beroperasi hari itu. Di hati agak cuak kerana tidak membawa geran kenderaan dan check-point mereka seperti kubu tentera siap diletakkan benteng pasir. Tetapi tiada sebarang sekatan dibuat.

Kami tiba di bandar Setoi jam 1.40 tengahari. Bandar Setoi jika saya boleh gambarkan, sebuah bandar yang tersusun sepanjang jalan yang terus membawa ke lautan Andaman. Ia bukan bandar yang kompleks dan padat. Tetapi kawasan perbandarannya luas, besar dan terancang. Setoi mempunyai hypermart-hypermart seperti Tesco, Macro, segala macam francais fast food, Sekolah agama yang cantik-cantik mengadap pemandangan bukit dan kebun-kebun yang indah, kolej-kolej teknologi Islam, madrasah, penuh dengan masjid-masjid yang unik-unik bentuknya; berkubah krom dan emas, Wat juga ada, seluruh pelusuk bandar hanya restoran masakan Islam, semua mampu berbahasa Melayu.

Cuma satu perkara yang negatif di sini. Kesedaran bahaya lalu lintas mereka sangat teruk! Tidak kisah lampu isyarat, membawa kenderaan berat sebelah kanan, motor dimotifikasi menjadi kenderaan lain dan sebagainya. 

cucur ikan ni ada rasa tom yam

Kami tiba di restoran yang dituju. Nama kedainya ditulis dalam bahasa Thai. Terlupa pula mahu bertanya pada pekerjanya yang cantik molek. Ketibaan saya disambut sekumpulan Polis Malaysia yang turut tiba pada masa yang sama. Pakcik-pakcik Polis kagum tengok motor no plat RF. Mereka semua lagi kagum bila dengar kami datang berdua naik motor hanya kerana hendak makan daging bakar! Hahaha! Pakcik-pakcik Polis veteran semua datang untuk mesyuarat kerjasama 2 negara di Hatyai. Jadi ada pemandu pelancong bawa mereka ke sini kerana kemegahan masakan restoran ini! Aha!


Kami order daging, ayam, grill sendiri pakai dapur steamboat, ke som ikan siakap, telur itik dadar 2 biji, sayur kangkung dan kobis, cucur ikan, air Fanta 2 botol dan nasi putih 3 pinggang. Secara keseluruhan, memang daging dan ayam grill tersebut sangat sedap! Seolah-olah kenangan cinta pertama sewaktu berlari-lari ditepi pantai takala menyuap cebisan daging ke mulut! ( tiru scene dalam Gods of Cookery! Hehe) Heran juga bila diteliti hanya ada minyak bijan, begitu juga kuah sup campur kangkung dank obis yang kelihatan sangat ringkas tetapi mengena! Telur itik sangat sedap. Mungkin lebih dari 20 tahun saya tidak makan atau berjumpa dengan telur dadar itik! Ia seolah-olah kenangan sewaktu kanak-kanak di rumah tokwan dahulu berulang lagi! Huhuhu.


Yerp! Ada ralatnya. Rupanya masak ke som ikan siakap sangat pedas. Ektrim pedasnya. Kami tidak mampu makan melainkan Mad Duha membungkusnya dan repair dirumah nanti. Tambah air! Hehehe.

Keseluruhan hanya 420 baht. Okay! Berbaloi. Kenyang gila.

Kami terus ke Tammalang Port untuk tinjau suasana dan jamu mata. Motor aku bermasalah ketika tiba di sebuah lampu isyarat. Ia mati tiba-tiba dan gagal dihidupkan semula dengan electric starter. Jadi untuk setiap hentian. Saya guna kick starter. Letih! Ferry di jeti ini membawa penumpang ke Pulau Langkawi, Pulau Tarutao dan pulau-pulau berdekatan. Tambang ke Koh Langkawi adalah 180 baht. Sama sahaja harganya dengan ferry di Kuala Perlis. Itu bermakna jaraknya pun hampir sama. Ada sebuah teluk bernama Ao Phante Melaka. Tetapi kami tidak tahu di mana? 


Kami kemudian ke Masjid Mambang untuk solat jamak dan qasar. Kalau dari istilah Melayu kuno mambang adalah ‘jin’. Betul? Kemudian kami melawat Istana Tengku Kudin yang digazet sebagai Satun National Museum. Tengku Kudin bin Kumae dari Kerajaan Kedah Tua merupakan pemerintah asal Setoi. Istana ini telah diubahsuai oleh jabatan kesenian Thailand dengan pelbagai pengaruh dari Eropah termasuk Spain yang boleh jadi telah mencacatkan keaslian dan merosakkan sejarah Islam di situ. 


Setelah mengisi semula petrol yang tersangat mahal kami bergerak pulang dengan kelajuan maksima. Kami sampai di rumah tepat jam 4.20 petang. Mungkin di masa akan datang kami sempat ke Koh Lipe yang dihuni puak Moken, (digelar Gypsies Lautan Andaman) yang menjadi tarikan utama Setoi dan pelancong dari Barat kini. Koh Lipe dengan dibangunkan dengan pelbagai kemudahan memandangkan potensi yang dimilikinya.

Ringkasan perjalanan;

Petrol: Rm20
Border-Pass: Rm10
Tips Immigresin Thailand: Rm1
Makan: RM20
Jarak dari Kangar (return): 182 km
Masa: 4 jam 20 minit
Masalah: motor terus dibawa ke bengkel. Masalah pendawaian. Tiada bayaran. Lega!

Jumaat, 15 November 2013

NITHI HUNTRAKUL (POND)

Pond formed IN VEIN in 2005, recorded 3 successful albums with them.

This early morning I was disturbed by an instant message from Kai Kittisak of New With Tag Shop (gig promoter and metal shop owner from Hatyai) about the death of IN VEIN’s mastermind, Pond Huntrakul. It is devastating to know Pond was no longer in this world, since we have talked so much about Thai metal scene, planning for Malaysia tour next year, their next show with HOUR OF PENANCE, and Thailand political issue. Pond was an inspiring musician for Thai rebellious youths, a great and polite guy with so much dedication to his works. He was hospitalized few days after.


our last conversations on 8th October 2013

I supposed to meet Pond at Behemoth’s show in Bangkok last October. Instead I met his drummer Mr. August Dila who told me Pond involved in car crash and at the same time were bitten twice by centipede. And it leads to heart valve disease, pulmonary edema, and also infection to his bloodstream, somehow even under treatment in the ward Pond managed to send a message via facebook that he was recovering and getting better. I guess it’s true, the good die young. Suddenly, Pond passed away leaving the world behind.

I have seen IN VEIN very last show with Pond in Celeb Pub, the same place we played a month later. IN VEIN is a promising black/death metal and it would never be the same without the commanding captain in songwriting and riff instructor. Anyway, I wish them to continue Pond’s legacy and keep fighting for what Pond believe in for so many years.

Pond (right) during their last show together at Celeb Pub

Today, Pond may have gone to a better place. But today also marked the birth of Thai death metal legend known as Nithi (Pond) Huntrakul! REST IN PEACE BROTHER. MAY THE TRUTH IS TOLD IN ETERNAL LIFE!

Read also;

Jumaat, 25 Oktober 2013

MENYUNDAL DALAM METAL (PART II)


Berbalik kepada bab-bab menyundal, aku bagi contoh terkini pada apa yang terjadi pada kami sendiri memandangkan WRECKÄR mendapat beberapat undangan pada setiap bulan hingga penghujung tahun ini.

Dua hari lagi kami akan mengadakan persembahan di bandar Hatyai, Celeb Pub diatas undangan promoter di sana. Dengan jujur beliau menyatakan konsep Wreckär bersesuaian dengan gig punk/crust yang dianjurkannya namun beliau memaklumkan budgetnya terhad dan tidak mampu untuk membayar kami kerana hampir 8 kumpulan akan membuat persembahan pada malam tersebut dan hanya mampu meraikan kami dengan jamuan dan party sebaik sahaja acara tamat. Memikirkan prospek, jajahan baru dan bentuk muzik baru yang kami bawakan. Harus bagi kami untuk ke sana bagi hubungan dua hala, persahabatan dan perwakilan muzik underground Malaysia yang lebih berani dan advance.

Kami menerima beberapa undangan dari Borneo dan Semenanjung Malaysia dari promoter-promoter sahabat lama untuk bermain pada bulan-bulan seterusnya. Ini yang menarik. Ia datang dari sahabat-sahabat sendiri. Undangan dari Borneo, memang dah lama kami terima, mereka sanggup memberi saran kepada kami sepanjang berada di sana tetapi ia sangat dingin malah tarikh dan jadual pun tidak dikemaskini. Memandangkan jadual perjalanan dan kos memerlukan perancangan awal. Kami tolak dengan baik. Sebabnya, tiada minat dan perghargaan di tunjukan. Tiada follow-up, hanya tiba tiba bertanyakan confirmation walaupun dipihak mereka tiada due-date? Seorang sahabat dari Pahang lebih dedikasi dan menunjukkan minat dan penghargaan terhadap kami malah sanggup mengubah tarikh gig anjurannya demi membawa kami ke sana. Itu sudah cukup buat kami terharu untuk membantunya menjayakan gig tersebut. In shaa Allah, kami akan hadir walaupun anda menjemput kami bermain di rumah nenek anda sekalipun jika ada penghargaan dan kejujuran dalam diri anda untuk melihat kami di sana.

Wreckär bukanlah sebuah band mega malah kami tertubuh asalnya sebuah party band. Tetapi ia tetap melibatkan passion, melibatkan perhubungan di antara sahabat, melibatkan juga wang untuk merealisasikan material dan persembahan. Promoter, label dan organizer harus melihat itu semua pada kami dan juga band lain di luar sana. Jangan ingat usaha anda mengumpulkan band dan membuat gig itu terlalu besar, kerana dalam scene muzik underground mengarang muzik itu sendiri lebih besar! Oleh sebab itu band seperti Darkthrone tetap mempunyai pengikut dan berkembang walaupun tanpa bermain gig yang lebih bersifat ‘kaedah tradisional’ untuk menjadi rockstar!

Seorang rakan menjemput kami, yang pada mulanya kami beranggapan gig yang akan berlangsung adalah anjuran beliau. Beberapa hari lalu kami berbual dan mendapat tahu, dia hanya perunding cara malah tidak pun hadir pada gig tersebut. Tiada sebarang bayaran janjikan malah tiada secawan kopi panas pun. Sebelum ini kami setuju atas dasar persahabatan dan mahu menyokong aktivitinya. Namun, penganjur sebenar langsung tidak menghubungi kami, langsung tidak memberikan reaksi pada kami untuk gig ini. Ini benda paling lawak. Kita mahu membina persahabatan tetapi kita perlu juga menghargai orang yang kita gunakan/pergunakan untuk menjayakan program kita. Itu hukum alam.

Seperti yang aku cakap belum ini, tertubuhnya sesebuah kumpulan muzik disebabkan keghairahan terhadap muzik, kelangsungan dalam mengorbankan wang (minyak petrol pun ada sumbangan kat band! Haha, takda duit nak boh minyak camna nak naik motor pi jamming, nak jamming lagi la mau pakai duit!), dan kesefahaman antara rakan-rakan. Jika dah kerahkan semua ini, orang masih tidak hargai kita lagi. Jangan menyundal lah! Bukan ada faedah apa pun. Best ke jadi band bitchy?!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...